LOAC Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Hej mina vĂ€nner! đ Jag försöker sĂ„ gott jag kan orientera mig fram i ljudkortsdjungeln. Jag ska nu under de nĂ€rmsta veckorna bestĂ€mma mig för ett ljudkort. Eftersom jag bara har USB 2.0 pĂ„ min PC-laptop sĂ„ Ă€r det ett USB ljudkort som jag siktar pĂ„. Jag har lĂ€st och pratat med mĂ€nniskor om Motu ljudkort och att de rent generellt hĂ„ller en hög klass. Om jag har förstĂ„tt det rĂ€tt sĂ„ har Motu bara ett kort det Ă€ldre MK2 som har USB 2.0 alla andra har Firewire. Jag har Ă€ven fĂ„tt uppfattningen att Motu korten Ă€r till för Mac-anvĂ€ndare? Nu till min frĂ„ga? Kan jag som PC-anvĂ€ndare köpa ett t e x motu 828MK2 och anvĂ€nda det förhĂ„llandevis friktionsfritt, eller ska jag sikta pĂ„ ett ljudkort typ M-Audio Fast track Ultra 8 eller liknande, bara för att fĂ„ ett ljudkort som Ă€r mer "Pc-vĂ€nligt"? Trots att det kanske inte alls gĂ„r att jĂ€mföra dem i kvalitet? Tacksam om Motu-ljudkorts anvĂ€ndare svarar, men Ă€r tacksam för all form av hjĂ€lp till en nybörjare! Tack för ordet, LOAC
laxlaxlax Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Kör dell laptop + motu 828mkII med usb 2.0 och det funkar bra.
LOAC Postat 1 juni 2009 TrÄdstartare Postat 1 juni 2009 Kör dell laptop + motu 828mkII med usb 2.0 och det funkar bra. Hej laxlaxlax och tack för ditt svar! Det lÄter ju toppen! Jag vÀntar svar frÄn min lokala butik om pris och liknande.
Gilbert Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc.php ...
godhead Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Har kört MOTU 828mkII (firewireversionen) pÄ PC stadigt i över 5 Är nu. GÄr som en klocka. Aldrig nÄgra problem.
Claes Holmerup Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 För lĂ€nge sedan var MOTU i princip anti-PC och till 98% Mac-fokuserade. PC-anvĂ€ndarna fick typ vara glada om det kom drivrutiner öht. Detta var dock flera Ă„r sedan och det har förĂ€ndrats rejĂ€lt sedan dess, men lever tyvĂ€rr sĂ€kert kvar pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll som envisa rykten. đ MOTU gör bra prylar och uppdaterar drivrutiner Ă€ven till PC - sĂ„ i dag Ă€r det inte större problem Ă€n med andra tillverkare. đ RME, som Gilbert nĂ€mnde, Ă€r lite i en klass för sig sjĂ€lva. Ibland verkar det som om de sjĂ€lva hittar eventuella problem med drivrutinerana och kommer ut med nya versioner innan nĂ„gon normal anvĂ€ndare har upptĂ€ckt nĂ„gra problem alls. De slog dessutom alla andra tillverkare med omkring ett halvĂ„r, nĂ€r det gĂ€llde stabila drivrutiner till Vista.
LOAC Postat 2 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 2 juni 2009 För lĂ€nge sedan var MOTU i princip anti-PC och till 98% Mac-fokuserade. PC-anvĂ€ndarna fick typ vara glada om det kom drivrutiner öht. Detta var dock flera Ă„r sedan och det har förĂ€ndrats rejĂ€lt sedan dess, men lever tyvĂ€rr sĂ€kert kvar pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll som envisa rykten. đMOTU gör bra prylar och uppdaterar drivrutiner Ă€ven till PC - sĂ„ i dag Ă€r det inte större problem Ă€n med andra tillverkare. đ RME, som Gilbert nĂ€mnde, Ă€r lite i en klass för sig sjĂ€lva. Ibland verkar det som om de sjĂ€lva hittar eventuella problem med drivrutinerana och kommer ut med nya versioner innan nĂ„gon normal anvĂ€ndare har upptĂ€ckt nĂ„gra problem alls. De slog dessutom alla andra tillverkare med omkring ett halvĂ„r, nĂ€r det gĂ€llde stabila drivrutiner till Vista. Hej Claes och tack för ditt svar! Jag tror att du har helt rĂ€tt i din analys! SĂ€ljaren som jag pratade med har anvĂ€nt macbaserade produkter i mĂ„nga mĂ„nga Ă„r och Ă€r givetvis fĂ€rgad ( precis som en PC anvĂ€ndare skulle vara) av detta. Ja, RME kortet verkar ju vara ganska fantastiskt, vad jag har förstĂ„tt sĂ„ kommer det nu senare i sommar, enligt min sĂ€ljare som faktiskt rekommenderade det! Jag har XP och trivs med det. Jag har inte riktigt förstĂ„tt fördelarna med Vista, men det Ă€r inte vad den hĂ€r handlar om sĂ„ jag ska inte gĂ„ Off-topic : ) Jag har varit och kollat pĂ„ en ny dator med Firewire ( Pc) sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att köpa en med Firewire, men behöver se över min ekonomi noga eftersom det Ă€r mycket pengar isĂ„fall att bĂ„da köpa ny dator och Ljudkort! : )
GIGAN (oregistrerad) Postat 2 juni 2009 Postat 2 juni 2009 Hej! Kolla beg marknaden. Kanske du fÄr lite mer för pengarna. GIGAN
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.