debatt Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Hellu! Tänkte eventuellt ta en sväng på ett par veckor runt i Europa och spela utomhus utan att ta betalt. Om förpasserande ger en slant är en annan sak... Min fråga: FÅR man det? Måste man söka tillstånd får att få stå där på gatan med en gitarr och låta? Var söker man det tillståndet? Är det olika regler för olika länder? Ibland undrar man ju när man ser dem stå här i stan... 😄 //:debatt
Claes Holmerup Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Man måste nog söka tillstånd i varje stad - och uppge precis var man tänker placera sig. Man kan förstås chansa - och i bästa fall bara bli ivägkörd av polis, men det är inte omöjligt att det blir böter också om det vill sig illa. Du ska nog för säkerhets skull kolla upp med ländernas ambassader vad som gäller, innan du ger dig ut på ett sådant äventyr.
Gäst Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Vi har en kille i min stad som brukar spela git och sjunga. Mycket duktig men sist kom det en vakt och flyttade på honom. Han fick gärna spela men inte just där han var. han och vakten pratade och skrattade och han fick spela vidare, dock flytta på sig. Men som Claes säger, kolla upp det för varje land.
DieHard (oregistrerad) Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Nä fick han? ☺️ Och vad har det med övriga Europa att göra?
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Det beror nog på var du spelar, typ sitter du i skogen nånstans i europa så säger nog inte lagen i det landet nåt ont om det men kanske skogsägaren ☺️ . I parker på badstränder och övriga fritidsområden borde det ju rimligtvis vara lagligt i vilket land som helst. Vill du däremot "ge koncert" och speciellt i centrum på nån gågata eller i nån galleria så är det nog tillstånd som gäller i alla länder speciellt om du lägger ut hatten. Det låter skoj, jag hade oxå ideér om det för några år sedan men det var ingen av mina polare som ville hänga på. Hade tänkt åka ner till Köpenhamn och lira på ströget men tyckte vi kunde förena nytta med nöje och ville inte åka själv. Planen var att försöka efter ett par gigs på ströget få komma in och lira på dörrn på nån krog eller likn.
Gäst Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Nä fick han? 😲 Och vad har det med övriga Europa att göra? Att det kanske finns visa regler och bestämmelser som man borde kolla upp. Hur kan man du inte fattat de!!??? HAHAHA
DieHard (oregistrerad) Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Att det kanske finns visa regler och bestämmelser som man borde kolla upp. Hur kan man du inte fattat de!!??? HAHAHA Och vad har det med att göra i din håla? Tror du att han är så dum att han inte vet hur det funkar i Sverige?HAHAHA
Gäst Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Och vad har det med att göra i din håla? Tror du att han är så dum att han inte vet hur det funkar i Sverige?HAHAHA Å herregud. Jag ger upp.
Guitar Nilsson Postat 6 juni 2009 Postat 6 juni 2009 Å herregud. Jag ger upp. Reta inte hårdingen här. 😲
slejnard Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Jag tror att det bara är att köra på så länge inte instrumenten har förstärkning. Det enda som kan hända är att du blir bortföst.
debatt Postat 7 juni 2009 Trådstartare Postat 7 juni 2009 Jag tänkte svängen Kobenhavn, Berlin, Wien, Venedig, Cannes, Paris, Luxembourg, Berlin. Allena i de flesta länder, men en duo i Berlin och Luxembourg. Ska nog ta Claes råd och kolla med ambassader.
