Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

( Kunde kanske PMat vallhagen direkt men nån av er andra kanske vill delta )

Jag vill förstå begreppet impuls och gärna kunna förklara det med vardagstermer. Jag har läst att impuls är produkten av en kraft och tiden under vilken den verkar:

Tiden x kraften = impuls

Men vad betyder produkten, och vad innebär ett högt eller lågt värde på den? T.ex i en krock mellan golvet och ett släppt ägg.

Tänkte om nån kunde förklara med ord.

Tjing?

/ Lax

Annons
Postat (redigerat)
Hmm... Måste inte golvet "färdas" för att anses krocka mot ett släppt ägg?

Är det relevant för att förstå sig på impulsbegreppet?

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Hmm... Måste inte golvet "färdas" för att anses krocka mot ett släppt ägg?

Såvida inte golvet är i centrum av universum, så färdas det. :rolleyes:

Postat
Är det relevant för att förstå sig på impulsbegreppet?

Hmm... du menar att det kanske är mer relevant om golvet inte "färdades"?

Postat
Såvida inte golvet är i centrum av universum, så färdas det. :rolleyes:

Aah... men i så fall i/mot samma riktning som ägget, eller? Och då är det väl lik förbannat ingen "krock"...

Postat
Hmm... du menar att det kanske är mer relevant om golvet inte "färdades"?

Nej jag menar vad har det med saken att göra:

Är du ute efter att diskutera språkteknik eller fysik?

Postat
Aah... men i så fall i/mot samma riktning som ägget, eller? Och då är det väl lik förbannat ingen "krock"...

Så om du kör in i nån på motorvägen, som kör saktare än dig, då krockar du inte?

Postat

jag ber om ursäkt, jag har inget att bidra med för jag vet inte :rolleyes:

men det blev ju en intressant språkdiskussion också :rolleyes:

Postat
Så om du kör in i nån på motorvägen, som kör saktare än dig, då krockar du inte?

Jo, men anses den som jag kör in i krocka med mig? Det var ju lite så det blev upplagt från början... typ, det stillastående kommer "farande" mot mig. Typ.

Postat
Jo, men anses den som jag kör in i krocka med mig? Det var ju lite så det blev upplagt från början... typ, det stillastående kommer "farande" mot mig. Typ.

Så bilen som hinner bromsa, och aldrig kör på bilen framför, men däremot blir påkörd bakifrån, har inte varit med i en seriekrock?

Postat

Jag ber om (också) ursäkt, lax3... Mina frågor hade i ärlighetens namn inget med "språkteknik" eller ordpeteri att göra. Du bjöd in andra att delta, och jag nappade... Det är kanske bara jag som är dålig på att formulera frågor.

Postat
Så bilen som hinner bromsa, och aldrig kör på bilen framför, men däremot blir påkörd bakifrån, har inte varit med i en seriekrock?

"Så bilen som hinner bromsa, och aldrig kör på bilen framför" — har inte krockat, nej!

Varför? Jo, eftersom bilen bromsar upphäver den förutsättningen att allting färdas i samma riktning i samma hastighet (om ingetdera är centrum av universum). Därför kommer bakomvarande föremål "krocka" med den bromsande bilen. Men den bromsande bilen krockar inte med något, som sagt.

Postat (redigerat)
"Så bilen som hinner bromsa, och aldrig kör på bilen framför" — har inte krockat, nej!

Varför? Jo, eftersom bilen bromsar upphäver den förutsättningen att allting färdas i samma riktning i samma hastighet (om ingetdera är centrum av universum). Därför kommer bakomvarande föremål "krocka" med den bromsande bilen. Men den bromsande bilen krockar inte med något, som sagt.

Klart den gör. Den accelererar ju i riktning mot den bakomvarande bilen.

Redigerat av Fidden
Postat
Klart den gör. Den accelererar ju i riktning mot den bakomvarande bilen.

Hehe... din fuling! 😏

Fast gör den det — accelererar i riktning mot den bakomvarande bilen. Vilka regler spelar in här? Är det inte den bakomvarande bilens hastighet som ökar i förhållande till den "bromsande" bilen?

Postat
( Kunde kanske PMat vallhagen direkt men nån av er andra kanske vill delta )

Jag vill förstå begreppet impuls och gärna kunna förklara det med vardagstermer. Jag har läst att impuls är produkten av en kraft och tiden under vilken den verkar:

Tiden x kraften = impuls

Men vad betyder produkten, och vad innebär ett högt eller lågt värde på den? T.ex i en krock mellan golvet och ett släppt ägg.

Tänkte om nån kunde förklara med ord.

Tjing?

/ Lax

Men vad ÄR kraften? För mig är en impuls en handling som sker utan att man tänker. Man följer en ingivelse, utan att tänka. Ofta kan den vara livsfarlig.

