Jump to content
Annons

Åsikter kring soundet


Anders F

Recommended Posts

Annons
hm. Ja Ibanezen är svår att få att låta som, inte Ibanez 🙂

nu utgår jag kanske helt felaktigt från en femläges typisk mickuppsättning på en ibanez

testa att sätta den i läge två från stallet sett - brukar bli rundare

Link to comment
Dela på andra sajter

nu utgår jag kanske helt felaktigt från en femläges typisk mickuppsättning på en ibanez

testa att sätta den i läge två från stallet sett - brukar bli rundare

Tack för tipset. Ska kika på det, men jag är tveksam till om jag någonsin kommer tycka Ibanezen låter bra till annat än metal 😆

Ska även titta på rumsplaceringen och se vad jag kan göra.

Tack för kommentarerna alla! Hittills känns det ändå som man är på rätt väg. Fyll gärna på med fler 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jämför man med en av de första som kom ut, typ Guitar Rig 1, och dagens varianter så är det ju en jätteskillnad. Man jag tror nog att man ändå kommer släpa på stärkare och micka upp den, hur än bra gitarrpluggar det finns. Det är ju något visst att få ratta fram ett ljud och kunna flytta på mickar o.s.v.

Ungefär samma som att sitta med SSL pluggar eller ett SSL bord. (ett stort ungefär 😆)

Däremot IK's Ampeg SVX tycker jag har funkat som en riktigt bra ersättare till basförstärkare. Bäst basljud hittills har dock, för min egen del, varit med en gammal Trace Elliot V-type med en SM7 och en ADK CE.

Så sant, Det är roligt att micka upp stärkare. Om man har en bra stärkare vill säga 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så...

Har lyssnat lite på era åsikter. Försökt få fram mer attack ur trummorna. Speciellt virveln, men kicken ändrades den också. Har använt mig av digidesign real tape saturation också på trummorna och överdrivit den så trummorna nästan låter lite spruckna nu, men me like 😆

Gitarren gjorde jag som demonproducenten sa och körde annan mickkombination, vilket gav ett bättre resultat i mina öron.

Tog bort basen då det va en gitarr egentligen och den gjorde bara saken sämre just nu iaf. Ska ta hem riktig bas och lägga på istället.

Såga på 😠

http://www.speedyshare.com/864678934.html

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

har bara lyssnat på nr6 av inspelningarnaoch inte läst alla komentarer men när du drar igång låten är det första jag tänker på Lynnard skynnard och sweet home alabama, det låter lite softare än AC/DC, mindre distat men det låter bra så det kan ju bli en bra låt fast det inte låter exakt som AC/DC. kanska skulle satsa på bachman turner overdrive de låter väl lite så här. skitbra när orgeln kommer in!

Foghat: drivin wheel

ligger också inärheten

foghat: home in my hand

Foghat: rock n roll outlaws

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

har bara lyssnat på nr6 av inspelningarnaoch inte läst alla komentarer men när du drar igång låten är det första jag tänker på Lynnard skynnard och sweet home alabama, det låter lite softare än AC/DC, mindre distat men det låter bra så det kan ju bli en bra låt fast det inte låter exakt som AC/DC. kanska skulle satsa på bachman turner overdrive de låter väl lite så här. skitbra när orgeln kommer in!

Foghat: drivin wheel

ligger också inärheten

foghat: home in my hand

Foghat: rock n roll outlaws

Vilken trevlig lyssning du bjöd på där 😏 Håller med dig att det är softare än AC/DC, men jag tycker det passade denna låt bättre än att ha mer dist. Min kollega sa samma sak först när han hörde den, sweet homa alabama 🙂 Kanske ska ändra om lite i riffet, men samtidigt så är det häftigt hur man kan associera en låt till just dessa tre ackord.

Tack för kommentaren, och den härliga lyssningen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte låter 100% AC/DC, men låten är ju skön så vafan... Det är väl bara så att med det här riffet så ska det inte vara tyngre/mer distade gitarrer.

