Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Va nere hos en bekant till mina föräldrar häromdagen och kollade på hans lilla studio. Killen är "pure analog" och kan inte särskilt mycket om datorer. Inspelningsprogrammet han använde hette typ Logic "XXX XXX" och det va inte Logic som finns på Mac utan nåt gammalt "hejkon bacon" program jag aldrig sett innan hahaha... Hans ljudkort är ett Sta adc & dac 2000.

Felet han har är att när han drar igång ett inspelningsprogram så börjar det brusa och ett svagt pip låter när han rör på musen. Men när han tex håller musen still, och trycker ner vänstermusknapp så tystnar ljudet.

Jag provade med att dra ur musen, jag stängde av alla interna ljud så som cdspelare mm fast missljudet fanns kvar.

Nån som stött på detta problemet?

Annons
Postat (redigerat)

Logic 5, innan Emagic köptes upp av Apple.

Rent spontant gissar jag på att det är dålig isolering på någon sladd i datorn, alternativt dåliga drivisar.

Jag vet att vissa datorer kan låta när man drar musen över skärmen och det beror, som jag har förstått det, på att sladden mellan moderkortet och ljudkortet är dåligt isolerad vilket gör att den störs av signaler från grafikkortet. Men jag kan ha fel.

Redigerat av cm0s
Postat
Logic 5, innan Emagic köptes upp av Apple.

Rent spontant gissar jag på att det är dålig isolering på någon sladd i datorn, alternativt dåliga drivisar.

Jag vet att vissa datorer kan låta när man drar musen över skärmen och det beror, som jag har förstått det, på att sladden mellan moderkortet och ljudkortet är dåligt isolerad vilket gör att den störs av signaler från grafikkortet. Men jag kan ha fel.

Jag är med på vad du menar, men det är just bara när han har ett inspelningsprogram igång som det låter. I "rent" windows läge så är den tyst.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag har gamla goa PC Logic oxå + mac versionen och har aldrig varit med om nåt sånt, Måste vara nån konflikt med ljudkortet, skulle testa med det inbyggda för att utesluta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.