resolve Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 god dag i stugan! Har en fundering här, försökt leka runt lite för att hitta ett ljud som låter något sånär likt det som jag länkar. Tycker däremot inte jag lyckas direkt! Blir alltid lite för skarpt, lite för distat, lite för rent osv. Så jag undrar, hur skulle ni gå till väga? Vad skulle ni använda för gitarr, för förstärkare, för mick, hur många mickar, och vilka inställningar? Hur många dubbar skulle ni göra? Vill mest få igång en diskussion som kan vara lärorik! Här har ni länken:
Daniel H Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 I videon så stod det en Orange topp med tillhörande låda. Så det är säkert något de använder. Sen tyckte jag att jag skymtade nån Marschall också.
DieHard (oregistrerad) Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 god dag i stugan!Har en fundering här, försökt leka runt lite för att hitta ett ljud som låter något sånär likt det som jag länkar. Tycker däremot inte jag lyckas direkt! Blir alltid lite för skarpt, lite för distat, lite för rent osv. Nej och du kan inte förvänta dig att du ska lyckas direkt. Det tar tid och hitta fram till sitt ljud som man är nöjd med. Sen det där med dist. De allra flesta låtar är det mindre dist på än man lätt kan tror det är. Du får helt enkelt testa dig fram. Men ju mer du dubbar desto mer dist blir det så du får dra ned ganska så mycket på disten om du dubbar flera gånger. Så jag undrar, hur skulle ni gå till väga? Vad skulle ni använda för gitarr, för förstärkare, för mick, hur många mickar, och vilka inställningar? Hur många dubbar skulle ni göra? Man använder väl det har till hands. Eller menar du om man fick önska? Försök få till det bra med det du har först. Inga andra saker som andra guror, stärkare etc. kommer gör att det låter bättre. När du kan få till tillräckligt bra med medelmåttiga saker så kan det vara läge på byta upp sig. Ta och köp Studionr med Fredmanintervjun i. Den kan ge dig lite att tänka på. Minns inte vilket nummer eftersom det är länge sen men det går kolla upp.
resolve Postat 31 maj 2009 Trådstartare Postat 31 maj 2009 hej! fast nu missförstod du DieHard 😄 Det är inte bara grundläggande info om gitarrinspelning jag söker, det ser jag faktiskt mig själv som ganska duktig på redan. Jag söker helt enkelt bara era åsikter på vad ni skulle gjort, bara för att få in ännu lite mer information när det gäller den här sortens skarpa ljud! Har inte alls någon tanke på att byta upp mig på grund av det här, men om man har en humm om vad som använts så tror jag det blir enklare att anpassa sin egen utrustning efter det. Fredman-tekniken använder jag väldigt mycket, och är oftast väldigt nöjd med. Jag ställer alltså inte frågan: "hur spelar man in gitarr?", utan "hur skulle du ha gjort för att få ett ljud så likt det här som möjligt?". Det borde klara ut det hela 😄
wonderboy Postat 1 juni 2009 Postat 1 juni 2009 Vill bara säga att man inte kan gå på vad för förstärkare som syns i en video, på en scen eller ens vad som står på en skiva när det gäller vad för förstärkare som använts vid en viss inspelning. Har själv varit på ett antal studiebesök i olika studios i Gbg-området där artisterna INTE använt de förstärkarmärken de sponsras av. När skivan kommer ut kan det stå att artisten "uses xxx-guitars and xxxx-amplification exclusively". Detta kan säkert vara sant ibland, ibland är det inte sant. Detta är dock inte något man brukar gå ut med av lättförståeliga skäl.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.