Assar Postat 3 juni 2009 Postat 3 juni 2009 I dagens Svenska Dagbladet är det en artikel om Uppsala analoga syntsymfoniorkester. Jag har inte hittat den på nätet, men den kanske kommer upp där under dagen. Shit vad sugen jag blir på att spela i en ren syntorkester, utan sequensers, datorer eller LFO-synk! Bara manuellt och analogt. Kolla artikeln om ni har möjlighet.
hegobald Postat 3 juni 2009 Postat 3 juni 2009 Fast om alla i orkestern är synkade LFO och arpeggiatormässigt blir det ju ännu mer kul ju.. 😛
Mats Stålbröst Postat 3 juni 2009 Postat 3 juni 2009 (redigerat) Ni har väl läst Studio 4? Saxat ur nyhetsblocket: "...Ett annat spännande inslag är Uppsala Analogsynthsymfoniorkester, där samtliga instrument i en symfoniorkester ersätts av analogsyntar. – Uppsalaproducenten Erik Möller, även känd som Audionaut och Unai, är kapellmästare. Tillsammans med några kollegor från electronicagrupperna 0-visionen och Raiders Of The Lost Arp har han komponerat ett symfoniskt stycke för denna orkester, säger Håkan Lidbo. – Alla som vill vara med måste ha en synt från 70- eller 80-talet med control voltage-ingång. Erik har en TR-808 som är master-klocka, så han bestämmer tempot för dem som spelar i synk, men det kommer även att finnas syntar som spelas för hand också." Kan samtidigt passa på att be om ursäkt för att 0-visionen fick ett annat namn i tryck, så här ska gruppnamnet se ut. /Mats Redigerat 3 juni 2009 av Mats_S
laxlaxlax Postat 3 juni 2009 Postat 3 juni 2009 Shit vad sugen jag blir på att spela i en ren syntorkester, utan sequensers, datorer eller LFO-synk!Bara manuellt och analogt. Håller med! Det hade varit fett, men tyvärr verkar det inte vara så det går till. Här är en video från deras rep: Det låter rätt slätstruket får jag säga. Såhär ska livesyntmusik låta: Yellow magic orchestra - tong poo
Assar Postat 3 juni 2009 Trådstartare Postat 3 juni 2009 Kanske inte sjysst att jämföra en hemmavideo där de stämmer syntarna med en färdig popvideo. Men visst, jag tror inte de delar genre direkt ... Skulle vara kul att göra nåt sånt riktigt bra. Med bra syntar och bra musiker. Stockholms Syntsymfoniska Sällskap (SSSS), någon?
laxlaxlax Postat 3 juni 2009 Postat 3 juni 2009 Kanske inte sjysst att jämföra en hemmavideo där de stämmer syntarna med en färdig popvideo. Jo, det är sant - men jag tyckte det var tråkigt när det kändes så sequensat. Jag tycker det känns så mycket levande när folk verkligen spelar på instrumenten, och det blir en helt annan sorts musik. En del av de där grabbarna hänger på 99musik.se förresten, tror det finns en tråd om det där. Hade gärna varit med i SSSS om jag bott i stockholm!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.