Jump to content
Annons

Möjligt? Köra extern dator med vst synthar?


Polder

Recommended Posts

Frågan verkar kanske lite luddigt men jag har en fundering angående midi som styr dator 2.

Jag kör Logic Studio 8 på en Macbook Pro.

Finns det någon möjlighet att har en extern PC som kör ett antal Vsti synthar och styra dessa från Logic?

Kan man till exempel koppla midi till ett ljudkort ansluten till PC datorn?

Varför detta? Jo det finns ett antal pc pluggar som jag skulle vilja köra, men vill inte har en virtuell maskin på mac'en. Dessutom vore det fint att inte behöva slösa massa resurser utan ha PC's som avlastar mac'en.

Finns det någon som har testat detta och vet hur man går tillväga?

Tackar för alla tips, råd och ideer...

//tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett midispår i logic som du skickar ut genom midi out, till midi in på pcn. Till ditt program där, och midi in och ha syntarna igång. Sen får du antingen göra två olika exporter, eller spela in audion i logic igen. Låter det för bonnigt?

Om du vill göra allt i realtid vet jag inte om Logic kan nätverkssynka två datorer, men cubase kan iallafall så funktionen finns bland en del program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hm! Låter intressant, jag har aldrig testat men det nåt sånt jag är ute efter. Det är inte jäääätte viktigt om det är synkat men klart fördel. Ska kolla upp logic och syncningen.

Tack så länge.. Någon som har testat detta i verkligheten?

[edit]

Hittade lite fler artiklar på google angående ämnet:

http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?p=59383320

Är det relevant att använda nuendo/cubase som "host" program för vst syntharna eller har ni något annat förslag?

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm mycket intressant!

Kommer att testa detta imorgon och se hur bra det fungerar... kom på att jag måste köpa ytterligare ett ljudkort isf 😉 Men det löser vi på något sätt.

Tack för er hjälp och godnatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lättast är väl att köra PC versionen av Logic då, den kan ju köra vst pluggar.

Det borde ju gå att få syntarna att lira om man ställer PCns kanaler/spår på rec. Kanske går att få till det med nätverk oxå men har ingen koll på det. Har du färdiga midispår så är det kanske lättare att bara att lägga över dom till PC versionen och sen mecka med synken. Ska ju gå att ställa in synk och ev fördröjningen så att det synkar vettigt. Ljud tillbaka måste ju gå från ljudkort till ljudkort.

Spelar du syntarna live från ett keyboard så är det ju lätt, det är ju bara att ansluta det till PCn i stället och koppla ljud ut från PCns ljudkort till Macens och lägga spår för spår.

Svårast är väl att hitta en PC version, finns väl crackat iofs men ...

Jag har en Big Box version Logic audio 5 (fixar oxå vts) som du kan låna ett par veckor om du vill testa.

Blev lite sugen själv att testa 😠 jag har allt som behövs när jag tänker efter.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm laddade ner demo versionen av V-station som jag blev tipsad om längre upp i tråden. Det verkar funka mycket bra. Ska dock ordna ett 10/10 ljudkort till PC'n så man får ut syntharna kanal för kanal i mixern. Det arbetssättet kommer nog att fungera för min del då jag inte använder fler än 10 synthar i taget. dvs 5 på mac och 5 på PC'n. Främst är ju syftet att skrapa ihop RAM minne så man kan köra lite större samplingbibliotek samt köra de Vst's som inte finns för mac.

Någon som har ett sånt ljudkort till salu som fungerar till Cubase/V-station.

//E

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Köpte nyss ett delta 44 för 600 spänn och lagade mitt delta 1010 för 2000 så dom är inte gratis även fast dom är gamla. Grejen med dom är att det nu finns drivar till mac dvs om man kör mac på PC iom att det pci kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...