Gilbert Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Det vart rörigt det här grabbar...Det var inte min avsikt. 😏 Du är inte ansvarig för röran men det vore ju kul om debattörerna kunde specificera lite bättre vad de rapporterar om (har tittat alldeles för länge på valvakan... 😛 ).
Claes Holmerup Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Det är nog rimligt att anta att de flesta menar den latency som står angiven i DAW-programmets inställningar, eftersom det är den som är mest uppenbar - och den som inte kräver att man kör tester (som jag inte tror att mer än ett fåtal har gjort). Sedan tillkommer en fördröjning i omvandlarna också, men i bättre omvandlare är den i princip försumbar. Exempelvis så har RME:s nyare omvandlare 5-12 samples på A/D och 5-10 samples på D/A, beroende på samplingsfrekvens (snabbare samplingsfrekvens ger mindre fördröjning i omvandlaren). I många andra omvandlare kan man däremot få räkna med ca 1ms fördröjning på A/D och lika mycket på D/A, så det kan skilja en hel del beroende på konstruktionen...
spass Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 (redigerat) Jag tycker det börjar kännas läskigt vid högre än 8 ms. Men det går att spela med högre om det inte är komplexa komp. Vart går eran smärtgräns? de flesta idag har väl direct monitoring på ljudkortet och då borde det kvitta hur hur hög latency är programmen kompenserar ju automatiskt och lägger ljudet på rätt plats. om ljudet som spelas upp är en sekund för sent från datorn då spelar man ändå exakt tillsammans med det. det viktiga är ju att ljudet som man själv spelar hörs i lurarna utan fördröjning och där är ju även den minsta fördröjning (under 10ms) irriterande tycker jag: Jag är sjukt latencykänslig och klarar bara direct monitoring.+1Sånginspelning kör jag alltid utan latency, eftersom det är så enkelt att fixa det i Total Mix i ljudkortet.Annars beror det på vad det är för instrument. Trummor vill jag ha kort latency på och kör gärna med 3ms (som motsvarar ett avstånd på ca en meter), jag förstår inte varför du skulle vilja ha en latency på trummorna nu är ju 3ms väldigt lite men ändå att höra ljudet efter det att man verkligen spelar det är ologiskt för mig. man måste hela tiden spela 3ms före det man hör från datorn för att det ska låta tillsammans... Redigerat 8 juni 2009 av spass
Claes Holmerup Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 jag förstår inte varför du skulle vilja ha en latency på trummornanu är ju 3ms väldigt lite men ändå att höra ljudet efter det att man verkligen spelar det är ologiskt för mig. man måste hela tiden spela 3ms före det man hör från datorn för att det ska låta tillsammans... Gammal vana... 🙂 Jag kan säkert ställa ner latency ännu lägre (ljudkortet kan ställas ner till 0,75ms, men eftersom jag inte har behövt det för att kunna spela, så har jag inte brytt mig om att testa...). Sedan är ca 1m (som motsvarar ca 3ms) inte ett helt orimligt avstånd till en trumma om man hade suttit och spelat på äkta vara, så det blir inte så mycket fel i spelkänsla trots allt. 😉
Limpan Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 När jag spelar in en ljudkälla, t.ex en mick, och vill höra det jag spelar in, dvs monitoring så har jag ingen latency alls för jag kör inte med mjukvarumonitoring utan direktmonitoring från ljudkortets ingångar. Det borde således bli 0 ms latency =) Slipper alltså bry mig om in/ut-latency. Däremot när vi snackar mjukvarupluggar i datorn, (ut-latency) så kommer man ju aldrig undan det. Där har jag inte exakt värden men ca 6ms brukar jag köra på och jag klarar upp till ca 12ms utan problem, efter det tycker jag det är lite väl jobbigt att spela på 🙂 Mitt ljudkort å dator klarar ner till ca 2ms stundvis men vid mix blir det lite jobbigt å får då dra upp den. Därför brukar jag hålla mig till ca 5-6ms, en gyllene medelväg helt enkelt. 🙂 ...saknar mitt gamla PCI-kort som kunde köra på 3ms hela tiden utan att datorn strejkade.. dumma m-box Ändra på buffersize-inställningarna varje gång man ska dra på ett gäng pluggar, nej uschamejja. PCI is the shit
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.