Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Micke H

3117

• Pazo

3086

• Overkill

2023

• Neosus

1880

Postat mest i detta ämne

Postat
jag sebbe, emu är ju här i uppsala... finns månge fler forumiter i stockholm som gärna ställer på irl så deså! 😮

Hmm uppsala...ca 80 mil från älvsbyn. Jaja i sinom tid kanske månne manne. Ska nog till göteborg i december...kanske stöter på nån forumist där 😮 Märker att när jag skriver nykter så funderas det lite mer....tex att nu kommer ni säkert göra nån rolig oneliner över att jag skriver "stöter på"...jaja får väl se 🙁

Postat
Dingbats, vet du om orden kär och care är släkt?

kär, fsv. köer - isl. kcvrr, da. ter,

gammalt lån från ffra. cher (- nfra.),

av lat. cärus (väl urbesl. med hor). -

Jfr käresta, kärlek.

Postat
Men eeeeehhh.... 2.8or är ju fan helt ok!

det funkar för mig iaf, lite otippat att det funkar för dig som är aktiv student 😆

Postat

Jfr käresta, kärlek.

O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream." Sense of "charge, oversight, protection" is c.1400. The verb is O.E. carian, cearian "to feel concern or interest," from P.Gmc. *karojanan.

ursprungen tycks istället vara cärus samt karo.

Postat
O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream." Sense of "charge, oversight, protection" is c.1400. The verb is O.E. carian, cearian "to feel concern or interest," from P.Gmc. *karojanan.

å andra sidan:

care †grief; burdened state of mind; serious attention OE.; charge, oversight XIV; object of concern XVI. OE. caru = OS., OHG., Goth. kara, ON. kǫr (gen. karar) :- Gmc. *karō.

caru känns ju som det kan vara släkt med cärus

Postat

Det var den lilla lunchlådan som blev sent äten. Nu är det dags att bli mätt. :A

Postat
Och varför gillar du mej? Skriv gärna långt, länge och utförligt. Tror själv att det

är för att jag bojkottar smilfinkar.

Dels från när du uppfann ordet smilfinkar. I början tyckte jag att du startade en del vs trådar som var lite halvjobbiga. Vad är bäst/sämst osv. Efterhand så visar det sig att du ju är både rolig och seriös även utan såna här: 😄😉😑😄😆😐☺️😛🥰

Har du reflekterat över varför de flesta smilfinkar är gula? Nån annan?

Postat

Ok, tack dingbats 😆

Postat

care:

O.E. caru, cearu "sorrow, anxiety, grief," also "serious mental attention," from P.Gmc. *karo, from PIE base *gar- "cry out, scream."

Och som Killis sa:

Jfr käresta, kärlek.

Så nä.

Det enda ord jag hittar på etymonline.com i engelskan som kommer från franska cher är cherish:

c.1320, from O.Fr. chériss-, extended stem of chérir "to hold dear," from cher "dear," from L. carus

Postat
Men eeeeehhh.... 2.8or är ju fan helt ok!

2,8:or smakar bra. Är dessutom billigaste fyllan, men man måste dricka snabbt, och

man blir ju rätt pinknödig.

Postat
Dels från när du uppfann ordet smilfinkar. I början tyckte jag att du startade en del vs trådar som var lite halvjobbiga. Vad är bäst/sämst osv. Efterhand så visar det sig att du ju är både rolig och seriös även utan såna här: 😄😉😑😄😆😐☺️😛🥰

Har du reflekterat över varför de flesta smilfinkar är gula? Nån annan?

på grund av the simpsons

Postat
Det var den lilla lunchlådan som blev sent äten. Nu är det dags att bli mätt. :A

Du har nån bild där under ditt yttrande, men jag ser bara ett kryss hela tiden.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.