Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej kära studioforum.

Här kommer en teknisk fråga. Jag har varit och spelat in ett par spår i en studio och fått dem i 48khz vilket är det format masteringkillen vill ha dem i. Nu ska jag ändra ett outro i en av filerna, men när jag öppnar filen som 48 khz låter det väldigt långsamt. Finns det någon fara i att konvertera till 44,1khz för att det ska låta normalt, ändra det jag vill ändra på och sen spara ner den färdiga i 48 khz? Förlorar filen något på själva konverteringen ner i storlek?

Fridens

Mattis

Annons
Postat

Det låter märkligt om masteringkillen inte kan ta emot både 48 och 44.1. Det borde inte vara några problem alls för honom...

Vid alla omvandlingar och bearbetnongar riskerar du att förlora en del små detaljer och att introducera kvantiseringsfel och digitala artefakter. Frågan är hur mycket det påverkar i praktiken... Du måste helt enkelt testa och sedan lyssna efter eventuella fel i ljudet - och avgöra själv hur det låter.

På ett teoretiskt plan, så ska man med andra ord inte göra så, men i praktiken beror det på hur bra/dåligt konverteringen fungerar i ditt program - och oftast är det inga problem om det bara sker någon enstaka gång.

Postat

Mister Mastering har inte sagt något om att det är fel. Jag bara antog att eftersom jag fick dem i 48 att de skulle vara så. Har ingen som helst susning själv 😄

Postat

Ok. Det är bäst att fråga honom i så fall. Även om risken för hörbara artefakter är förhållandevis liten, så är det smartare att undvika att konvertera en gång extra om det inte behövs. Ska det ner på audio-CD i slutänden, så får han ju dessutom i så fall konvertera ytterligare en gång sedan, så att det blir 44.1kHz till slut...

Postat
Nu ska jag ändra ett outro i en av filerna, men när jag öppnar filen som 48 khz låter det väldigt långsamt.

vilket program jobbar du i?

ställ om så att projektet/programmet är inställt på 48kHz

Finns det någon fara i att konvertera till 44,1khz för att det ska låta normalt, ändra det jag vill ändra på och sen spara ner den färdiga i 48 khz?

all bearbetning ger en degradering av materialet - av olika grad

om du måste konvertera över till 44 så låt det vara kvar så

masteringkillen måste i slutändan ändå göra allt till 44 så det finns ingen poäng att göra om det till 48 igen

finns för övrigt ingen större poäng att ha materialet i 48 om det ändå ska bli CD av det hela

Postat

Hej, tack för era svar. Jag jobbar i Logic 8. Ska höra med honom men det verkar som att det blir en konvertering till 44,1 khz och låta det vara kvar så.

Postat

projektet måste vara i 48khz om filerna ska spelas upp i rätt hastighet

troligtvis jobbar programmet i 44.1

ändra detta så slipper du konvertera

settings/audio/sample rate

Postat

För att klargöra går du in på File->Project Settings->Audio där ställer du om Sample Rate till 48kHz 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.