Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Vi har problem med ett märkligt ljudläckage som vi inte får ordning på.

Jag har följande utrustning:

Macbook

PreSonus Firebox

Logic studio 8

Vi håller på att spela in bas och har då lajnat den direkt in i ljudkortet. Om vi spelar in på baskanalen utan att spela på basen (fast den är inkopplad) så ljuder resten av arret igenom på den kanalen när vi lyssnar solo, dock lågt och kraftigt distat.

Vi har bland annat testat följande utan nån förändring:

Spelat in utan basen inkopplad (men telesladden kvar i ljudkortet)

Spela in i ett nytt projekt

Spela in i ett gammalt projekt

Bytt sladdar

Bytt ingång på ljudkortet

Vi har även spelat in sång med en kondensatormick, då utan några problem.

Är det nån som har en aning om vad som skulle kunna vara problemet?

Annons
Postat

Låt mig gissa att ni lyssnar i monitorer när ni spelar in basen?

Postat

Testa och line en gura på samma spår. Är det inget då kan man ju tänka sig att det är basen?

Postat (redigerat)

Ja, jag har svaga minnen av att jag haft samma problem. Ibland kan resonansen i kroppen som skapas av trycket i luften plockas upp av mickarna.

En gång hade jag något konstigt ringande ljud, som en tamburin på basen som vi line'ade, det visade sig vara kompressorn (Fatman 2).

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

Vi har också tänkt på basen så vi testade att spela in utan basen inkopplad, fast telesladden kvar i ljudkortet och då med samma resultat. Så det borde väl inte vara nån skillnad med en gitarr?

Kan det vara nån inställning i logic?

Eller kan det vara nåt med ljudkortet? Vi har varit ute och flugit med det så det kan ju ha råkat ut för stryk. Satt säga. Kan det påverka. Vi hade inga sådana här problem innan.

Postat

Skumt, men eftersom det är ett sådant ljud utan något instrument inkopplat är det kanske ljudkortet som spökar. Fast då borde det väl göra det utan sladd i med. Testa det då? Utan sladd alltså.

Godnatt!

Postat

Ja, det känns väldigt märkligt allting.

Vi har testat utan sladd inkopplad och då var det inget läckage.

Det innebär ju också att det inte kan vara som RobinJacobsson föreslår eftersom vi inte har nåt instrument inkopplat. Vi har heller inga effekter eller liknade.

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Teata att byta sladd.

Om den är dåligt skärmad, kanske det är det som spökar?

GIGAN

Postat
Ibland kan resonansen i kroppen som skapas av trycket i luften plockas upp av mickarna.

Hur menar du nu?

Postat

Antar att han/hon menar att basen utgör mikrofon. Hade själv en gammal Hagström bas på 80 talet vars mickar var känsliga för omgivande ljud..

Hur menar du nu?
Postat
Antar att han/hon menar att basen utgör mikrofon. Hade själv en gammal Hagström bas på 80 talet vars mickar var känsliga för omgivande ljud..

oj jag upptäckte precis att jag läste fel... jag visst kan det komma in lite via mickarna också.

Läste "lufttryck" å "resonans" och fick inte ihop varför ett högt lufftryck skulle ge resonans 😐 my bad

Postat

låter som nåt i ljudkortet eftersom det händer nåt när du kopplar in en line-kabel

testat flera ingångar?

jag antar du satt den i ingång 2 på framsidan?

767802_800.jpg

Postat
låter som nåt i ljudkortet eftersom det händer nåt när du kopplar in en line-kabel

testat flera ingångar?

jag antar du satt den i ingång 2 på framsidan?

767802_800.jpg

Ska inte spela någon roll om man kopplar in genom ingång 1 eller 2.

Postat
Ska inte spela någon roll om man kopplar in genom ingång 1 eller 2.

aha

whatever

det intressanta är om samma fel uppstår i flera ingångar - å att han inte använt lineingång på baksidan

Postat

Tack för att ni tar er tid allihopa!

Ja, jag har testat båda ingångarna på framsidan. Jag kanske ska ta och testa de på baksidan och se vad som händer då.

Postat (redigerat)

Ok, men för att gå tillbaka till felsökningen och utgå därifrån - ni har problem då ni line'ar och undkommer problemet först endast då ni kopplar in en kondensatormick. Vad skiljer då en kondensatormick's inkoppling från de tidigare lösningarna?

*Ni skickar antagligen 48v till micken

*Ni har en annan kabel, XLR

Jag skulle gissa att det har med TRS-anslutningen att göra, någon form av internt läckage i ljudkortet.

Vad händer om du tar basen och kopplar in den med en TRS till XLR-kabel? Har du läckage då?

Teata att byta sladd.

Om den är dåligt skärmad, kanske det är det som spökar?

GIGAN

Kan ju faktiskt uppstå problem om kabeln är balanserad, då inte utrustningen stödjer detta. Använder du en balanserad eller obalanserad kabel?

Jag tror inte att det är skärmen som spökar då det handlar om så svaga signaler i detta fallet. Har man den jämte ett vägguttag så kan jag tänka mig att det kan uppstå problem, men att den skulle plocka upp den faktiska ljudsignalen genom kabeln låter otroligt enligt mig.

Hoppas det löser sig! Felsökning som inte leder nån vart är hopplöst att bråka med! 😛

Redigerat av RobinJacobsson
Postat
Jag kanske ska ta och testa de på baksidan och se vad som händer då.

då kommer du behöva nån form av DI-box mellan instrumentet å ingången

Postat
Om vi spelar in på baskanalen utan att spela på basen (fast den är inkopplad) så ljuder resten av arret igenom på den kanalen när vi lyssnar solo, dock lågt och kraftigt distat.

För skojs skull, om du istället för att sola baskanalen mutar alla andra spår, får du fortfarande läckage då?

Det är inte så att du har en send från baskanalen som går till en bus där du även har nånting från övriga mixen?

Testa att skippa ljudkortet och använda det interna i datorn, får du samma problem då kan du ju strunta i ljudkortet som den felande länken. Om det visar sig vara ljudkortet så kolla att du har senaste drivrutinerna osv.

Postat

Tack för bra tips!

Sitter jsut nu fast i tentaångest och saknar därför tid att fortsätta mitt felsökande men så fort det blir sommarlov lär jag höra av mig igen.

Postat

Nu har jag testat köra med en tele till xlr-kabel och mycket riktigt så blir jag kvitt problemet med läckage då. Däremot gav det lägre signal och lite, i mitt tycke, sämre ljud (om man bortser att hela mixen läcker igenom när jag kör med telesladden förstås). Kan signalen ha nåt att göra med balanserade/obalanserade kablar att göra? Sånt har jag nämligen inte så bra koll. Precis som mycket annat 😄

Åter till ljudkortet, det verkar val onekligen vara så att det är nåt tjall på line-ingången? Jag har ingen aning om hur såna där ser ut inuti, men är det möjligt att det är ett fel som kan ha uppstått av oförsiktigt hanterande? Isf får det åka handbagage nästa flygresa...

Nästa fråga blir ju givetvis vad man gör åt det? Kan man lämna in det nånstans? Är det dyrt att fixa såna här grejer? Eller snarare, är det värt att fixa såna här grejer?

Och återigen, tack för hjälpen!

• 4 veckor senare...
Postat

Sitter också på ett Firebox samt Macbook och Logic. Har upplevt samma fenomen som dig! Stör mig inte nämvärt dock, men lite konstigt är det ju trots allt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.