adrumdrum Postat 12 juni 2009 Postat 12 juni 2009 En liten fundering kring golvets konstruktion igen... Vad är att föredra i inspelningsrummets flytande golv, platonmatta+regelstomme med gullfiber+golvspån alternativt fuktspärr+cellplast+golvspån?? Självklart kommer det ett ytskickt på över spånskivorna av typ klick-golvs typ. Golvet byggs för att motverka resonanserna att fortplanta sig vidare samt att bära upp de väggar som ställs på flyt-golvet. / Mr.crumar kolla här, vibratec har massa spcial prylar för flytande golv, akustik väggreglar och flytande rum mm. förodligen ganska dyrt dock(?) http://www.vibratec.se/vibratec_v_2_0/prod...te_systems.html men vill du spara på takhöjd så bygger du väggar och golv för sig, så länger man isolerar bort rsonanser. altså "flytande väggar" och golv.
Mojje Cruncher Andersson Postat 12 juni 2009 Postat 12 juni 2009 Det har frågats en del kring budget för bygget inledningsvis... Professor Kalkyl har räknat & kliat en del i geniknölarna och under 20kkr blir svårt. 😕 Detta innebär att rent realistiskt så sätts max. budget till 25000kr. Alltså om det byggs som planen ligger nu, budget innefattar enbart material att skapa lokalerna. Utrustning vågar jag inte börja drömma om än på ett bra tag, det gamla får alltså köras ett tag till! Min fråga står kvar sedan tidigare inlägg, angående golvet! Någon som vågar svara?? / Mr.crumar Regla upp ett rum i rummet! Lägg golvet löst från allt annat och gör det så tungt du kan förmå på någon form av vibrationshämmare så är separationen från inspelningsrummet till kontrollrummet så gott som i hamn. Bygg rummet i rummet så tungt du kan och täta varje lager med gips du sätter. Finns trådar om dämplim här på forumet. Gör en sökning om detta och jag vet att Lee har en rejäl kunskapsbank om dess applicerande. Tänk inte ens tanken på att laborera med ration på ditt rum! Bestäm dig för den ratio som passar ditt behov bäst och håll det stenhårt. Att akustikbehandla rummet "rätt" efteråt, bara för att man inte satte sig ned i en timma extra och tänkte efter..., lär bli det största misstaget du gjort samt även det dyraste! Om du har läst min tråd, så har jag försökt att "rädda" ett rum! Du har ju möjligheten att bygga ett "musikaliskt ljudande" rum från skratch! Gör det! Desto mindre måste du akustikbehandla senare och med detta få ner kostnaden för bygget! Slutligen... Det går inte akustikreglera basfrekvenser med porösa material! Punkt! Lågt mellanregister går att behandla men blir otympligt tjockt och äter yta i ditt rum. För basfrekvenser krävs värre doningar men som är relativt enkla att bygga, trots att de känns skrämmande i den initierande beräkningen. Helmholtz är ett återkommande utrop i dessa lägen! Och för jäkelen! Mät ditt rum nogrant innan du bygger. Efter att du byggt klart och innan du börjar behandla rummet akustiskt. Det ger information åt "de kunniga" här på forumet! (Jag inkluderar inte mig själv i detta!) Ge dom information att sätta tänderna i så kommer du garanterat få hjälp med de problem du kan tänkas stöta på! Glöm inte att ungefär 50% av din totala kostnad för bygget, faktiskt går åt till kablage och kontakter! Det gör att det inte blir så mycket kulor kvar att snickra för! Knäck nöten nu och gnugga knölarna ordentligt! Take care!! Vänligen. /Cruncharn'
Mr.crumar (oregistrerad) Postat 12 juni 2009 Postat 12 juni 2009 Regla upp ett rum i rummet!Lägg golvet löst från allt annat och gör det så tungt du kan förmå på någon form av vibrationshämmare så är separationen från inspelningsrummet till kontrollrummet så gott som i hamn. Bygg rummet i rummet så tungt du kan och täta varje lager med gips du sätter. Finns trådar om dämplim här på forumet. Gör en sökning om detta och jag vet att Lee har en rejäl kunskapsbank om dess applicerande. Jo, så har jag tänkt göra! Frågan var snarare val av konstruktionssätt... Reglad golvstomme(vib-dämpad förstås) med isolering mellan/i så att säga ALTERNATIVT ett lager av cellplast(frigolit) underst och sedan golvspån över det?? Tänk inte ens tanken på att laborera med ration på ditt rum! Bestäm dig för den ratio som passar ditt behov bäst och håll det stenhårt. Att akustikbehandla rummet "rätt" efteråt, bara för att man inte satte sig ned i en timma extra och tänkte efter..., lär bli det största misstaget du gjort samt även det dyraste! Om du har läst min tråd, så har jag försökt att "rädda" ett rum! Du har ju möjligheten att bygga ett "musikaliskt ljudande" rum från skratch! Gör det! Desto mindre måste du akustikbehandla senare och med detta