Jump to content
Annons

Synka SH-101+Mono/Poly+Juno-60

Recommended Posts

jierixon (oregistrerad)
Postat

Jag skulle vilja synka en Roland SH-101, en Korg Mono/Poly och en Roland Juno-60 med varandra för att kunna lattja med dem med arpeggiatorerna igång. Det finns ju lite olika in- och utalternativ på alla tre, t.ex. EXT CLK IN på 101:an och TRIG på Mono/Poly:n. Finns det en lösning? Jag har en MTDCB-60 (MIDI-till-DCB-interface) till Juno-60 men jag tror inte den kan bidra...

Hoppas det finns nån analogfanatiker därute som kan hjälpa!

Annons
Postat

Både SH-101 och Junon tar triggpuls som arp/seq-synk. Behövs inget interface, jag har styrt båda med en rimshot från trummaskin, en audiosignal alltså.

Mono/Polyn vet jag inget om.

Postat

Om Mono/Poly funkar på samma sätt som Polysix så går det att trigga arpeggiatorn med en audiosignal, t ex rimshot från trummaskin eller nåt annat klick.

Postat

Jo, jag såg vad du skrev. Glömde bara lägga in referens ...

Postat

Det bästa sättet att få dom att prata är nog att splitta en sådan rimshotkanal på något sätt... eller om du kan använda ett flerkanaligt ljudkort - minns att junons arpeggio kan bli riktigt kul om man programmerar andra figurer än raka 16/8-delar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Eller köpa min gamla D110 som har 6 utgångar.

Den brukade jag köra för att öppna och stänga gatar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Men det är ju en bra synt mon/poly. D110 hade på slutet bara till att skicka signaler till gatar eller kompressorer...

jierixon (oregistrerad)
Postat
Om Mono/Poly funkar på samma sätt som Polysix så går det att trigga arpeggiatorn med en audiosignal, t ex rimshot från trummaskin eller nåt annat klick.

Jag har aldrig provat nåt av det ni skriver om. Menar ni att man skickar in en audiosignal från en ljudutgång på vad som helst till Gate In på syntarna? Jag har en gammal trumlåda (Korg MR-16, skulle förvåna mig om den ens kan återfinnas på nätet... 😉 ) med 16 ljudutgångar. Skulle man kunna använda den, månne? Är det bara att dra en kabel från en av utgångarna till Gate In? All info är av intresse!

Postat

Finns många kopplingar att göra.

* Dra igång arpeggiatorn på mono/polyn - dra sladdar från CV och trig out till din juno och sh101:a - unison fetma.

* Programmera en trumslinga och dra in en kanal till arpeg trig in på mono/polyn och en annan till sh101:an. Skicka bara Trig out från mono/poly till junon och låt den pumpa baston..

Men testa själv. CV betyder tonhöjd. TRIG är ton av/på. Sen är det bara att försöka sig fram.

Postat (redigerat)
Jag har aldrig provat nåt av det ni skriver om. Menar ni att man skickar in en audiosignal från en ljudutgång på vad som helst till Gate In på syntarna? Jag har en gammal trumlåda (Korg MR-16, skulle förvåna mig om den ens kan återfinnas på nätet... 😉 ) med 16 ljudutgångar. Skulle man kunna använda den, månne? Är det bara att dra en kabel från en av utgångarna till Gate In? All info är av intresse!

Just MR-16 kanske inte är optimal i det här fallet eftersom trummaskinen ska styra alltihopa. Maskinen behöver alltså ha en egen sequencer. Du kanske kan programmera den från nån annan sequencer iofs och sen skicka ljudet till trig in men det känns ju lite som en workaround. Bättre och enklare då med en trummaskin med intern sequencer 🙂

Redigerat av Friberg
Postat
Jag har aldrig provat nåt av det ni skriver om. Menar ni att man skickar in en audiosignal från en ljudutgång på vad som helst till Gate In på syntarna? Jag har en gammal trumlåda (Korg MR-16, skulle förvåna mig om den ens kan återfinnas på nätet... 😛 ) med 16 ljudutgångar. Skulle man kunna använda den, månne? Är det bara att dra en kabel från en av utgångarna till Gate In? All info är av intresse!

Var lite crazy - testa själv! 😄

jierixon (oregistrerad)
Postat
Var lite crazy - testa själv! 😄

Här skall kopplas. 😛 Tack för svaren så länge. Skall försöka slänga in min MS-20 på ett hörn oxå. Vad behöver det finnas för bra utgångar på en tänkbar trummaskin? Jag äger ingen analog dito, bara t.ex. Alesis SR-16 som bara har MIDI samt ljudutgångar. Borde jag hålla utkik efter nån äldre (föreslå nu inte TR-808 för just nu tillåter inte budgeten det)?

Postat

707 eller 727 är bra maskiner för ändamålet - många outputs och löjligt låga priser, pcm är sjukt ute.

Ska det vara analogt finns det inte så många alternativ ärligt talat... 808 is the shit.

Postat
Här skall kopplas. 😄 Tack för svaren så länge. Skall försöka slänga in min MS-20 på ett hörn oxå.

Sitter du på en Juno, en mono/poly, en sh101 OCH en ms20! Och är osäker på kopplingarna?

Heter din pappa Moog i efternamn? 😄

Alesis:en kan du använda som Trig - där har du två kanaler, så det räcker.

Postat
Alesis:en kan du använda som Trig - där har du två kanaler, så det räcker.

Låt mig gissa. Rimshot och cowbell.

Och nej, jag tänker inte uppge ursprungskälla.

Postat (redigerat)
Här skall kopplas. 🙁 Tack för svaren så länge. Skall försöka slänga in min MS-20 på ett hörn oxå. Vad behöver det finnas för bra utgångar på en tänkbar trummaskin? Jag äger ingen analog dito, bara t.ex. Alesis SR-16 som bara har MIDI samt ljudutgångar. Borde jag hålla utkik efter nån äldre (föreslå nu inte TR-808 för just nu tillåter inte budgeten det)?

Nej, du behöver ingen gammal goding för ändamålet. Den ska ju bara skicka ljud till en trig in. SR-16 torde väl fungera ypperligt?!

Jag har för mig att jag nån gång skickade midi från datorn som startade en Drumtrax som sen triggade en pro~one med sitt rimshot. Det funkade utmärkt!

Å andra sidan, med din nuvarande setup så borde ju det korrekta svaret vara: Ja, du behöver en 808 😄

Redigerat av Friberg
jierixon (oregistrerad)
Postat
Nej, du behöver ingen gammal goding för ändamålet. Den ska ju bara skicka ljud till en trig in. SR-16 torde väl fungera ypperligt?!

Jag har för mig att jag nån gång skickade midi från datorn som startade en Drumtrax som sen triggade en pro~one med sitt rimshot. Det funkade utmärkt!

Å andra sidan, med din nuvarande setup så borde ju det korrekta svaret vara: Ja, du behöver en 808 😮

Sköna svar från er alla å särskilt det senaste från Friberg. När det gäller behovet av en 808 säger jag bara - vem behöver inte det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.