Postat (redigerat)

En krock förutsätter inte att båda föremålen rör sig. Håll er on-topic, snälla...

För att gå tillbaka till topic. En impuls är något som förändrar rörelsemängden hos ett föremål.

Rörelsemängden är massan x hastigheten. Det är t ex svårare att stoppa ett tåg än att stoppa en fjäder, eftersom ett tåg har större rörelsemängd.

En impuls ändrar rörelsemängden hos ett objekt (t ex tåget). Om det inte finns någon impuls så ändras inte rörelsemängden hos objektet; det är ett slutet system. Ju högre impuls, ju mer ändras rörelsemängden.

När det gäller äggexemplet så kommer impulsen vara så stark att hastigheten hos ägget blir negativ, dvs ägget kommer studsa/gå sönder.

Det var iaf vad jag kom fram till efter lite googlande, men jag kanske har fel.

Redigerat av cm0s
Postat
Hehe... din fuling! 😕

Fast gör den det — accelererar i riktning mot den bakomvarande bilen. Vilka regler spelar in här? Är det inte den bakomvarande bilens hastighet som ökar i förhållande till den "bromsande" bilen?

Nej, acceleration (och retardation, som är samma sak fast tvärt om beroende på vilket håll man ser det från) är oberoende av rundvarande objekts hastigheter. Det är den egna hastigheten som förändras. Jag menar, sitter du i den bakomvarande bilen, kommer du inte plötsligt att tryckas mot ryggstödet av en kraftig acceleration bara för att den framförvarande bilen bromsar 😏

Postat
En krock förutsätter inte att båda föremålen rör sig. Håll er on-topic, snälla...

Åh, en Betterpelle! Kan en fast vägg krocka med en bil?

Postat

Ja, krocka är en synonym till kollidera eller stöta samman.

Postat

JA!

Vi tar följande exempel. De två stjärnkryssarna X3 och Z6 är stationerade mellan andromeda och vintergatan. Båda står stilla, men använder olika referenspunkter. X3 kommer senast från andromeda, och använder därför den galaxens mittpunkt som referens. Z6 kommer däremot från vintergatan.

Nu händer det grejor.

X3 och Z6 närmar sig varann. X3's styrman anropar Z6 och ber honom sakta in, eftersom Z6 kommer köra på X3 annars.

Exakt samtidigt anropar Z6's styrman panikartat X3, och säger precis samma sak, fast att X3 måste sakta in. Tyvärr så är kommunikationen även i denna avlägsna framtid enkelriktad, så det hela slutar med en kollision.

Frågan är då, vem är det som har krockat med vem? Båda stod ju stilla?

Sensmoral: allt är relativt.

Postat
Ja, krocka är en synonym till kollidera eller stöta samman.

Ah, vänta! Självklart! Du är en sådan där snubbe som i skaderapporten till försäkringsbolaget inte skulle böja dig för att ange att "trädet kom från ingenstans och kolliderade med min bil".

Cool.

Postat
Ah, vänta! Självklart! Du är en sådan där snubbe som i skaderapporten till försäkringsbolaget inte skulle böja dig för att ange att "trädet kom från ingenstans och kolliderade med min bil".

Cool.

Ah, vänta! Självklart! Du är en sådan där snubbe som tror att stillastående ting inte kan kollidera med andra föremål. Ett träd och en bil kan därför aldrig kollidera, och det är därför omöjligt att krocka med ett träd!

Cool.

Postat
Ah, vänta! Självklart! Du är en sådan där snubbe som tror att stillastående ting inte kan kollidera med andra föremål. Ett träd och en bil kan därför aldrig kollidera, och det är därför omöjligt att krocka med ett träd.

Tramsa dig inte! En bil kan köra in i ett träd... Ett träd kan inte "färdas" in i/på en bil. Om du inte begrep detta från början så är det bara att beklaga.

Postat
Tramsa dig inte! En bil kan köra in i ett träd... Ett träd kan inte "färdas" in i/på en bil. Om du inte begrep detta från början så är det bara att beklaga.

Vi pratar inte om att färdas in i något, vi pratar om att kollidera/krocka/sammanstöta.

När en bil färdas in i ett träd kolliderar dem med varandra. Om inte ett träd kan kollidera/sammanstöta med något, kan inte en bil kollidera/sammanstöta med trädet.

It takes two to tango, som det heter.

Postat (redigerat)

Ja, krocka innebär inte nödvändigtvis att man rör sig.

Fast om en människa går in i en stillastående person tar den första på sig skulden.

Förstår inte hur detta kan handla om impulser dock.

Redigerat av debatt
Postat
cm0s, kan ett stillastående träd kollidera med en bil?

Jag har redan besvarat den frågan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.