Jump to content
Annons

Uppkörning imorgon! AAAAAAAA


Gäst

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ni som har körkort, eller som på senaste tiden har fått snarare.

När man gör en saxvändning. Är det bara att köra så långt åt höger som möjligt, sedan full ratt vänster (blink vänster) över hela körbanan, sedan full ratt höger bakåt (ingen blink), sedan rätta upp bilen och köra iväg igen. Men hur är det med trafiken? Om det kommer en bil framifrån eller bakifrån kan jag stanna vid kanten och släppa förbi den och sedan göra saxvändningen, eller får man inte då? Antar att man inte får det?

Sedan......Backa runt hörn. Beroende på från vilket håll man kommer ifrån och vilken typ av korsning det är så får man ju utföra detta på olika sätt. Men säg att det är en fyrvägkorsning. Får jag bara göra denna vändning när det är helt tomt på trafik, eller får jag det även om det kommer en bil bakifrån? Alltså att jag kör in mot kanten och släpper förbi den, sedan backar? Eller måste det vara helt tomt med trafik här med?

Hjälp, nervös! Har nämligen missat av någon anledning dessa moment på körskolan, fast han sa att jag var klar :S....Hoppas det löser sig i alla fall. Jag är rätt säker på båda sakerna men ändå, är det någon speciellt man ska tänka på?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen så har uppkörningsproven blivigt mycket svårare nu eller så oroar du dig för mycket. När jag körde upp så fick jag inte ens fickparkera (vilket jag tyckte var synd då jag hade övat på det…). Jag tror det viktigaste man ska tänka på är att inte låta något stressa upp en och att alltid tydligt visa andra trafikanter vad man tänker göra.

Lycka till!

Saxvändning? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon speciellt man ska tänka på?

Drick ordentligt med vatten, men inte för sent, och gå och lägg dig i tid kvällen innan.

Gå upp i tid om du ska köra upp på morgonen, så att du inte behöver stressa. Ät en ordentlig frukost, men inte för stabbig. Undvik socker.

Var på plats i god tid, minst 20 minuter innan det är dags. Använd väntetiden till att varva ner. Ta djupa andetag, slut ögonen och koncentrera dig på att djupandas och slappna av i hela kroppen.

Har jag glömt nåt?

😱

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska försöka att lugna ner mig tror jag, är lite över-nervös just nu. Men jag kan inte göra så mycket mer nu ändå. Gör mitt bästa. Ska ut och köra lite sedan bara för att träna mera på vändningar. Har tränat på fickparkering med osv så det kan jag i alla fall.

Ska bli skönt när det är över i alla fall.

Tar studenten denna vecka med! Blir den bästa veckan i hela mitt liv!!! om jag klarar uppkörning med! Teoriprovet redan klart 😱

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog körkort i måndags, så jag vet hur nervös man kan vara. 🙂 Gällande backning runt hörn – den typen av vändningar bör du endast göra i korsningar där det är lite trafik. När du backar har du alltid väjningsplikt, så kommer det någon får du helt enkelt vänta. När du backar behöver du inte heller blinka.

Saxvändningen ska du alltid undvika eftersom den tar ett tag och gör att du åker fram och tillbaka i hela körfältet. Men bra att kunna.

När du väl kör kommer du att glömma av att det är uppkörning för du kommer ha så mycket annat att tänka på. Tänk på det som en vanlig körlektion och ta det lugnt, stressa inte.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog körkort i måndags, så jag vet hur nervös man kan vara. 😎 Gällande backning runt hörn – den typen av vändningar bör du endast göra i korsningar där det är lite trafik. När du backar har du alltid väjningsplikt, så kommer det någon får du helt enkelt vänta. När du backar behöver du inte heller blinka.

Saxvändningen ska du alltid undvika eftersom den tar ett tag och gör att du åker fram och tillbaka i hela körfältet. Men bra att kunna.

När du väl kör kommer du att glömma av att det är uppkörning för du kommer ha så mycket annat att tänka på. Tänk på det som en vanlig körlektion och ta det lugnt, stressa inte.

Lycka till!

Jag var ute nu och körde lite mera.

Gjorde en del backningar runt hörn och det är inte så farligt svårt ändå. Man måste bara komma ihåg vilket hörn som är bäst att välja om det är 4vägskorsning 🙂. Försökte få till en saxvändning med, men det fans ingen stans att utföra detta, bilar överallt eller så är det för liten rak sträck. Men det känns rätt okey, det är inte så svårt plus att det är svårt att finna möjligheter till det.

