Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allesammans!

Jag har en fråga som är jätteviktig..

Vad betyder "Consolidated MultiTrack", och vad innebär detta?

jag ska nämligen skicka ett projekt som jag har gjort till en polare ( I trinidad) och han vill ha den (eller varje ljud för sig) i "Consolidated MultiTrack".

Jag använder mig av FL-studio och jag undrar därför cokså om någon kan förklara lite kort i hur man gör för att få sina ljud/ track i "Consolidated MultiTrack"?????

Tack till alla som svarar på detta!

Annons
Postat

Jag har för mig att "consolidated" är en benämning som Protools använder för enskilda exporterade audiospår...

Om du ska skicka det till någon annan, så se till att alla spåren startar på samma ställe - för annars får han aldrig ihop det utan att lägga massor av onödigt extrajobb på det.

Postat

Claes har säkert rätt. Kommandot "Consolidate" i PT sätter ihop flera filer på ett och samma spår till en enda lång fil. Brukar vara bra att göra om man klippt bort t ex brus och annat stör på t ex ett gitarrspår. De partier man klippt bort ersätts med tystnad och hundratals sönderklippta små snuttar som bara riskerar att hamna fel, läggs ihop till en enda lång fil. Observera dock att filen ej automatiskt börjar från låtstart med detta kommando, filen kommer att börja där instrumentet ifråga dyker upp första gången. För att få till en fil som börjar från låtstart brukar jag klippa ut lite tystnad och lägga i låtstart. När jag sedan kör Consolidate får jag en fil som börjar från låtstart.

Postat

OK, så om jag har fattat det hela rätt så är detta en funktion som finns på Protools...

hur gör jag detta eller något liknande som jag använder Friuty Loops Studio?

Postat

Gör bara så, att du ser till att alla spår börjar från 0 och inte består av en massa småfiler, utan exporteras som en lång ljudfil per spår. Då går filerna att dra in i vilket program som helst - och det blir busenkelt att jobba vidare med det.

Postat (redigerat)
Claes har säkert rätt. Kommandot "Consolidate" i PT sätter ihop flera filer på ett och samma spår till en enda lång fil. Brukar vara bra att göra om man klippt bort t ex brus och annat stör på t ex ett gitarrspår. De partier man klippt bort ersätts med tystnad och hundratals sönderklippta små snuttar som bara riskerar att hamna fel, läggs ihop till en enda lång fil. Observera dock att filen ej automatiskt börjar från låtstart med detta kommando, filen kommer att börja där instrumentet ifråga dyker upp första gången. För att få till en fil som börjar från låtstart brukar jag klippa ut lite tystnad och lägga i låtstart. När jag sedan kör Consolidate får jag en fil som börjar från låtstart.

Det som markeras blir consoliderat. Markera sparet fran borjan om du vill att filen ska borja dar... Det gar ju aven consolidera tystnad salange du har markerat omradet!!

Alt/option + Shift + 3 😄

Redigerat av J.Westling
Postat
Gör bara så, att du ser till att alla spår börjar från 0 och inte består av en massa småfiler, utan exporteras som en lång ljudfil per spår. Då går filerna att dra in i vilket program som helst - och det blir busenkelt att jobba vidare med det.

Ok så om jag förstått detta rätt så ska låten exsporteras ut "spår by spår" där exprorteringen börjar från 0. Så om jag skulle spela upp låten där klappen kommer in i exempelvis 00:25 så skulle det enskilda exporterade ljudet (i detta fall klappen) komma in i 00:25 i det exporterade spåret?

eller?

haha sorry om jag värkar trög, försöker bara förstå detta så fort som möjligt, har det lite pressat med tid just nu 🙂

Postat (redigerat)

Nice!

Då får jag ta mig an detta och skicka allt så att projektet blir klart 🙂

Tack så mycket allesammans för era svar!!

Redigerat av John89

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.