Jump to content
Annons

Recommended Posts

Janne82 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan allesammans.

För snart ett år sedan köpte jag ett nybörjarpaket med en Peavey Rage stärkare och en Cort el-gura för en billig peng. Nu har jag konstaterat att jag får ett sprakande ljud ur stärkaren när jag rör vid strängarna som går bort när jag vidrör stallet eller metallen där man kopplar in instrumentsladden. Vad kan jag göra för att åtgärda detta problem? Min stärkare är inte kopplad till ett jordat uttag heller.

Jag har tidigare öppnat upp och lött om kabeln för signal och jord för att se om detta kunde vara felet men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Tack på förhand för svar!

Redigerat av Janne82
Annons
Postat
Hejsan allesammans.

För snart ett år sedan köpte jag ett nybörjarpaket med en Peavey Rage stärkare och en Cort el-gura för en billig peng. Nu har jag konstaterat att jag får ett sprakande ljud ur stärkaren när jag rör vid strängarna som går bort när jag vidrör stallet eller metallen där man kopplar in instrumentsladden. Vad kan jag göra för att åtgärda detta problem? Min stärkare är inte kopplad till ett jordat uttag heller.

Jag har tidigare öppnat upp och lött om kabeln för signal och jord för att se om detta kunde vara felet men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Tack på förhand för svar!

Aha du har redan gått igenom guran ordentligt, fast det låter ändock som om att det är ett jordfel, kolla igen och försök att finna ut om kablaget är rätt draget, det är inte alltid givet på budget. ibland löds jord direkt på potten men det fungerar inte så på alla pottar utan jorden skall sitta på given pegg eller vad i fasiken de kallas för och så har jag sett ett annat ofog och det är att föra + - i samma kabel igenom att snitta höljet och använa corden som - ledare.

Ren idioti och allt ifrån fabrik, det skall gå snabbt.

Tur är att jag har Fenders elschema försök även du att skaffa något att gå efter.

Janne82 (oregistrerad)
Postat
Aha du har redan gått igenom guran ordentligt, fast det låter ändock som om att det är ett jordfel, kolla igen och försök att finna ut om kablaget är rätt draget, det är inte alltid givet på budget. ibland löds jord direkt på potten men det fungerar inte så på alla pottar utan jorden skall sitta på given pegg eller vad i fasiken de kallas för och så har jag sett ett annat ofog och det är att föra + - i samma kabel igenom att snitta höljet och använa corden som - ledare.

Ren idioti och allt ifrån fabrik, det skall gå snabbt.

Tur är att jag har Fenders elschema försök även du att skaffa något att gå efter.

Har inte gjort någon ordentlig koll bara tittat in i utrymmet för instrument kabeln. Vad är det jag ska titta efter och hur kommer jag åt övrig elektronik i gitarren??

Postat

Har du kopplat in stärkaren i ett ojordat elurtag så jordar du den genom dig själv när du tar på strängarna. Det är antagligen därför du får knaster när du har släppt metalldelarna och sedan tar på dem igen.

Testa att koppla in stärkaren i ett jordat urtag och se om det hjälper. Blir det bra då, så får du helt enkelt anlita en elektriker som drar in jordning till urtagen i det rum där du vill kunna spela.

Janne82 (oregistrerad)
Postat

Okej jag ska testa detta vid ett lämpligare tillfälle än mitt i natten. Men om det mot förmodan fortfarande knastrar då? Är det dags att kontrollera lödningarna invändigt då? Jag är såpass mycket nybörjare när det kommer till el-lära att jag inte begriper mig på kopplingsscheman som jag hittat på hur det ska se ut i gitarren men man märker väl om något sitter lös iaf hoppas jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.