Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har själv förberett mig för mixningsarbete med att lägga in en eq-insert på varje kanal (inklusive de övriga inserts som jag tror jag kmommer behöva), med kompressor, delay (oftast grundinställt) och reverb (oftast grundinställt) som sends på tre aux-kanaler. Min send-kedja på varje kanal är kompressor först, därefter delay och sist reverb. Jag såg ett filmclip där en mixare hade en annan helt annan sends-setupsetup vilket gjorde mig något konfunderad.

Hur brukar Ni "rigga" era mixerbord innan ni börjar att mixa. Jag arbetar med PT8.0 och har inga outboard-effekter. / T

Annons
Postat

Jag lägger inte någonting alls per automatik, utan lägger till precis det jag behöver på de spår som behöver det...

Det är ju exempelvis inte alltid man behöver eq eller kompressor på alla spår - och då är det ingen mening att lägga in pluggar på spåren som inte behöver det...

Postat

Alla sätt är ju bra utom de dåliga, som man brukar säga.

Dock tycker jag inte om tanken att ha en "färdig mall" att utgå ifrån i en mixsituation. Varje projekt är ju unikt och samtidigt känns det onödigt att i förväg lägga på effekter som inte behövs och på så vis dra ner prestandan (hur mycket detta påverkar beror ju på, men logiken säger mig att ju mer man har igång, desto långsammare går det...).

EQ på varje kanal, absolut. I övrigt tar jag alltid det som behövs allt eftersom mixningen fortlöper...det ger också en ny utmaning och är mer lärorikt såtillvida att man inte alltid kör med "sånginställningen" på sångkanalen...man får skruva och lyssna själv varje gång, det tror jag är bättre!

Brukar dock använda presets/mallar t.ex. när vi spelar in trummor...då har man allt "kopplat och klart" i inspelningsprogrammet med div. triggar, OH-EQ, övriga grundinställningar etc...väldigt smidigt om man eftersträvar ett liknande ljud på flera låtar och vill komma igång snabbt med nästa instrument!

Ursäkta mitt lilla sidospår!

Postat

en mixmall är behjälplig tidsmässigt.

jag har en färdig med eq, kompressor på alla spår.

4-5 st aux; reverb, plåt, delay, fx, . . .

och så send på alla audio spår till alla aux klara.

samt då eq, kompressor, breddare, röremulator på masterspåret.

det här hjälper mig att komma igån och bestämma vidare, t.ex så kan jag de eq, komp etc som jag har lagt upp väkdigt bra.

vilket gör att om jag vill ha ett annat ljud på nåt spår så är det lätt att byta eq mot nåt annat.

att varje gång lägga upp 48 spår med eq och kompressor . . . . samt koppla send till aux:en . .. nää roligare kan man ha.

:-)

Postat
Jag lägger inte någonting alls per automatik, utan lägger till precis det jag behöver på de spår som behöver det...

Det är ju exempelvis inte alltid man behöver eq eller kompressor på alla spår - och då är det ingen mening att lägga in pluggar på spåren som inte behöver det...

Min tanke är egentligen bara att inför varje mix slippa göra ett omfattande och tidsödande inställningsarbete avseende pluggar och sends som jag i förväg kan förutse. Om jag i ett visst projekt inte behöver en mallad plug eller send, disablar jag bara den, och slipper tappa processorkraft.

Använder Ni fler grundsends än kompressor, delay och reverb? I så fall vilka? jag har tidigare haft korta och långa delay och korta och långa reverb men har gått över till att använda default-inställningarna, som är ganska korta.

Postat

Vad använder ni för program där det tar sån tid att lägga ut EQ, kompressor osv på några kanaler? Låter frustrerande i mina öron

Postat
Vad använder ni för program där det tar sån tid att lägga ut EQ, kompressor osv på några kanaler? Låter frustrerande i mina öron

Precis min tanke. Det är ju hur lätt som helt att slänga in det som behövs när det behövs, i stället för att göra en omfattande standarduppsättning (och därmed dessutom riskera att låsa sig i sitt tankesätt) - och sedan behöva ta bort sådant som inte behövs... Det känns som ett lite bakvänt sätt att jobba, tycker jag...

Känns det rätt för den som gör så, så är det förstås inget fel i det, men jag skulle inte vilja jobba på det sättet.

Postat

Att jobba kreativit är att kunna välja bort alla dessa olika möjligheter och arbeta med djupet med de man kan.

Bara för att man har 30 olika Eq'n att välja på betyder inte att en mix blir bra eller gjord snabbt.

I min situation så kommer en klient med audiofiler (det blir allt från 50-98 audiospår), klienten vill inte vänta på att jag ska bara ladda in 67 eq, hej och hå upp i menyn, hej och hå hmmm vilken var det nu igen . . .

bättre i mitt tycke att snabb komma in i materialet och då börja göra beslut. går mycket fortare.

swissssch . . . :-)

Postat

Alla har sitt sätt att arbeta på, inget är fel, känner man sig bekväm med det, är det bra.

Postat
...Använder Ni fler grundsends än kompressor, delay och reverb?...

En kompressor är ingen send-effekt. Den ska du ha som insert.

Postat
En kompressor är ingen send-effekt. Den ska du ha som insert.

ska? det beror ju på vilket resultat man är ute efter...

att lägga en stenhård kompressor som blandas in lite lagom på en send kan göra susen för attacken i en virvel t.ex...

Postat
ska? det beror ju på vilket resultat man är ute efter...

att lägga en stenhård kompressor som blandas in lite lagom på en send kan göra susen för attacken i en virvel t.ex...

Ja, men då pratar du om parallellkompression.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.