debatt Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Hej! Har petat en kväll med mitt Cubase Ess 4. Nu vet jag hur man får fram effekter till audiospåren, man klickar på "e" som står för Edit Audio Channel Settings. En lätt sak att lägga på både reverb, dist och annat... efteråt. Men hur gör man om man vill att dessa effekter ska höras under inspelningen också eller rentav innan dess, då man komponerar, inspireras och tränar på det man ska spela in?? Märkte att det blev stor skillnad att dubblera spår. Blev maffigare helt klart. Nu förstår jag varför Queen jobbade som de gjorde. Att t.ex. lägga crunch (dist) akustisk gitarr var kalas, dubblera denna och ta bort disten på ena kanalen. Skitfräckt. //:debatt
debatt Postat 30 maj 2009 Trådstartare Postat 30 maj 2009 Gå in i monitorläge kanske? Det gör jag alltid i det läget för att kunna höra det jag spelar (är väl ett måste?), men effekternas inverkan kommer inte med.
DrHans Postat 30 maj 2009 Postat 30 maj 2009 Vill du spela in effekterna måste du lägga dem på inkanalen och inte på det skapade spårets kanal.
laxlaxlax Postat 30 maj 2009 Postat 30 maj 2009 .. och se dessutom till att direct minitoring är avstängt under device / device setup / VST multirack / control panel eller nånstans där i faggorna.
Gardinen Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 En liten summering bara då: Om du vill höra insert-pluggar eller cubase EQn under inspelning så måste du aktivera monitoring för den valda kanalen (den lilla gula högtalaren). Har du PC måste du avaktivera "direct monitoring", så att du lyssnar genom effekterna. Vill du däremot att dina effekter ska spelas in så att de alltid kommer att finnas där så måste du lägga effekterna på ingångskanalen. Du måste däremot fortfarande ha "direct monitoring" avaktiverat ifall du vill kunna höra effekten i realtid.
spass Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 Det gör jag alltid i det läget för att kunna höra det jag spelar (är väl ett måste?), men effekternas inverkan kommer inte med. antingen har man monitoring genom ljudkortet(direct monitoring) eller genom programmet(+latency) och det går ju ha båda. som flera redan sagt måste man lägga effekten på ingångskanalen och inte på det spår man spelar in. det är alltså skillnad! förr i tiden gick inte detta på de billigare versionerna...
Gardinen Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 Just det ja, det glömde jag ju att skriva. Det går bara att lägga på effekter direkt på det inspelade i det stora Cubase 4. Eftersom det inte finns någon input mixer i Cubase 4 Studio och neråt, så går det heller inte att lägga på några effekter på ingångskanalerna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.