Nä, och 100% va aldrig målet 😏 Kul att du tycker den är skön. Känns som man börjar närma sig ett sound som känns rätt för låten iaf och jag tycker influenserna hörs 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
🙂 Tänk dagen då man inte hör någon skillnad på pluggarna och deras fäder. Den dagen slipper man alla tunga lyft. Idag tycker jag pluggarna har kommit långt, men i vissa sound så slår de inte en riktig stärkare, medan i vissa duger de helt ok.

MVH

Anders

Testa Nebula som cabsim. 🙂 Vilken skillnad mot statiska impulser eller de plastiga caben i Amplitube Metal eller de flesta ampsimps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag tycker inte alls att det låter illa men ...hmm... det låter inte särskilt AC-DC, inte i mina öron. Gitarren låter mer som snäll ountry-fm-rock. Trummornas grundkaraktär däremot kanske lutar mer åt det håller du suktar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Testa Nebula som cabsim. 🙂 Vilken skillnad mot statiska impulser eller de plastiga caben i Amplitube Metal eller de flesta ampsimps.

Ja, det är Cab:en som är största nackdelen idag. Det håller jag med om. Jag har för mig att Hammerfall körde Eleven pluggen på senaste plattan, men att de körde cab som impulser. Jag har dock inte fattat än hur man skapar sina egna impulser, har dock inte haft tiden att leta så mycket heller. Du råkar inte veta sådär på rak arm vart man kan få tag i gratis impulser av högtalare?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag tycker inte alls att det låter illa men ...hmm... det låter inte särskilt AC-DC, inte i mina öron. Gitarren låter mer som snäll ountry-fm-rock. Trummornas grundkaraktär däremot kanske lutar mer åt det håller du suktar efter.

Jo, gitarrerna gick längre och längre från AC/DC då jag tyckte riffet blev bättre med det ljudet 🙂 Men nog hör du väll influensen? *blink* *blink*

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, gitarrerna gick längre och längre från AC/DC då jag tyckte riffet blev bättre med det ljudet 🙂 Men nog hör du väll influensen? *blink* *blink*

MVH

Anders

Låter asbra! 🙂 Men i live sammanhang så har Malcolm ingen riktigt tung dist på sin gitarr, oftast ganska clean. Utan det är bara Angus som har det. Men det låter verkligen mums fillibabba! ;D Saknade dock den lilla grejen du gjorde förut i "bryggan"(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter asbra! 🙂 Men i live sammanhang så har Malcolm ingen riktigt tung dist på sin gitarr, oftast ganska clean. Utan det är bara Angus som har det. Men det låter verkligen mums fillibabba! ;D Saknade dock den lilla grejen du gjorde förut i "bryggan"(?).

TACK! Jag kommer slänga upp en version till, där jag har lite mer dist på så kan man rösta vilken man tycker gör sig bäst. Jag behöver nog lite avständ nu innan jag bestämmer mig 🙂 Det som va i bryggan kommer vara med sen när de riktiga gitarrerna läggs 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en version till där jag på riff gitarren i början har höjt förförstärkargainen (eller vad det heter). Alltså inte mer dist på själva stärkaren. Den andra gitarren behöll jag lite renare. Vilken är bäst tycker du?

http://www.speedyshare.com/492521459.html

MVH

Anders

Ja du Anders 🙂 Nu har jag lyssnat på rubbet och Rock sound 4 är den som börjar likna något om vi talar om crunch med lite strängseparation. Versionerna därefter blir det både för snällt och gubbigt på guran och jag tycker inte det sköna claviapartiet kommer till sin rätt då heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Anders 🙂 Nu har jag lyssnat på rubbet och Rock sound 4 är den som börjar likna något om vi talar om crunch med lite strängseparation. Versionerna därefter blir det både för snällt och gubbigt på guran och jag tycker inte det sköna claviapartiet kommer till sin rätt då heller.

