Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 2


debatt

Recommended Posts

Annons
  • Svar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    3117

  • Pazo

    3086

  • Overkill

    2023

  • Neosus

    1880

Postat mest i detta ämne

Jag läste novellen "Den svarta katten" av Edgar Allan Poe idag. Den som SadamJr (och många andra) hade läst.

Den handlar om en gubbe som har en svart katt. Den slår han ihjäl.

Sedan skaffar han en ny katt, men den retar honom så han försöker slå ihjäl den också.

Men hustrun går emellan. Då blir mannen vansinnig och slår medvetet ihjäl hustrun med en yxa i huvet.

På slutet av novellen hörs ljud och det visar sig till besökarnas förskräckelse,

att mannen murat in inte bara den döda hustrun, utan på hennes huvud sitter den rädda katten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också läst en annan av hans noveller.

Den heter "Det ovala porträttet".

Den handlar om en man som har en kvinna som sedan dör.

Hon har blivit målad innan sin död.

Hon blir i tavlan lika levande som hon var i levande livet.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste novellen "Den svarta katten" av Edgar Allan Poe idag. Den som SadamJr (och många andra) hade läst.

Den handlar om en gubbe som har en svart katt. Den slår han ihjäl.

Sedan skaffar han en ny katt, men den retar honom så han försöker slå ihjäl den också.

Men hustrun går emellan. Då blir mannen vansinnig och slår medvetet ihjäl hustrun med en yxa i huvet.

På slutet av novellen hörs ljud och det visar sig till besökarnas förskräckelse,

att mannen murat in inte bara den döda hustrun, utan på hennes huvud sitter den rädda katten.

edgar är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte visste om Edgar Allan Poe var att han var pedofil.

Jag visste dock att han var ung.

Jag har inte sett en enda dialog ännu i någon novell.

Det är en samling jag lånat på biblioteket.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste novellen "Den svarta katten" av Edgar Allan Poe idag. Den som SadamJr (och många andra) hade läst.

Den handlar om en gubbe som har en svart katt. Den slår han ihjäl.

Sedan skaffar han en ny katt, men den retar honom så han försöker slå ihjäl den också.

Men hustrun går emellan. Då blir mannen vansinnig och slår medvetet ihjäl hustrun med en yxa i huvet.

På slutet av novellen hörs ljud och det visar sig till besökarnas förskräckelse,

att mannen murat in inte bara den döda hustrun, utan på hennes huvud sitter den rädda katten.

Länge sen jag läste den, men det låter bekant. Så vad tyckte du, och vad tycker du om min avatar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte visste om Edgar Allan Poe var att han var pedofil.

Jag visste dock att han var ung.

Jag har inte sett en enda dialog ännu i någon novell.

Det är en samling jag lånat på biblioteket.

Poe var inte pedofil. Han levde i en annan tid med andra regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länge sen jag läste den, men det låter bekant. Så vad tyckte du, och vad tycker du om min avatar.

Jaha ungefär. Lite mer än en axelryckning. 3.5 av 5 kanske.

Inte otäck på något sätt. Det var för mycket beskrivande text,

ingen dialog som gjorde personerna mer personliga.

Gubben i berättelsen var en riktig jubelidiot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ungefär. Lite mer än en axelryckning. 3.5 av 5 kanske.

Inte otäck på något sätt. Det var för mycket beskrivande text,

ingen dialog som gjorde personerna mer personliga.

Gubben i berättelsen var en riktig jubelidiot.

Man får betänka att novellen är 150 år gammal. Poe anses väl allmännt vara den mest

inflytelserika författaren inom skräck- och deckargenren.Skulle vara roligt att läsa någon av

dina berättelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får betänka att novellen är 150 år gammal. Poe anses väl allmännt vara den mest

inflytelserika författaren inom skräck- och deckargenren.Skulle vara roligt att läsa någon av

dina berättelser.

Ja, jag tycker det var intressant att läsa den novellen och jag ska läsa de andra också, samt låna 3 stora volymer av hans noveller, samlade.

3.5 är ju mer än godkänt!

Min favorit är Roald Dahl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har även gjort Soloflygning om hans tid inom flygvapnet, Kalle och chokladfabriken m.fl. barnböcker, Historien om Henry Sugar och andra rysare, Hustrubytet, Min farbror Oswald etc.

Minns mest hans berättelser i och med att de televisionerades. Heter det så??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något på svenska? Vet att han har skrivit för barn. Ska köpa in till vårt skolbibliotek,

1-5 klass. Gärna lite skräckbetonat.

Den enorma krokodilen och Häxorna har han också skrivit för barn. Den mest kända är dock Kalle och Chokladfabriken. Häxorna (film m Angelica Houston) är nog mest ryslig av dessa, men jag har nog inte läst någon av dessa i bokform. Häxorna och Chokladfabriken har dock gått på tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...