Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte brinna till lite så här innan helgen och även komma med ett förslag.

*Jag är nämligen dödligt less på låtar som hamnar som senast uppladdade och det visar sig vara version 1.01 (what the fuck!?)

Eller 15sek technoljud som låter som ett dataspelsintro utan tryck, där personen undrar om man tycker att han är på rätt väg?

Efter femton sek har min pisstråle inte ens nått vattnet...så!?

*Kontentan blir att genomarbetade låtar och projekt som man verkligen vill hinna se och ta del av glider igenom lika snabbt som en 33:a Heineken i en sommarpark.

*Mitt förslag är att färdiga låtar får förstasidans härliga spot och övriga "snuttar" hamnar i nån sektion som man kan kalla verkstaden/låtbygget eller nåt.

Är detta en bränd idé, borde få folk att vara mera målmedvetna och noggranna med vad man lägger ut som färdigt(eller, det ska inte ligga och mysa på första sidan)?

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Annons
Postat

tanken är ju god.

jag skulle också vilja ha nån liten info vad det är mer en bara en låt titel, kanske en parantes med typ av musik.

jag kometerar inte hiphop och techno för jag lyssnar inte på sånt och kan inte hjäpa till med mix ideer där. Däremot 60-tal, punk och hårdrock lyssnar jag gärna på och kan kanske bidra med nån kritik eller tips.

Postat

Detta är ett gammalt ämne som fortfarande är aktuellt. Ska man dela in musiken efter genre eller efter hur färdigt materialet är? Flera trådar finns i ämnet, och de flesta har mynnat ut i att vi (jag) ska stuva om i låtavdelningen till "Färdiga låtar" och "Demolåtar" (kanske även "Testlåtar"?) istället för genre som det är idag. Men, då går vi miste om genreindelningen. Många uppskattar den, medan andra tycker om att överaskas av sådant de inte visste att de ville lyssna på.

Postat

Hej!

Tänkte mest bara att färdiga nya låtar belyses på första sidan så kallade "Senast uppladdade" där dom borde få lite "attention", Sedan åker dom väl in i sin av ägaren valda kategori!?

Det jag tycker skulle kunna vara låtverkstaden/snuttefierings-VM kan ligga i en egen sidoavdelning där filerna faller bort efter 1 år eller självbortplockning...varför ligga ute med sekunderssnuttar med låtar som har denna kategori.

Halo version 1

Halo med sång

Halo ommixad utan sång

Halo kortare intro med sång gammla mixen O.S.V!

/aROCKER

Postat

Bumpar en diskussion som Olsberg och jag hade tidigare idag, funderingar någon?

/aROCKER

Postat

Jadu

Trots att jag sällar mig till samma skara som dig, som vill ha genomarbetade och genomtänkta inlägg, tycker jag inte att det är rättvist att bestämma att alla måste sälla sig till det. Tycker de som är vana vid en snabbare kommunikation ska få ha det. Och på sätt och vis är det fint.. Här finns Bosse hansén som legendarisk ljudtekniker och skriver sina inlägg bara två musklick bort från FL-kidsens diskussioner..

Det enda jag tänker att du och jag kan göra är att vara goda förebilder, svara så genomtänkt och välartikulerat att räcerkidsen uppskattar det och då tror jag man får samma tillbaka, eller kanske några år senare.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har precis gjort det som avhandlas i tråden, skickat upp en snutt.

Men jag gjorde det i gott uppsåt och bad om hjälp att göra klart låten.

På ett sätt ogillar jag att man drar uipp små snuttar som liksom blir menlösa brottstycken.

Men samtidigt finns det folk som aldrig får ur sig mer en små korta snuttar. Då kan ju åtminstone snuttarna kommentera varandras alster.

Ha en snutt kategori.

Postat

Jag hade föredragit en avdelning för färdiga låtar och en för ofärdiga demos. Kunde man sedan tagga sin post med genré så hade det varit perfekt.

Postat

Laxlaxlax, läs Hellpigs sammanfattning så förstår du vad jag är ute efter!

Inte att döda musiker som vill ha hjälp...Men kör det på en (LÅTVERKSTADSAVD: då!)

Jag vill gå in och titta på heta nya färdiga genomtänkta smaskdemos på startsidan, inte vill jag att dom ska bli bortgnuggade för att "plösjohan" lägger ut Gitarriff No:300 utan sång och trummor!

Greppar?

/aROCKER

Postat

Jag instämmer med Hellpig och aROCKER.

Det blir tydligare när man lägger upp en låt om man vill ha tips på hur man kan förbättra den, eller om man vill ha en recension.

Att tagga per genre är okej, men inte nödvändigt. Hellre det än att ha separata avdelningar.

Postat
Detta är ett gammalt ämne som fortfarande är aktuellt. Ska man dela in musiken efter genre eller efter hur färdigt materialet är? Flera trådar finns i ämnet, och de flesta har mynnat ut i att vi (jag) ska stuva om i låtavdelningen till "Färdiga låtar" och "Demolåtar" (kanske även "Testlåtar"?) istället för genre som det är idag. Men, då går vi miste om genreindelningen. Många uppskattar den, medan andra tycker om att överaskas av sådant de inte visste att de ville lyssna på.

Ja, som sagt 😄

Postat

Jag vet inte exakt hur det funkar i dagsläget (har inte laddat upp nåt än), men skulle man inte kunna ha flera versioner av låten i samma inlägg? Och en statusflagga på varje version. Man taggar varje version med typ "embryo", "riff", "låtskiss", "halvklar", "färdig låt" eller vad som verkar lämpligt (lite fler alternativ vore nog inte fel, men inte just dom här kanske), så får låten status efter den sista uppladdade versionen. Då får man ju också lite historik över låtbygget, ibland kan det bli konstigt om man lyssnar på låten och diskussionen i tråden mest handlar om en gammal version som inte finns kvar.

I förlängningen kan man då lägga in en filtrering (som varje användare själv kan ändra i kontrollpanelen) vilken lägsta nivå som skall visas på förstasidan/"nya inlägg". Det kanske är mycket jobb? Svårt att säga utan att ha inblick i forumkoden.

/Andreas

Postat

Olsberg, vad är det som hindrar att man kan få nerladdningslänken i det första inlägget? Så att man slipper den andra sidan, om du förstår vad jag menar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.