kuriyakin Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 Man kan ju kolla in in vart andra står. Borde va rätt lätt i dom städer du räkna upp. Förresten så låter de rätt nice, din idé. För gitarrplonk känns de konstigt att söka tillstånd. Vem kan hindra om du känner för o ställa dig i ett gatuhörn o lira lite stämningsfullt. Jag va i Hamburg för ett par år sen, då stod de en operasångerska å skrek på en bro. Sånt kanske man måste söka tillstånd för, eller rentav förbjuda... 😮
AkeW Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Såg nåt tv-program för 2 dagar sen om just detta. Tror det var nån öststat där man fick gå på audition hos en gubbe på typ kommunalkontoret. Sen fick man tillstånd om han gillade det hela. Vad jag vill ha sagt med detta är att på _vissa_ ställen måste man ha tillstånd iaf 😉
YogSothoth Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 I Londons tunnelbana är jag ganska säker på att man måste klara en audition inför någon ansvarig innan man får ställa sig och skråla. Men dit skulle ju inte du... Kan nog vara kul att spela där iofs, det finns en del långa gångtunnlar med intressant akustik där. Jag tror att reglerna kan skilja sig inte bara mellan olika länder utan mellan städer i samma land också. Det bästa är nog att kolla med kommunen eller motsvarande på respektive plats. Förresten var det ju snack om att dom skulle ändra på reglerna i Göteborg pga tiggare som "spelar" instrument. Är det någon som vet mer om det? /Andreas
debatt Postat 8 juni 2009 Trådstartare Postat 8 juni 2009 (redigerat) I Londons tunnelbana är jag ganska säker på att man måste klara en audition inför någon ansvarig innan man får ställa sig och skråla. Men dit skulle ju inte du... Kan nog vara kul att spela där iofs, det finns en del långa gångtunnlar med intressant akustik där. Jag tror att reglerna kan skilja sig inte bara mellan olika länder utan mellan städer i samma land också. Det bästa är nog att kolla med kommunen eller motsvarande på respektive plats. Förresten var det ju snack om att dom skulle ändra på reglerna i Göteborg pga tiggare som "spelar" instrument. Är det någon som vet mer om det? /Andreas Bara att här finns fler nu än någonsin. Kanske att Polisen sagt till några av kvinnorna att de inte kan vara där om de inte kan spela ukulele eller flöjt, för nu använder de inte instrumentet utan har det bara bredvid sig... och tigger. Också ett sätt att lösa ett problem på. Redigerat 8 juni 2009 av debatt
Demonproducenten Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Är det olika regler för olika länder? kulturen vill ju vara fri så det är fritt fram annars är det nog lika regler för lika länder
Rabieshund Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 (redigerat) Bara att här finns fler nu än någonsin. Kanske att Polisen sagt till några av kvinnorna att de inte kan vara där om de inte kan spela ukulele eller flöjt, för nu använder de inte instrumentet utan har det bara bredvid sig... och tigger. Också ett sätt att lösa ett problem på. I göteborg finns det en kvinna som spelar två toner på en blockflöjt. Två toner fram och tillbaka, fram och tillbaka. Enda gången hon blir tyst är när hon skakar ut salivet ur flöjten, haha. Sen finns det en annan kvinna som spelar på en totalt ostämd gitarr. Kändisar! Redigerat 8 juni 2009 av Rabieshund
debatt Postat 8 juni 2009 Trådstartare Postat 8 juni 2009 I göteborg finns det en kvinna som spelar två toner på en blockflöjt. Två toner fram och tillbaka, fram och tillbaka. Enda gången hon blir tyst är när hon skakar ut salivet ur flöjten, haha. Sen finns det en annan kvinna som spelar på en totalt ostämd gitarr. Är det en gitarr? Trodde det var en ukulele. Senaste dagen lät de bara instrumenten ligga bredvid sig. Personligen tycker jag det är ointressant ifall de kan spela eller inte. Det är en fråga om vad man tycker om fenomenet i sig.
Rabieshund Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Tror att det är en liten gitarr, men har aldrig kollat noga. Jag och en kompis har tänkt att man borde para ihop dem så att de kan ha ett band. Sen borde man ta gitarr-gummans instrument och stämma till ett öppet ackord som stämmer med flöjten så att det låter bra.
