Haunted-Mansion Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 Hej Studio People! Jag har letat länge efter en Gibson Les Paul med tunn hals. Oftast står det 60´s neck på guran om det är tunn hals. Det är inte lätt. Det jag letar efter är en antingen ny eller begagnad Gibson Les Paul med tunn hals. Min budget är 10.000 - 35.000 kronor. Det verkar som att det är ett överflöd av 50´s varianter tillgängliga men svårt att få tag på en bra 60´s d.v.s en med tunn hals. Jag beställde t.o.m en på musikborsen men de makulerade beställningen pga att de fick slut på Gibson Les Paul 2002´s med tunn hals. Det jag undrar är om någon har något bra tips på en passande gura till mig? Ny som begagnad spelar ingen roll. Jag kollade även på Thomann.de men hittade faktiskt inget trots deras stora utbud. Ska det verkligen vara så svårt att hitta en? Just nu har jag en Epiphone Les Paul Custom. Men då den har börjat strejka lite så vill jag ha en ny variant med bätte kvalité, gärna med tunnare hals eftersom jag har rätt så små händer. Ps. Jag var och provade en "Gibson Les Paul Gary Moore BFG" då det är typ det klassiska "Gary Moore" soundet jag är ute efter, men tror knappast att Gary Moore skulle spela en hel konsert på en sån faktiskt.
Hellpig Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 Hej Studio People! Jag har letat länge efter en Gibson Les Paul med tunn hals. Oftast står det 60´s neck på guran om det är tunn hals. Det är inte lätt. Det jag letar efter är en antingen ny eller begagnad Gibson Les Paul med tunn hals. Min budget är 10.000 - 35.000 kronor. Det verkar som att det är ett överflöd av 50´s varianter tillgängliga men svårt att få tag på en bra 60´s d.v.s en med tunn hals. Jag beställde t.o.m en på musikborsen men de makulerade beställningen pga att de fick slut på Gibson Les Paul 2002´s med tunn hals. Det jag undrar är om någon har något bra tips på en passande gura till mig? Ny som begagnad spelar ingen roll. Jag kollade även på Thomann.de men hittade faktiskt inget trots deras stora utbud. Ska det verkligen vara så svårt att hitta en? Just nu har jag en Epiphone Les Paul Custom. Men då den har börjat strejka lite så vill jag ha en ny variant med bätte kvalité, gärna med tunnare hals eftersom jag har rätt så små händer. Ps. Jag var och provade en "Gibson Les Paul Gary Moore BFG" då det är typ det klassiska "Gary Moore" soundet jag är ute efter, men tror knappast att Gary Moore skulle spela en hel konsert på en sån faktiskt. Kika på... näe. Jag såg en annons för någon jubileumsmodell av Gibson Les Paul med just 60-talsstuk, vilket borde innebära en sådan hals som du vill ha men jag kan inte hitta den. Trodde det var i MBs senaste katalog men icke. Det finns en '65 replika som släpptes som jubileumsmodell runt 1995 men de kan nog vara svåra att få tag på. Har för mig att det släpptes 500 ex svarta, 500 ex vita osv. De svarta fanns för övrigt inte med i den officiella Gibsonkatalogen så de är lite extra special. (Jag hade själv en sådan, som jag sålde när jag hade ont om pengar... mitt nöt!) Men det borde inte vara så svårt att få tag på en LP med 60's hals. Bor du i närheten av Stockholm så kolla med Nysse (nysse.com), eller om du bor i närheten av Växjö - Janne Helgé (helgeshala.com).
Haunted-Mansion Postat 4 juni 2009 Trådstartare Postat 4 juni 2009 Kika på... näe. Jag såg en annons för någon jubileumsmodell av Gibson Les Paul med just 60-talsstuk, vilket borde innebära en sådan hals som du vill ha men jag kan inte hitta den. Trodde det var i MBs senaste katalog men icke. Det finns en '65 replika som släpptes som jubileumsmodell runt 1995 men de kan nog vara svåra att få tag på. Har för mig att det släpptes 500 ex svarta, 500 ex vita osv. De svarta fanns för övrigt inte med i den officiella Gibsonkatalogen så de är lite extra special. (Jag hade själv en sådan, som jag sålde när jag hade ont om pengar... mitt nöt!)Men det borde inte vara så svårt att få tag på en LP med 60's hals. Bor du i närheten av Stockholm så kolla med Nysse (nysse.com), eller om du bor i närheten av Växjö - Janne Helgé (helgeshala.com). Tack ska kolla med Nysse.com, andra tips mottages gärna. Mvh / Marcus
Zyan Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 När jag köpte min Les Paul Studio 2006 så fanns det massor av Gibsongittarer i musikaffären med 60hals. Själv gilla jag dem inte och köpte en 50hals. Inte tänkt på de smalare halsarna sen dess, blir förvånad att de är svåra att hitta dem nu.
lavrell Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 ESP? Tunna halsar och minst lika bra kvalle som Gibson om inte bättre i de flesta fallen! 😄
sixties Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 testa hagströms ultralux serie (finns flera modeller) de har väldigt tunn hals. 18,5 mm vid huvudet och 19mm vid 12 bandet. http://www.hagstromguitars.se/productinfo-hagstrom-55.0.html
Christoffer Bergfors Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 ESP? Tunna halsar och minst lika bra kvalle som Gibson om inte bättre i de flesta fallen! 😄 Objection your honour. Jag provspelade en Eclipse som var dyr, men den var helt död i jämförelse med min 79 Les Paul Custom. Vi jämförde t.o.m. med en relativt ny Les Paul Studio som också hade betydligt bättre klang. ESP:n imponerade över att vara plastig och kass snarare än att vara bra. "Only a Gibson is good enough".
