Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 2


debatt

Recommended Posts

Annons
  • Svar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    3117

  • Pazo

    3086

  • Overkill

    2023

  • Neosus

    1880

Postat mest i detta ämne

jag sebbe, emu är ju här i uppsala... finns månge fler forumiter i stockholm som gärna ställer på irl så deså! 😮

Hmm uppsala...ca 80 mil från älvsbyn. Jaja i sinom tid kanske månne manne. Ska nog till göteborg i december...kanske stöter på nån forumist där 😮 Märker att när jag skriver nykter så funderas det lite mer....tex att nu kommer ni säkert göra nån rolig oneliner över att jag skriver "stöter på"...jaja får väl se 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

kär, fsv. köer - isl. kcvrr, da. ter,

gammalt lån från ffra. cher (- nfra.),

av lat. cärus (väl urbesl. med hor). -

Jfr käresta, kärlek.

O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream." Sense of "charge, oversight, protection" is c.1400. The verb is O.E. carian, cearian "to feel concern or interest," from P.Gmc. *karojanan.

ursprungen tycks istället vara cärus samt karo.

Link to comment
Dela på andra sajter

O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream." Sense of "charge, oversight, protection" is c.1400. The verb is O.E. carian, cearian "to feel concern or interest," from P.Gmc. *karojanan.

ursprungen tycks istället vara cärus samt karo.

å andra sidan:

care †grief; burdened state of mind; serious attention OE.; charge, oversight XIV; object of concern XVI. OE. caru = OS., OHG., Goth. kara, ON. kǫr (gen. karar) :- Gmc. *karō.

caru känns ju som det kan vara släkt med cärus

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför gillar du mej? Skriv gärna långt, länge och utförligt. Tror själv att det

är för att jag bojkottar smilfinkar.

Dels från när du uppfann ordet smilfinkar. I början tyckte jag att du startade en del vs trådar som var lite halvjobbiga. Vad är bäst/sämst osv. Efterhand så visar det sig att du ju är både rolig och seriös även utan såna här: 😄😉😑😄😆😐☺️😛🥰

Har du reflekterat över varför de flesta smilfinkar är gula? Nån annan?

Link to comment
Dela på andra sajter

O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream." Sense of "charge, oversight, protection" is c.1400. The verb is O.E. carian, cearian "to feel concern or interest," from P.Gmc. *karojanan.

ursprungen tycks istället vara cärus samt karo.

Ok, tack dingbats 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

care:

O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream."

Och som Killis sa:

kär, fsv. köer - isl. kcvrr, da. ter,

gammalt lån från ffra. cher (- nfra.),

av lat. cärus (väl urbesl. med hor). -

Jfr käresta, kärlek.

Så nä.

Det enda ord jag hittar på etymonline.com i engelskan som kommer från franska cher är cherish:

c.1320, from O.Fr. chériss-, extended stem of chérir "to hold dear," from cher "dear," from L. carus

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels från när du uppfann ordet smilfinkar. I början tyckte jag att du startade en del vs trådar som var lite halvjobbiga. Vad är bäst/sämst osv. Efterhand så visar det sig att du ju är både rolig och seriös även utan såna här: 😄😉😑😄😆😐☺️😛🥰

Har du reflekterat över varför de flesta smilfinkar är gula? Nån annan?

på grund av the simpsons

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...