Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Igår köpte jag en hårddisk på 1 Terrabyte av märket Western Digital.

Jag försöker formatera den som en Mac OS Extended via Skivverktyg, men det funkar inte.

Det går bara att formatera som MS DOS (Fat).

Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt att fixa det?

Läste någonstans att om man kör MS DOS-varianten, så jobbar Mac:en inte lika snabbt när man ska köra musiken från den externa hårddisken med Logic.

Annons
Postat

Beror på hur du har kopplat in hårddisken.. Har du den kopplad via USB eller FW så kan du gott formatera den dom DOS FAT. OS X. Extended funkar ypperligt om hårdisken är kopplad på en intern bus typ SATA eller liknande tillsammans med din första hårddisk

Igår köpte jag en hårddisk på 1 Terrabyte av märket Western Digital.

Jag försöker formatera den som en Mac OS Extended via Skivverktyg, men det funkar inte.

Det går bara att formatera som MS DOS (Fat).

Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt att fixa det?

Läste någonstans att om man kör MS DOS-varianten, så jobbar Mac:en inte lika snabbt när man ska köra musiken från den externa hårddisken med Logic.

Postat

Hittade ett svar på nätet. Man skulle visst ställa om att den är partionerad till en disk och sedan välja Apple Formatet. Då blev allting rätt.

Postat (redigerat)

Men som sagt.. Det beror på hur du kopplat in hårddisken.. (USB, FW SATA) 😄

Hittade ett svar på nätet. Man skulle visst ställa om att den är partionerad till en disk och sedan välja Apple Formatet. Då blev allting rätt.

EDIT: Läs gärna lite på http://support.apple.com/kb/HT1410?viewlocale=en_US också..

Redigerat av hegobald
Postat
Beror på hur du har kopplat in hårddisken.. Har du den kopplad via USB eller FW så kan du gott formatera den dom DOS FAT. OS X. Extended funkar ypperligt om hårdisken är kopplad på en intern bus typ SATA eller liknande tillsammans med din första hårddisk

Filsystem har inget att göra med vilken anslutningstyp den har till datorn. Det har däremot att göra med vilket/vilka operativsystem man använder och hur stora filer man har krav på att kunna lagra. FAT kan läsas av alla relevanta operativsystem (Windows, OS X och Linux) men kan inte lagra filer större än 4 gigabyte. Dessutom är det inte ett journalförande filsystem, vilket NTFS (Windows) och oftast HFS (OS X) är.

För att kunna byta filsystem från exempelvis FAT till HFS så måste man partitionera om hårddisken (även om det finns sätt att trixa sig runt detta om det skulle behövas).

Använder man Mac men har krav på att utbyta information med en annan Windows-dator och inte vill göra det via nätverk, så är FAT en väg att gå (och det går ju utmärkt att ha två partitioner med två olika filsystem på en hårddisk). Annars, välj aldrig FAT 🙂

Microsoft har nya filsystemet exFAT på gång sedan några år och nu är det på väg på riktigt. Det är en ersättare till FAT som låter oss lagra filer större än 4 gigabyte. Tyvärr är det vad jag förstår inte bakåtkompatibelt, vilket gör genomslagskraften tveksam om man får leka spåtant.

Postat

Mm.. helt rätt.. Men Coverman försöker formatera den som "extended" alltså utökning till annan hårdisk.. Inte att rekommendera om det handlar om en flyttbar disk. Eller har jag förstått det hela helt fel? 🙂

Postat

Jo, jag lyckades, som sagt, med att formatera min disk (se längre upp i tråden).

Det är en USB extern hårddisk och jag var alltså tvungen att ställa in en partion innan jag raderade. Sedan gick allt fint.

Postat

Aha.. Hmm Dåligt namnval :rolleyes: Tack för bra info.. Då vet även jag.. Personligen skulle jag inte vågat använda nåt som heter "extended" på en flyttbar hårddisk 😲

Då är jag med på vad du menar 🙂 Ordet Extended har inget att göra med att bygga ut hårddisken, utan är namnet på filsystemet.

post-1-1243835116_thumb.png

Postat
Visst är det även möjligt att formatera den i windows (som ntfs) samt sedan installera http://macntfs-3g.blogspot.com/ så macen kan läsa och skriva till ntfs?

Teoretiskt borde det gå. Så det tror jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.