Assar Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 LP med 60's neck var väl nåt som tillverkades bara under några år, om jag förstått saken rätt. Jag köpte min i början av 2005. Men jag tror inte de säljs nya längre.
DieHard (oregistrerad) Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Objection your honour. Jag provspelade en Eclipse som var dyr, men den var helt död i jämförelse med min 79 Les Paul Custom. Vi jämförde t.o.m. med en relativt ny Les Paul Studio som också hade betydligt bättre klang. ESP:n imponerade över att vara plastig och kass snarare än att vara bra. "Only a Gibson is good enough". Ursäkta men vilken ESP testade ni egentligen? "Only a Gibson is good enough"? Om man har inställningen att allt ska jämföras med en Gibson så hittar man alltid fel på andra märken. Har lite svårt ta er på allvar. Det där låter ungefär som skitsnacket att mac är sååå mycket bättre än en pc.
lavrell Postat 11 juni 2009 Postat 11 juni 2009 Objection your honour. Jag provspelade en Eclipse som var dyr, men den var helt död i jämförelse med min 79 Les Paul Custom. Vi jämförde t.o.m. med en relativt ny Les Paul Studio som också hade betydligt bättre klang. ESP:n imponerade över att vara plastig och kass snarare än att vara bra. "Only a Gibson is good enough". Det kommer säkerligen dåliga exemplar från ESP också men enligt min erfarenhet som förvisso inte är enorm. Har väl testat ett 30 tal Gibson Les Pauls, allt från Faded till Historic och Custom Shop. Har testat 3-4 stycken ESP och jämför man priset med Gibson så är ESP överlägset mycket bättre. Bra drag i mikarna och de håller stämningen grymt (till skillnad från ganska många Gibson). Sen beror det ju iof på vilket sound man är ute efter. En Gibson Standard 2008 låter ju inte likadant som en Black Beauty. Men det bästa för trådskaparen är ju att testa sig fram själv och bilda en egen uppfattning 😳
joachime Postat 11 juni 2009 Postat 11 juni 2009 Kollat Greco, Tokai, Burny och de andra lawsuit-tillverkarna? Eller Orville - som ägs av Gibson? Garanterat billigare än motsvarande Gibson från samma tid (jag pratar sent 70-/tidigt 80-tal). Finns en japansk sida späckad med gitarrer som heter ishibashi. Hittade de här två skönheterna där: http://www.ishibashi.co.jp/u_box/e/ubox.cg...p&tid=list3 http://www.ishibashi.co.jp/u_box/e/ubox.cg...p&tid=list3 Du hittar en del på Ebay också. Kolla också http://www.diskant.se
MichaelCaplin Postat 13 juni 2009 Postat 13 juni 2009 Måste bara tipsa om något som inte många känner till. Om du vill ha en Gibson Les Paul med tunn hals så satsa för Guds skuld på en Gibson THE PAUL från sent 70 tal. Jag har spelat på det mesta av Gibson gitarrer och lovar dig att denna känns bättre och är skönare att spela på..Enligt mig självklart. Men det är något speciellt med den gitarren. I studion använder jag faktiskt denna gitarren framför alla andra när jag vill ha Les Paul ljudet. Däremot är jag för rädd om den för att gigga med den...Usch aldrig i livet att den ska förstöras:P
laxlaxlax Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 (redigerat) Jag har en gibson the paul II till salu, blanksvart. Din för 5500. EDIT: WHoopsie, två månader sent. sorry. Redigerat 5 augusti 2009 av laxlaxlax
sixties Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 hittade 3st på ebay global från 13000 till 16000 sen tillkommer ju tull o frakt så mellan 20000 och 24000 hamnar du ungefär på från usa, annars kanske det finns i europa. tyskland englad och frankrike har ju egna ebay hemsidor.
debatt Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 LP med 60's neck var väl nåt som tillverkades bara under några år, om jag förstått saken rätt.Jag köpte min i början av 2005. Men jag tror inte de säljs nya längre. ?? Sist jag frågade så tillverkas 50s- och 60s-varianter varje årgång!
DrHans Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Kan bara säga att du bör testa ESP igen. Måste ha varit nått knas på den du testade. Har en ESP Eclipse som är fantastisk. Så testa om du hittar fler på andra ställen.
Kokanin Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 ?? Sist jag frågade så tillverkas 50s- och 60s-varianter varje årgång! Det är uppfattningen jag fått också. Modellen som heter '2002' är med 60's hals, har jag för mig. Den guran såldes inte bara t.o.m. sista dec 2002. Jag har sett dem på senare år! 🙂 På 4-sound bl.a. Kan det kanske vara så att Gibson tillverkar 'model 2002' även 2003, 2004, 2005 osv? De blev poppis, och Gibson vill ju sälja. 🙂 Här är ett ex: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=571475&artno=119970
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.