Fidden Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Fast samtidigt känner man sig ju lite stolt. Jag har ju gjort dem alldeles själv.
Micke H Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Inga binde-streck i samman-satta ord... 😆 Men om du har två ord som i normala fall aldrig sitter ihop? 😑
Micke H Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Jag undrar vad Blood on the dance floor handlar om...får känslan att den handlar om en dansande tjej som har mens. 😆
debatt Postat 14 september 2009 Trådstartare Postat 14 september 2009 Fler som upptäckt att Internet och då särskilt detta Forum inte alls fungerar längre!! Det tar cirka 1 minut efter varje knapptryckning innan bilden uppdateras! SANT!
debatt Postat 14 september 2009 Trådstartare Postat 14 september 2009 Fler som upptäckt att Internet och då särskilt detta Forum inte alls fungerar längre!! Det tar cirka 1 minut efter varje knapptryckning innan bilden uppdateras! SANT!
Fidden Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Fler som upptäckt att Internet och då särskilt detta Forum inte alls fungerar längre!! Det tar cirka 1 minut efter varje knapptryckning innan bilden uppdateras! SANT! falskt.
debatt Postat 14 september 2009 Trådstartare Postat 14 september 2009 Fler som upptäckt att detta forum inte fungerar längre?? Det tar 1 minut (SANT) att få bilden att uppdatera efter en knapptryckning!
Gote Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Men om du har två ord som i normala fall aldrig sitter ihop? 😆 Då sätter du ihop dem. Utan bindestreck. Ex: Kaffetampong
debatt Postat 14 september 2009 Trådstartare Postat 14 september 2009 VAD är detta? Virus? Jag som just haft/har bronkit.
Micke H Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Då sätter du ihop dem. Utan bindestreck. Ex: Kaffetampong NÄR ANVÄNDER MAN BINDESTRECK DÅ!!!
Fidden Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 NÄR ANVÄNDER MAN BINDESTRECK DÅ!!! Bindestreck Bindestreck används vid avstavningar samt i sammansättningar mellan siffror och ord, mellan förkortningar och ord och i vissa flerordsuttryck. Notera att det inte gäller ändelser. Där använder man kolon: 50-årskalas K-4 TV-bilaga fotbolls-VM blå-vitt engelsk-svensk ordbok kemisk-teknisk industri Normalt skriver vi ihop sammansatta ord. Men när sammansättningarna är ovanliga eller när det behövs för tydligheten så kan man skilja leden med ett eller flera bindestreck: Matisse-elev Happy meal-leksaker Musik-Stockholm Evert Taube-priset gör-det-själv-metoden Bindestreck används även vid underförstådda orddelar: sön- och helgdag flyg- och bilindustrin kött-, fisk- och delikatessdisk Notera mellanslaget efter bindestrecket i dessa uttryck och kommat när uppräkningen gäller fler än två led.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Jaha så om jag skriver blygd- och överläppar så blir det korrekt svenska?
Micke H Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 "...Men när sammansättningarna är ovanliga..." Var det inte det jag just sa? 😆
Neosus Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Hur ser ett kinesiskt bindestreck ut? 😑 Sådär --> ~
Pazo Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Med tanke på att jag redan flyttat alla grejer hem till min syrra och sitter här hemma hos henne, så går packningen bra 😑
Recommended Posts