Jump to content
Annons

Recommended Posts

jensak (oregistrerad)
Postat

Hej jag har en liten undrar om jag ska lägga på effekten på sången innan mixen eller i själva mixerbordet i cubase.

Annons
Postat
Hej jag har en liten undrar om jag ska lägga på effekten på sången innan mixen eller i själva mixerbordet i cubase.

Generellt sätt och speciellt för de som inte är så vana så ska du lägga alla effekter i efterhand och spela in en helt ren signal.

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Finns ingen anledning lägga på effekter innan. Det går inte ändra om det skulle behövas ändringar i mixen. Vissa lägger på lite kompressor innan men då gäller det att man vet vad man gör. Annars får man göra om hela sången med risken att man inte tycker det blev lika bra som första gången.

jensak (oregistrerad)
Postat

Ok tack då vet jag

Postat

Jag spelar alltid in med kompressor på. Inte jättemycket men lite. Det är dumt att riskera att det klipper under en bra inspelning.

Postat
Jag spelar alltid in med kompressor på. Inte jättemycket men lite. Det är dumt att riskera att det klipper under en bra inspelning.

...eller så låter man bara topparna ligga run -10-6 dB så är det hur lugnt som helst ändå.

Postat
Finns ingen anledning lägga på effekter innan. Det går inte ändra om det skulle behövas ändringar i mixen.

Det där är en anledning. Att inte kunna ändra. Har du provat det nån gång?

Dödsföraktande laissez-faire. Det är rätt gött.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.