få ner kostnaden för bygget! Jag har försökt att utgå från "erkänt" bra dimensioner på rummet(kontrollrummet) som passar i befintlig lokal. Det är det jag nu skissat på bilderna... Med akustikbehandling av det färdiga rummet menar jag mer att dämpa bort ev. reflektioner etc som blir från väggar & tak. Menar du att jag kan undvika detta i bygget av rummet helt och hållet?? Slutligen... Det går inte akustikreglera basfrekvenser med porösa material! Punkt! Lågt mellanregister går att behandla men blir otympligt tjockt och äter yta i ditt rum. För basfrekvenser krävs värre doningar men som är relativt enkla att bygga, trots att de känns skrämmande i den initierande beräkningen. Helmholtz är ett återkommande utrop i dessa lägen! Instämmer helt, detta var nog inte riktigt vad jag menade tidigare 😉 Och för jäkelen! Mät ditt rum nogrant innan du bygger. Efter att du byggt klart och innan du börjar behandla rummet akustiskt. Det ger information åt "de kunniga" här på forumet! (Jag inkluderar inte mig själv i detta!) Ge dom information att sätta tänderna i så kommer du garanterat få hjälp med de problem du kan tänkas stöta på! Att mäta rummet innan? Jag har ju inte byggt det ännu, idag är det bara en enda stor yta liksom. Därför har jag försökt luska ut optimal storlek på de(t) blivande rummen. Glöm inte att ungefär 50% av din totala kostnad för bygget, faktiskt går åt till kablage och kontakter! Det gör att det inte blir så mycket kulor kvar att snickra för! Jag tar ju med den mesta utrustningen från befintlig studio. Visst kommer det alltid till saker under resans gång... Men jag har det mesta av de tråkiga kablage & kontakt investeringarna gjorda, kvalitets grejer som jag absolut tar med mig i flytten. Knäck nöten nu och gnugga knölarna ordentligt! Om du kunde se min pannas djupa veck mannen... 😕 Jag svarade i inlägget ovan... / Mr.crumar
Mr.crumar (oregistrerad) Postat 14 juni 2009 Postat 14 juni 2009 Bumpar tråden... Har ni inga åsikter angående golvet jag nämnde tidigare? Lösningen med cellplast underst för att lägga golvspånskivor på detta alternativt (mer) traditionellt golv regelverk med isolering mellan, givetvis toppat med golvspån då... Jag räknar med att använda distansklossar av gummityp under reglar för att avleda vibrationer men hur funkar egentligen frigoliten? Dessutom har jag för mig att det finns olika hårdhet på dessa skivor, cellplasten alltså, kan väl också göra en del eller? Tyck till nu vet ja´! /Mr.crumar
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Bumpar tråden... Har ni inga åsikter angående golvet jag nämnde tidigare? Lösningen med cellplast underst för att lägga golvspånskivor på detta alternativt (mer) traditionellt golv regelverk med isolering mellan, givetvis toppat med golvspån då... Jag räknar med att använda distansklossar av gummityp under reglar för att avleda vibrationer men hur funkar egentligen frigoliten? Dessutom har jag för mig att det finns olika hårdhet på dessa skivor, cellplasten alltså, kan väl också göra en del eller? Tyck till nu vet ja´! /Mr.crumar Bara se till att golvet är flytande! Fyll det med sand om du kan! Tyngd är av yttersta "vikt". Ha ha ha!!! Sen om du tar och läser det jag skrev i mitt förra inlägg så ser du snart att jag hela tiden syftar till det färdigbyggda rummet inom rummet. Om du bygger ett rum med en "musikalisk" ratio så gör detta att du inte kommer behöva akustikreglera lika kraftigt som de flesta av oss andra här på forumet fått gjort. Orsaken till varför vi gör så beror naturligtvis på felaktiga ration till största del. Man kan nog läsa sig fram till vad jag menar om man låter styckena hänga ihop med varandra. Löst ryckt ur sitt sammanhang så kan vilken sopkvast som helst förvandlas till en månraket i sista textraden. Lycka till och släpp inte tanken på att bygga rummet i rummet! /Cruncharn'
adrumdrum Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Sen om du tar och läser det jag skrev i mitt förra inlägg så ser du snart att jag hela tiden syftar till det färdigbyggda rummet inom rummet.Om du bygger ett rum med en "musikalisk" ratio så gör detta att du inte kommer behöva akustikreglera lika kraftigt som de flesta av oss andra här på forumet fått gjort. Orsaken till varför vi gör så beror naturligtvis på felaktiga ration till största del. kraftigt? om du menar att man inte behöver lika mycket akustikmaterial så finns det väl ingen anledning att "proffs sudiobyggare" oftast klär in varända millimeter av väggar o tak i akustikmaterial(ljudabsorbenter, diffusorer, helmholz osv).
