Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Plötsligt känns det som min Logic blivit så seg. Den hänger sig med jämna mellanrum och det står nuförtiden "Disk Too Slow (prepare) eller något liknande. Men oftast är det "System Overload" som brukar dyka upp. Det första är något jag inte minns att jag sett tidigare i alla fall.

Jag har ju inte världens snabbaste dator, men den har rullat på fint (i alla fall nästan ok), men på senaste tiden bara blivit segare och segare.

Jag kör en Mac Mini 2 GHz Intel Core 2 Duo med 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Musiken har jag på en separat LaCie Mac Mini-liknande drive som nu har ca 20 Gb ledigt minne kvar att utnyttja, men får en känsla av att den står och låter och jobbar ganska mycket.

Inställningarna i Logic har jag ställt enligt följande:

Core Audio

I/O Buffer Size 1024

I/O Safety Buffer = OFF

Recording delay -28 Samples

Universal Track Mode = ON

24 Bit Recording = ON

Software Monitoring = ON

Independent Monitoring Level = OFF

Process Buffer Range = LARGE

ReWire behaviour = Playback Mode (Less CPU Load)

Maximum Scrub Speed = NORMAL

Scrub Response = NORMAL

Jag kör ett MOTU 8pre ljudkort.

Någon som ser vad som bör ändras eller vad som kan vara galet?

Börjar kännas segt att jobba när allt tar tid och stannar upp.

Givetvis fryser jag de flesta ljudspår för att slippa hålla alla kompressorer och andra tungjobbande effekter öppna.

För brukade man ju kunna köra diskfragmentering på gamla burkar med Norton eller något sånt, men det verkar man inte göra längre?

Funderade på om det är diskarna som jobbar långsammare...

Annons
Postat (redigerat)

-Först och främst skulle jag uppgradera ram-minnet till minst 2 gb. OSX är ju jätteslött med 1gb och flerkanalsinspelning i logic bör gå ännu slöare.

-Du kan du testa att reparera behörigheter och tömma systemcashe med hjälp av gratisprogrammet Onyx.

-Kolla så du har senaste system-versionen (10.5.7 verkar iofs försämra logic-prestandan lite)

-Kolla motus hemsida efter nyare drivisar till kortet och se om de säger något om din system version

-Kolla så du har senaste Logic-versionen (8.0.2)

-Kan det vara någon processorintensiv plugin?

-Radera konfigurationsfilen för Logic och tömma plugin-cache (kommer inte ihåg exakt hur, googla:))

-Testa kopiera ett låtprojekt till den interna disken och kör det därifrån

-Sedan det kan ju vara disken som är på väg att crasha, försök säkerhetskopiera allt!

EDIT: dina inställningar i logic ser ju bra ut, recordingdelayn antar jag att du har testat dig fram till?

Redigerat av iGnu
Postat (redigerat)

Det låter helt enkelt som att du använder datorn till massa grejer utöver Logic bla. Se till att rensa den ordentligt. Kanske till och med formatera om, bara har 20 gig ledigt. Lägg det du ska ha kvar på en extern disk om det är mycket.

Alltså; Du behöver köra din disk i diskmaskinen en gång 🙂

Redigerat av Gäst
Postat

Stort tack iGnu. En hel del bra tips som jag borde tänkt på.

Har nu beställt mer RAM-minne som jag hämtar på Webbhallen imorgon. Det blev Max 3 Gb i denna lilla burk, men köpte 4 Gb (även om den bara adresserar 3 Gb läste jag någonstans).

Håller på att ladda hem Onyx i bakgrunden nu. Kan vara bra lösning. Har sett det programmet tidigare, men glömt bort det.

Jag har 10.5.7 installerat i burken, så det kanske är därför det blivit segare på senare tid? Vad är det som är problemet med den uppdateringen?

Var har du läst detta? Här i forumet kanske? Låter ju lite skumt, nu när det är Apple som ligger bakom programmet.

Motu's hemsida hämtade jag nya drivrutiner och uppdaterade Firmware tidigare idag (innan inlägget).

Har senaste Logic installerat också...

Har också lyft över allt låtmaterial till en annan hårddisk, men det blev inte snabbare.

