Jump to content
Annons

Vanlig mikrofon i datorn

Recommended Posts

Cassius (oregistrerad)
Postat

Köpte någon skitmikrofon på Claes Ohlsson för ett par dagar sen. Tänkte att jag bara skulle spela in lite klassiska gitarrlåtar på min dator, med en vanlig mick bara. Så jag köpte en adapter så att den skulle passa, pluggade in micken, laddade hem ett inspelningsprogram och testade: Ljudet låg ungefär på 0,00001 dB lät det som och det brusade så att man fick ont i öronen. Kort sagt, det funkade inte. Det kom in ljud men otroligt lågt och dåligt.

Jag testade sen med ljudinspelaren som följer med datorn (programmet i "Tillbehör") men det var samma sak där.

Vad kan det bero på? Även om det är en skitmikrofon så borde det ändå låta hyfsat tycker jag. Det var ju ingen leksak ändå.

Annons
Postat

Du har nog inte kopplat in micen i en mikrofoningång...

Kopplar du in den på en line-ingång, så får du nog ungefär det resultat som du beskriver...

Finns det ingen mikforoningång på ljudkortet, så behöver du en extern micpreamp för att förstärka micens svaga signaler.

Cassius (oregistrerad)
Postat

Det som ni skriver stämmer nog. Jag har bara pluggat in den bredvid (och även i) högtalaringången, och har ingen aning om vad det innebär. Vad är en sån där micepreamp för något, vad kostar det och var kan man få tag i det billigast?

Postat

Kolla först om du har någon micingång på ditt ljudkort. Det finns på de flesta kort - även billiga sådana.

Om det inte finns och du vill komma billigt undan så finns det någon liten preamp från Behringer som ligger runt 500:- eller något ditåt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.