Gilbert Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Instämmer i att bra rumsdimensioner inte betyder att man inte behöver behandla rummet men man kan med bättre förhållanden (undvika jämna multiplar av dimensioner) undvika katastrofscenarios.
Mojje Cruncher Andersson Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 (redigerat) kraftigt? om du menar att man inte behöver lika mycket akustikmaterial så finns det väl ingen anledning att "proffs sudiobyggare" oftast klär in varända millimeter av väggar o tak i akustikmaterial(ljudabsorbenter, diffusorer, helmholz osv). Ja!? Det fattar ju vem som helst att det blir bra mycket billigare om du slipper köpa dubbel roxull, hälften så breda planhyvlade plank... ..vilket du inte behöver om ditt rum har optimala förutsättningar. Din akustikbehandling kommer att bli billigare så ja, du sparar pengar på att bygga ett korrekt ratio-rum! Vill verkligen inte hävda någon proffessionell kunskap från min egna sida här för det besitter jag inte. Om du ska bygga en pro-studio så lär du ju ha råd att anlita en akustiker som ger dig all info du behöver! Då ser jag mer fram mot en fantastisk byggartråd där vi får ta del av proffsens sätt att bygga studios. Det tror jag många vill ta del av! Ha det gott! Vänligen. /Cruncharn' EDIT: Stava rätt kanske..!? Redigerat 18 juni 2009 av Cruncher
Mojje Cruncher Andersson Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 (redigerat) Instämmer i att bra rumsdimensioner inte betyder att man inte behöver behandla rummet men man kan med bättre förhållanden (undvika jämna multiplar av dimensioner) undvika katastrofscenarios. Skrev det i tidigare inlägg men misstolkades nog av trådskaparen. Du är bra mycket bättre på att beskriva det jag menade Gilbert! Åter igen, en räddare i nöden! Klart som fasen att han måste akustikbehandla! Fick inte med partiet om jämna multipler bara!!! 😉 Mitt syfte var snarare att hjälpa med undvikandet av onödiga kostnader och att i efterhand försöka rädda ett rum. Det blir aldrig helt hundra som vi bägge vet! He he he! Hoppas du får en fantastisk midsommar med sill och nubbe om sådant intagas!? /Cruncharn' EDIT: ...ännu mera stavande!!! Redigerat 18 juni 2009 av Cruncher
Gilbert Postat 19 juni 2009 Postat 19 juni 2009 (redigerat) Hoppas du får en fantastisk midsommar med sill och nubbe om sådant intagas!? /Cruncharn' Desamma detsamma, och glöm inte helmholtzflamberade sniglar och resonatormörad karré! 😄 …och perforerad ost… Redigerat 19 juni 2009 av Gilbert
Mr.crumar (oregistrerad) Postat 20 juni 2009 Postat 20 juni 2009 Oj, jag har missat lite fina kommentarer sedan sist, kul att ni tycker & tipsar lite! Det är klart som korvspad att jag ska akusikbehandla rummet efteråt! Ville bara som ni mycket riktigt påpekade bygga en så bra utgångslokal som möjligt, när man har möjlighet... Hur pass proffsigt det blir bestämmer ju till mångt och mycket kunskap & budget. Mitt mål är att utifrån de medel jag kommer att satsa göra det så bra som möjligt. Därför ältar jag kanske lite banala frågor ibland men det känns bra att få sina ideer bekräftade eller inte ibland 😆 Nu kommer byggandet av studion inte starta förrens efter semestern, dvs runt V.33. Självklart blir det en "riktig" byggar-tråd för er att följa och kommentera, jag behöver ju era råd som sagt! Glad Midsommar & trevlig sommar vänner! / Mr.crumar
Mojje Cruncher Andersson Postat 20 juni 2009 Postat 20 juni 2009 Desamma detsamma, och glöm inte helmholtzflamberade sniglar och resonatormörad karré! 🙂 …och perforerad ost… ...undrar just hur många procents perforeing det krävs för att en prästost ska klassas som just prästost!?.. 🙁 Take care! /Cruncharn'
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.