Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har idag PC + Cubase vilket är okej, men nu skall jag ta steget och

köpa en Mac (begagnad förvisso) samt ett nytt DAW.

Jag har idag ett E-MU 0202 ljudkort jag gillar som jag gärna vill ha kvar.

Så vad behöver jag i mjukvaruväg att börja med? Datorn jag funderar på

att köpa är en Macbook Pro (2 år gammal ca.) med 3gb ram och en Intel 2,0hz?????

Lite osäker där dock.

Vilket Pro Tools är bäst och billigast att börja med?

Tacksam för svar!

Steffe

Annons
Postat

alltså, om du gillar din emu 0202 förstår jag inte riktigt varför du ska byta till pro tools, som kräver en annan hårdvarulösning: antligen M-audio för PT M powered, eller Digidesign för PT LE eller HD.

Du behöver mao inte det ljudkortet längre om du ska jobba med Pro Tools. Trivs du med det, kanske kan du hitta andra program om du verkligen vill byta DAW.

Lycka till!

Postat

Toppen Gilbert!

Det är det enda alltså? Supertack för hjälpen!!

Postat

alltså, om du gillar din emu 0202 förstår jag inte riktigt varför du ska byta till pro tools, som kräver en annan hårdvarulösning: antligen M-audio för PT M powered, eller Digidesign för PT LE eller HD.

Det känns som att dom flesta "riktiga" producenterna kör med Mac+Pro Tools, det var därför jag

kände att jag skulle ta steget. Logic har jag inte hört som No.1 gällande DAW.

Postat
Det känns som att dom flesta "riktiga" producenterna kör med Mac+Pro Tools, det var därför jag

kände att jag skulle ta steget. Logic har jag inte hört som No.1 gällande DAW.

Den eviga frågan...

Jag ska bara säg rätt ut ärligt vad jag tycker. Har jobbat med Cubase så länge jag kan minnas, och har på senare tid även arbetat med Cakewalk Sonar. Några av mina polare jobbar med Reason, nån har Logic. Nån har Mac, nån har Pc.

Jag ser faktiskt ingen som helst skillnad på alla "normala" program som finns. Varför tex inte jag jobbar i Logic är inte för att Logic är dåligt på nåt sätt, utan helt enkelt bara för jag kan Cubase in och utan. Du når inte bättre/sämre resultat pga att du använder ett annat på program på denna nivån.

MEN!

Den dagen man skall ta sitt projekt och lägga på en symfoniorkester + 600 gitarr dubbningar osv osv, då kommer man inte klara av det i sin lilla hemmastudio. för datorn pallar helt inte. Det är därför dom flesta stora studios har Pro Tools HD, helt enkelt för du har med power. PC eller Mac spelar ingen roll då Pro Tools HD stödjer båda. Det finns en LE variant av Pro Tools med, och vill du vänja dej vid miljön så kan jag förstå att du vill byta till det, men du får inte fler funktioner eller mer datorkraft utav det. I såna fall är det ett Pro Tools HD system du ska ha, som ligger på 100 000 kr i startavgift, och det är ingen vanligt svensson som kan lägga ut det.

Jag sammanfattar: Jobba i det programmet du behärskar och känner till, och den dagen du ska ta nästa steg i karriären så kommer du stöta på Pro Tools HD. Har du latjat med Pro Tools LE innan dess så är det ju givetvis bekantare då.

Postat

Tack Ponderosa för ett mycket utförligt svar på min fråga!

Jag har det verkligen i åtanke, hur som helst en Mac blir det iaf.

Postat
Den eviga frågan...

Jag ska bara säg rätt ut ärligt vad jag tycker. Har jobbat med Cubase så länge jag kan minnas, och har på senare tid även arbetat med Cakewalk Sonar. Några av mina polare jobbar med Reason, nån har Logic. Nån har Mac, nån har Pc.

Jag ser faktiskt ingen som helst skillnad på alla "normala" program som finns. Varför tex inte jag jobbar i Logic är inte för att Logic är dåligt på nåt sätt, utan helt enkelt bara för jag kan Cubase in och utan. Du når inte bättre/sämre resultat pga att du använder ett annat på program på denna nivån.

MEN!

Den dagen man skall ta sitt projekt och lägga på en symfoniorkester + 600 gitarr dubbningar osv osv, då kommer man inte klara av det i sin lilla hemmastudio. för datorn pallar helt inte. Det är därför dom flesta stora studios har Pro Tools HD, helt enkelt för du har med power. PC eller Mac spelar ingen roll då Pro Tools HD stödjer båda. Det finns en LE variant av Pro Tools med, och vill du vänja dej vid miljön så kan jag förstå att du vill byta till det, men du får inte fler funktioner eller mer datorkraft utav det. I såna fall är det ett Pro Tools HD system du ska ha, som ligger på 100 000 kr i startavgift, och det är ingen vanligt svensson som kan lägga ut det.

Jag sammanfattar: Jobba i det programmet du behärskar och känner till, och den dagen du ska ta nästa steg i karriären så kommer du stöta på Pro Tools HD. Har du latjat med Pro Tools LE innan dess så är det ju givetvis bekantare då.

Det var det vettigaste svaret på DAW-väljar-frågan jag har hört hittils 😄🙂

Däremot på tal om Pro Tools HD om kraft o.s.v. Vill man, så kan man alternativt skaffa en fet dator typ Mac Pro istället för att köpa ett Pro Tools HD system. Jag menar, ett HD accel kostar ju typ lika mycket som den dyraste Mac Pro, och Macen klarar köra mer pluggar. (Detta grundar jag på enligt denna länk http://www.apogeedigital.com/products/symp...ction=features)

Nu trampar jag säkert någon Pro Tools HD användare, som investerat mycket pengar i sitt system, på tårna. Men faktum kvarstår ändå. Det förväntas väl, antar jag, att Digidesign släpper DSP kort snart som är sjukt mycket snabbare än sina dagens HD accel kort, och som dessutom ger mycket mera pris/prestanda än vad de ger idag.

Postat

Instämmer i sången om att man får mer för pengarna (mycket mer) om man köper en kraftig burk (dator) och trycker in ett (eller fler) UAD Quad-kort (t ex) jämfört med PT HD.

Postat

Jag kan tänka mig att de som har det kompletta systemet, Pro Tools HD med flera accelkort, feting Icon kontroller och ett gäng 192 burkar, känner sig nöjda med sin utrustning.

Själv hade jag nog lagt de pengarna på ett native system med kontroller... kanske Euphonix eller liknande, eller bara ett fett analog bord.

Men i alla fall, som ett komplett system är ju Pro Tools HD i en klass för sig... men bara väldigt, väldigt dyrt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.