Tack för kommentaren! Lyssnade på v4 igen, och kan fårstå vad du gillar med den. Det fanns saker i den som jag också gillade som man nu gått miste om. Men saker i nya version som jag saknar i den. Nu ska vi se om vi kan hitta det där gyllene mellanläget 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja, det är Cab:en som är största nackdelen idag. Det håller jag med om. Jag har för mig att Hammerfall körde Eleven pluggen på senaste plattan, men att de körde cab som impulser. Jag har dock inte fattat än hur man skapar sina egna impulser, har dock inte haft tiden att leta så mycket heller. Du råkar inte veta sådär på rak arm vart man kan få tag i gratis impulser av högtalare?

MVH

Anders

Jodå det finns en hel del gratis på nätet bl a på http://www.guitarampmodeling.com/ men då måste man regga sig först. även http://recabi.net/site/ De har vissa demogratis. Men om du vill ha en del och lite annat så pm:a mig så kan jag skicka dig om du vill det.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fortfarande AC/DC du har som soundmall? Lyssnade först på sista klippet och det som poppade upp i huvet var Lynyrd Skynyrd - Sweet home alabama.. 🙂

Jag tycker det var mest feeling i allra första klippet, även om det var lite opolerat spel..

Lyssnade på en studio inspelning av dem och det låter som AC-kicken har tydligare smack-ljud från klubban( typ som om skinnet stäms ned att generera ett kort fladder), mycket mindre ringande virvel och rundare topp på gitarrerna... eller rundare topp överlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är det fortfarande AC/DC du har som soundmall? Lyssnade först på sista klippet och det som poppade upp i huvet var Lynyrd Skynyrd - Sweet home alabama.. 🙂

Jag tycker det var mest feeling i allra första klippet, även om det var lite opolerat spel..

Lyssnade på en studio inspelning av dem och det låter som AC-kicken har tydligare smack-ljud från klubban( typ som om skinnet stäms ned att generera ett kort fladder), mycket mindre ringande virvel och rundare topp på gitarrerna... eller rundare topp överlag.

Nä, jag har dom inte som soundmall direkt, men det är inspirerat av AC/DC. När det gäller kicken har du rätt. Tycker även deras låter lite mer plastig eller hur jag ska förklara det, speciellt på black Ice. Sedan vill jag inte ha toppen som AC/DC har då jag tycker den låter lite tråkig, så jag har medvetet ändrat lite där. Virveln är väldigt olika beroende på vilken platta du lyssnade på. Men mindre ring har dom absolut. Men jag började gilla virveln jag hade så jag tänkte, då får den stanna 🙂

Man kan nog säga att det hela började som en resa med inspiration av AC/DC som sedan utvecklades till ett sound som va lite mera jag över. 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag gör en låt som ska likna en speciell artist så lever låten liksom sitt eget liv utvecklas helt anorlunda än jag tänkt från början och då måste man göra det som passar låten bäst i stället för att benhårt hålla fast vid original ideén.

Det är ju viktigare att göra låten så bra som möjligt! ☺️

kul att du gillade mina referens tips, Foghat har gjort många bra låtar.

lite mer inspiration:

Rose Tattoo: Rock n Roll outlaw (1978)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tagit bort en hel del riff i låten och den har blivit lite tom, blir kanske en annan sak när sången kommer?

Dra ner kaggen, så kan du inte ha den 🙁.......uhhhh! Den ligger för högt i registret, mitt tycke, mera botten.

Sedan saknar jag ju då fortfarande gitarren i början, och gitarren i ref 🙁...

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tagit bort en hel del riff i låten och den har blivit lite tom, blir kanske en annan sak när sången kommer?

Dra ner kaggen, så kan du inte ha den 😉.......uhhhh! Den ligger för högt i registret, mitt tycke, mera botten.

Sedan saknar jag ju då fortfarande gitarren i början, och gitarren i ref 🙂...