Min gissning just nu är att det handlar om RAM-minnet och kanske det där med senaste OSX-uppdateringen (även om jag inte vet varför den skulle spöka).

Postat

Nu har jag en ny Terrabyte hårddisk i en kasse. Ska hem och installera den i helgen.

Även 4 Gb Ram minne ska få kliva in i datorn och jobba.

Men ska man kanske ta en titt på hur hårddisken är formaterad?

Är det något format som är bättre eller sämre för Logic-musiken att ligga på.

Programmet kör jag ju internt på datorn, men lägger låtarna på en separat disk.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Iofs så har du redan 10.5.7 så det är ju lite så dax att komma med tips men när jag uppgraderade till det så fick jag en försämring. Reparera behörighet gör man väl i skivverktyg program/verktygsprogram/skivverktyg utan nåt extra program.

Postat
Spotlighta efter com.apple.logic.pro.plist och släng den. töm papperskorgen. Reparera sen behörigheter!

Jag hittar ingen sådan fil när jag söker. Var ska den ligga i så fall?

Postat
Iofs så har du redan 10.5.7 så det är ju lite så dax att komma med tips men när jag uppgraderade till det så fick jag en försämring. Reparera behörighet gör man väl i skivverktyg program/verktygsprogram/skivverktyg utan nåt extra program.

Jepp, dock fixar Onyx (och liknande program) mycket mer än så.. jag kör en "automatisering" en gång i veckan. Man kan te.x stänga av dashboard som bara tar kraft..

Jag hittar ingen sådan fil när jag söker. Var ska den ligga i så fall?

User/Library/Preferences

Kan det vara något plugin som segar ner datorn?

Postat (redigerat)
Stort tack iGnu. En hel del bra tips som jag borde tänkt på.

Jag har 10.5.7 installerat i burken, så det kanske är därför det blivit segare på senare tid? Vad är det som är problemet med den uppdateringen?

Var har du läst detta? Här i forumet kanske? Låter ju lite skumt, nu när det är Apple som ligger bakom programmet.

Motu's hemsida hämtade jag nya drivrutiner och uppdaterade Firmware tidigare idag (innan inlägget).

Har läst det lite överallt.. Gearslutz.com och Logicpro.se typ. Kan inte säga att jag själv har märkt någonting men har väl inte haft ett projekt som maxar macpro´n sedan 10.5.7 kom:P

Nu har jag en ny Terrabyte hårddisk i en kasse. Ska hem och installera den i helgen.

Men ska man kanske ta en titt på hur hårddisken är formaterad?

Är det något format som är bättre eller sämre för Logic-musiken att ligga på.

Programmet kör jag ju internt på datorn, men lägger låtarna på en separat disk.

Kolla gärna i vilket format hårdisken är formaterad på! Program/Verktygsprogram/Skivverktyg och sen ska det stå "Mac OS Extended" för bästa prestanda.. FAT32 är den kanske i?

Det du annars kan göra är att blåsa datorn och installera allt igen (och såklart strunta i saker du NU vet att du inte behöver).. ett fräsht system helt enkelt, som om du hade haft en PC;) Ett snabbare test vore att skapa en ny systemprofil och testa köra logic därifrån.

Redigerat av iGnu
Postat

OK ska testa jag oxå har ju 10.5.7. Kör Logicbenchmarktestet från Logicpro.se för att kolla om det gör nån skillnad, fick runt 26 tracks förr men med 10.5.7 bara 20-21. Ett ögonaböj.

Postat

Nej det blev ingen skillnad, det är nog helt enkelt 10.5.7 som spökar. Förmodligen så riktar sig den här uppdateringen till andra områden än musicmaking. Ska göra en omstart och tömma cahces i system/bibliotek/extensions/caches oxå för att vara på den säkra sidan. Sen heter catalogen där com.apple.logic.pro.plist ligger "användare" om man har svenska installerat.

Postat

Efter omstart och med tömd caches så fixar min faktiskt 25 spår nu i Evan Logic Multicore Benchmarktest (googla eller sök på logicpro.se).

Postat

Om jag inte minns fel så fixade min Mac Mini 11 spår i det här testet under 10.5.4

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.