jensak (oregistrerad) Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Hej jag har en liten undrar om jag ska lägga på effekten på sången innan mixen eller i själva mixerbordet i cubase.
Anders F Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Hej jag har en liten undrar om jag ska lägga på effekten på sången innan mixen eller i själva mixerbordet i cubase. Generellt sätt och speciellt för de som inte är så vana så ska du lägga alla effekter i efterhand och spela in en helt ren signal. MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Finns ingen anledning lägga på effekter innan. Det går inte ändra om det skulle behövas ändringar i mixen. Vissa lägger på lite kompressor innan men då gäller det att man vet vad man gör. Annars får man göra om hela sången med risken att man inte tycker det blev lika bra som första gången.
Tantalos Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Jag spelar alltid in med kompressor på. Inte jättemycket men lite. Det är dumt att riskera att det klipper under en bra inspelning.
Emil Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Jag spelar alltid in med kompressor på. Inte jättemycket men lite. Det är dumt att riskera att det klipper under en bra inspelning. ...eller så låter man bara topparna ligga run -10-6 dB så är det hur lugnt som helst ändå.
laxlaxlax Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Finns ingen anledning lägga på effekter innan. Det går inte ändra om det skulle behövas ändringar i mixen. Det där är en anledning. Att inte kunna ändra. Har du provat det nån gång? Dödsföraktande laissez-faire. Det är rätt gött.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.