maxmaxmax (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 skulle behöva namnen på alla röstlägen man kan tänka sig. Finns det synonomer, skriv gärna det också. Bröströst(?), halsröst, falsett, vad mer?
Fredster Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 skulle behöva namnen på alla röstlägen man kan tänka sig. Finns det synonomer, skriv gärna det också. Bröströst(?), halsröst, falsett, vad mer? Eeehhhh halsröst??? 😠
bassman Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 De killar som kan gå vansinningt högt i falsetten har något som brukar kallas för "flöjtregister" längst upp.
Björn Olsberg Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 (redigerat) Vet inte om det är svar på frågan, men röstlägen brukar delas in i * Sopran * Mezzosopran * Alt * Tenor * Baryton * Bas ... i denna fallande ordning. EDIT: förtydligade Redigerat 9 december 2004 av Olsberg
Vallhagen Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Viska Growla "Gapa" säger rätt mycket oxå. "Ta i med det man inte har" ungefär. När man varken sjunger eller skriker. Åsså kan man ju sjunga falskt 😠
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Vet inte om det är svar på frågan, men röstlägen brukar delas in i * Sopran * Mezzosopran * Alt * Tenor * Baryton * Bas ... i denna fallande ordning. EDIT: förtydligade jo, men det är väl mer tonlägen? Nu undrar jag vad de olika sätten att sjunga på heter. fortsätt gärna svara, kompisar. Har fortfarande inte fått de svaren jag letat efter
Linus Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 De killar som kan gå vansinningt högt i falsetten har något som brukar kallas för "flöjtregister" längst upp. Jupp, flöjtröst
Tobbe Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Jag tror inte man pratar om hals röst, men bröströst, huvudklang, falsett och som nämts flöjtrigister.
Johan Royen Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Undrar om det finns någon egentlig definitiv terminologi, men de ovan nämnda + nasal klang och ev några till är de jag stöter på kurslitteraturen.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 nasal klang! jättebra! det är förklaringar av den typen jag letar efter. alltså, finns det ord för sätten som en del sjunger: vad heter det när Joe Cocker krämar, vad kallas det när Elliot Smith sjunger?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.