YogSothoth Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Ja det där är sorgligt, men det beror på ordningsstadgan: 10 § För insamling av pengar i bössor och liknande, som inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning, krävs tillstånd av polismyndigheten. När insamlingen sker i samband med framförande av gatumusik och liknande krävs inte tillstånd. Skulle tänka mig att deras verksamhet faller under "liknande". Om dom inte hade instrumenten skulle polisen förmodligen haffa dom eller köra bort dom. Gissar även att merparten av pengarna går till andra än stackarna som sitter där och låter. Tydligen är det fortfarande det ovan som gäller, hittar ingen annan info från göteborgs stad. Vore tråkigt om tiggarna gjorde det svårare för mer seriösa gatumusiker. Har faktiskt haft funderingar på att testa själv, men inte vågat än. Skulle om inte annat vara kul att se vad man får för respons på egna låtar. /Andreas
trombonisten Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Det är nog olika i varje stad och varje land. Som exempel gäller detta i stockholm 7 § Utövande av gatumusik på Västerlånggatan och Järntorget samt i gränder och på platser som gränsar till Västerlånggatan och Järntorget får endast ske mellan kl 14.00-18.00 dagligen. Totalt förbud för gatumusik råder på Riksgatan (mellan Riksbron och Mynttorget/Myntgatan). Utövande av gatumusik på Sergelarkaden och Drottninggatan, mellan Strömgatan och Barnhusgatan, får endast ske mellan kl 12.00 – 14.00 samt kl. 16.00 - 18.00 dagligen. Ljudförstärkare/högtalare får inte användas. Utövande av musik får inte ske i större grupper än tre personer. Om polismyndigheten utfärdat tillstånd för utövande av gatumusik skall ovanstående villkor inte gälla under den tid tillstånd avser. Polismyndigheten bör vara restriktiv med tillståndsgivning för musik med ljudförstärkare/högtalare. // Gunnar
Kalle.T Postat 28 juni 2009 Postat 28 juni 2009 Hej! Vill vidarebefordra lite tips jag fick av en gatumusikveteran jag träffade på Drottninggatan i Stockholm. (Dock inget om bestämmelser!) Han rekommenderade varmt att åka till Italien och spela. Man skulle enligt honom söka sig till städer där kultur var uppskattat, vilket innebar lite mindre städer utan mycket turister. Där kunde människor, ifall de gillade musiken, ge flera hundra kronor till en gatumusikant. På en dag fick man lätt ihop flera tusen kronor. Låter ju i mina öron mycket mer spännande än den vanliga turistrutten! En kompis stod och spelade idag på Västerlånggatan i Stockholm, och fick enligt egen utsago 400 spänn på en timme. Inte illa, för den som bara letar efter ett sjyst extraknäck! Det som gick hem bäst var rockiga, kraftfulla klassiker - Jailhouse Rock, Wakling in Memphis, Like a Rolling Stone, Dancing in the Dark osv. Nån som har fler tips om var i Europa det är bra att spela, eller nåt om vilket material som går hem bäst?
laxlaxlax Postat 28 juni 2009 Postat 28 juni 2009 I göteborg finns det en kvinna som spelar två toner på en blockflöjt. Två toner fram och tillbaka, fram och tillbaka. Enda gången hon blir tyst är när hon skakar ut salivet ur flöjten, haha. haha, fan va less is more
DieHard (oregistrerad) Postat 28 juni 2009 Postat 28 juni 2009 En kompis stod och spelade idag på Västerlånggatan i Stockholm, och fick enligt egen utsago 400 spänn på en timme. Inte illa, för den som bara letar efter ett sjyst extraknäck! Det som gick hem bäst var rockiga, kraftfulla klassiker - Jailhouse Rock, Wakling in Memphis, Like a Rolling Stone, Dancing in the Dark osv. Jo där går ju många turister så är man bra så blir det nog en del kosing där. Stod för en 5 år sen ungefär någon rysk snubbe och lirade klassisk gura där. Jävlar vad bra han var och vilken känsla han hade. Han drog en hel del folk där då. Till skillnad mot de fattiga öststatarna som står idag nästan överallt och i förorter t om idag och spelar samma sak om och om igen på sina jävla dragspel. Men de är väl som med tiggarna på t-banan och pendeln att de är utplacerade av kriminella gäng.
SadamJR Postat 29 juni 2009 Postat 29 juni 2009 Såg just på nyheterna att det blir förbjudet att spela på gatan i Göteborg, eftersom affärspersonalen upplever det som störande. Detta har fått flera av göteborgs mer kända artister att uppmana alla till att damma av sina gamla instrument och gå ut på gatorna. Flera av dom ska visst ge sig ut och spela själva också.
Amis Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Jag tänkte svängen Kobenhavn, Berlin, Wien, Venedig, Cannes, Paris, Luxembourg, Berlin. Allena i de flesta länder, men en duo i Berlin och Luxembourg. Ska nog ta Claes råd och kolla med ambassader. Ja, du ska nog kolla med förlagen där låtarna är förlagda också. De kan ha synpunkter på det här med offentliga framträdande med andras låtar...
debatt Postat 8 juli 2009 Trådstartare Postat 8 juli 2009 Ja, du ska nog kolla med förlagen där låtarna är förlagda också. De kan ha synpunkter på det här med offentliga framträdande med andras låtar... Så gott som hundra procent säker på att det bara blir eget material. Lustigt att man om man framför eget material måste betala till STIM enbart om man som gatumusikant är STIM-medlem. Det gäller tydligen inte företag...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.