Som du säger så avgörs riffet lite mer sedan när sången kommer på. Hur mcyket botten kicken kommer ha avgörs när basen kommer på 🙂 Men jag vill inte ha den där tunga kicken, den ska smälla mera 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kollega sa samma sak först när han hörde den, sweet homa alabama 😉

men egentligen låter den som kid rocks pastisch/hyllning till sweet home alabama 🙂

nu börjar du hitta hem tycker jag, på med bas å sång bara

fast jag hade gärna hört återkoppling mellan instrument å förstärkare + mellan instrument å rum

gitarren är ju i en egen värld med lite eko, trummorna ganska torra

det blir lite kliniskt snällt mycket pga det tror jag

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en version till där jag på riff gitarren i början har höjt förförstärkargainen (eller vad det heter). Alltså inte mer dist på själva stärkaren. Den andra gitarren behöll jag lite renare. Vilken är bäst tycker du?

http://www.speedyshare.com/492521459.html

MVH

Anders

När allt kommer in så låter det bra, fast fortfarande "lite snällt".Hammonden smutsar på rätt bra ändå. Jag är absolut ingen superkille på ljud men tycker till ändå vad jag tror kan bli bra: Låt den torrare gitarren starta + livetagningar av dessa instrument: De lägsta bastonerna med ett piano lågt mixat. Ägg och tamburin, koklocka på refräng (okvantiserat men så välspelat som möjligt).

Låter nästan som att gitarristen inte riktigt trycker dit strängarna med plektumet? Eller har ett mjukt? Eller en "mjukgörarplugg"? Det känns som att det kan bli nånting riktigt bra i slutändan av den här låten så ta kritiken rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När allt kommer in så låter det bra, fast fortfarande "lite snällt".Hammonden smutsar på rätt bra ändå. Jag är absolut ingen superkille på ljud men tycker till ändå vad jag tror kan bli bra: Låt den torrare gitarren starta + livetagningar av dessa instrument: De lägsta bastonerna med ett piano lågt mixat. Ägg och tamburin, koklocka på refräng (okvantiserat men så välspelat som möjligt).

Låter nästan som att gitarristen inte riktigt trycker dit strängarna med plektumet? Eller har ett mjukt? Eller en "mjukgörarplugg"? Det känns som att det kan bli nånting riktigt bra i slutändan av den här låten så ta kritiken rätt.

Klart jag tar kritiken rätt 😎

Att gitarren är lite som att man inte trycker till ordentligt kan säkert stämma. Har fått höra det förr att jag måste trycka dit strängarna lite mer :rolleyes: Det är bara att ta på sig sin attitydmössa och trycka dit det sedan. Koklocka tycker jag lät intressant, det kanske man ska testa.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på denna direkt när tråden var igång och då andades det rock och AC/DC-doften var påtaglig.

Nu låter det mera som ett osvängigt Lynard Skynard.

Trummorna tycker jag att du inte ska feta upp, blir för modernt/felaktigt ljud till rocklåten.

Lite mera stomme/tjong i guran och en millisivert mera gain, för min del.

Hade en gitarrist här igår och han ville att vi skulle jobba på hans lilla AC/DC liknande idé.

Körde genom software/british Lead och det vart ett ok AC/DC liknande sound rätt så enkelt sätt att jobba tycker jag.

Sedan kör vi nog stärk.

Kul och få höra fortsättningen, vem kommer sjunga? EDIT* eran sångare kom jag ju på, härligt, spännande!

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Instämmer att det har blivit för snällt nu. Ungefär som om Lasse Berghagen skulle göra en ACDC-cover. Det vet alla att det inte går. 😳 Spela med lite mera jävlar anamma, energi, agression etc. Alla sådana här band som just ACDC spelar ju med hög energi i sitt spel. Det går ju inte sitta och vara stillsam som LB när man gör sånt här. Lyssna på ACDC eller annat liknande band tills du känner energin och inspirationen och gör om det då. Titta på något som gör du förbannad, nyheterna, eller läs Marxism, Maoism, något av Alexander Bard, sätt en bild på Gudrun Schyman på datorn. 😆 Ja finns ju mycket att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...