Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 2


debatt

Recommended Posts

Annons
  • Svar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    3117

  • Pazo

    3086

  • Overkill

    2023

  • Neosus

    1880

Postat mest i detta ämne

Jag läste igår nånstans att "öppna ackord" även kallas "trubadurackord". Nån annan som också hört det?

Varför kallas de så? Öppna ackord är såna som innehåller lösa strängar som slås an också va?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste igår nånstans att "öppna ackord" även kallas "trubadurackord". Nån annan som också hört det?

Varför kallas de så? Öppna ackord är såna som innehåller lösa strängar som slås an också va?!

Inte hört det. Men öppna ackord är tex ett öppet G, D osv. Alltså att du stämmer gitarren i ett färdigt ackord bara genom att dra alla strängar utan att trycka ner vänsterhanden. Guu vad jag krånglade till det där 😆 Orkar inte...för trött MEN provar igen:

Du tar tex ett D, det vet du hur eller hur, när guran är traditninell´l´´t stämd?´tonerna på strängarna kan du stämma så här istället från mörk till ljus: DAAAAAAAAAAAAD mmmm.....mnää.

Kolla här istället:http://en.wikipedia.org/wiki/Open_D_tuning

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_D_tuning

edit: bättre länk

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får ta det vid tillfälle...

Men jag trodde iaf att öppna ackord var alla de som innehöll åtminstone en sträng som var lös, men som man slog an ändå.

Stängda ackord torde då vara ackord som inte innehåller några lösa strängar alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eftersom jag inte är gitarrist så stämmer jag om gitarren efter eget tycke och behov.

Jag håller det öppet så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad kul de lekte med stereo när det var nytt! 😆

Har trummor, bas och kompgura i vänster öra. Sången mitten i skallen, och leadguran och en irriterande tamburin i höger öra... 😳

Kom igen när purify vågar mixa så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...