Jag tror på mig själv i alla fall, så imorgon har jag körkort! 🙂

Kommer med en update hur det gick imorgon 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ingen fickparkering för mig utan jag fick backa in mellan två bilar på en vanlig parkering.

Okey, men det går att.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag tog körkort för ungefär 4 år sen, då fick jag backa runt ett gathörn på en liten grusväg bredvid stora vägen. Annars var det inte så många "svåra" moment. Ta det lugnt bara, och ha bra koll på vad som händer runt bilen så är det inga problem. Det som gjorde det lite spännande var att jag ganska mycket feber så jag mådde inte så jättebra... men det löste sig 😛

kör (inte för) hårt och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är "inte en människa" som klarar uppkörningen direkt. I regel krävs 3 uppkörningar.

Saknar själv körkort.

Tänk på att EU beslutat att syntest inte kommer att räcka om ett par år! Det kommer att kompletteras med bländningstest. I praktiken innebär det att personer över 40 år kommer att få problem att klara detta obligatoriska prov. Knappast några pensionärer kommer att synas ute på vägarna, då bländningskänsligheten ökar kraftigt med åren. Sedan finns det en massa sjukdomar, läkemedel etc som kan göra att man har problem att klara detta syntest även om man är ung.

Testet går till så att man får en glödlampa mycket nära käften och sedan ska man läsa på en texttavla som vanligt. Den tid det tar innan man kan säga bokstäverna bestämmer ens bländningskänslighet. Jag har problem...

😏

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att vid avfart åt vänster på 90-väg, med andra fordon bakom dig, är det (enl trafiksäkerhetsverket) smartare att leta vändplats (åt höger) längre fram än att bryta flödet, sakta ner och korsa mötande trafik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att vid avfart åt vänster på 90-väg, med andra fordon bakom dig, är det (enl trafiksäkerhetsverket) smartare att leta vändplats (åt höger) längre fram än att bryta flödet, sakta ner och korsa mötande trafik.

Kör man på 70-väg och ska svänga vänster bör man helst undvika det om man har fler än en bil bakom sig, eftersom bilen bakom bilen bakom mig kanske inte ser att jag ska svänga utan vill köra om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att vid avfart åt vänster på 90-väg, med andra fordon bakom dig, är det (enl trafiksäkerhetsverket) smartare att leta vändplats (åt höger) längre fram än att bryta flödet, sakta ner och korsa mötande trafik.

Jaha. Du menar alltså att man ska vända även om det är en riktig avfart? Det visste jag inte.

Ska fråga min körskolelärare med, hade tydligen en lektion precis innan uppkörning. Så hinner jag komma in i körningen 😉

The D day!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här kör man ju på en motorväg, ska in sedan på en mindre motortrafikled/landsväg. Det är en avfart där man ska hålla samma hastighet som på motorvägen och sedan bromsa. Det är ju nästan helt ofarlig eftersom jag ej behöver bromsa eller liknande. Men denna typ vänster sväng måste man ju få göra? Eller var det denna form du menade DieHard. Alla andra vanliga vänstersvängar vet jag dock att man ska undvika. Vända på lämplig plats.

§bild2v.png

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När min bäste kompis skulle ta körkort så sa han att det värsta var absolut inte att framföra fordonet, att parkera, att köra halkbana (även om de gastade från tornet hela tiden invektivuttryck till förarna i stil med: "hur kör du luderfittajävel?", "när du är klar med detta ska jag ta dig i röven så du spricker, dvärgfan" och liknande), det värsta var istället att de gav order under uppkörningen om att, kör dit eller dit så snabbt som möjligt. Problemet var att man inte visste var platserna låg eller hur man tog sig dit. Man satt och läste vägskyltar genomsvettig mest hela tiden och han bredvid sa inte ett ord. Hittade man inte inom rimlig tid så fick man inget körkort.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kör man ju på en motorväg, ska in sedan på en mindre motortrafikled/landsväg. Det är en avfart där man ska hålla samma hastighet som på motorvägen och sedan bromsa. Det är ju nästan helt ofarlig eftersom jag ej behöver bromsa eller liknande. Men denna typ vänster sväng måste man ju få göra? Eller var det denna form du menade DieHard. Alla andra vanliga vänstersvängar vet jag dock att man ska undvika. Vända på lämplig plats.

§bild2v.png

///

svänger du verkligen vänster på motorväg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...