Nickmupr Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Igår beställde jag produkter för ett värde av cirka 15000:- Allting har gått bra men idag kl 10:46 så fick jag ett mail av "Thomann International Hotline" där det står: Sorry, but due to high value and nature of items ordered we would need further card confirmation to proceed.We would ask you to provide us with a copy of the front and back of your card to prove that the card has not been cloned, along with some form of identification, examples of accepted I.D. would be; 1. A Copy of a photo drivers license 2. A Copy of your passport 3. A Copy of the header of your credit card statement or Utility bill showing your address details. Please note both the copy of the card and ID are needed to proceed with the order, understandably we do advise customers to blank out the middle 8 numbers on the card, along with the CVC code on the back to avoid any concerns regarding Fraud. Please send all details via e-mail - International@thomann.de or via Fax - 0049 9546 9223 24 **Quoting your Customer number at all times** for the Attention of Edd or George This is a one-off request, and if you are asked again for informaiton of this kind on future orders please notifiy us immediately! **Alternatively as a second option, I could offer bank transfer payment including a 2% discount, please advise how you would like to proceed!** Med vänlig hälsning Anton Musikhaus Thomann e.K international@thomann.de http://www.thomann.de ***Vänligen inkludera alla tidigare meddelanden*** Det skumma med allt är att jag fick ett mail av Musikhaus Thomann senare på dagen där inget av de ovan nämns. En till sak som är lite wierd är att jag har fått 3 mail av "Musikhaus Thomann" medans mailet som jag citerade här var det enda som var från "Thomann International Hotline" Hur ska jag gå till väga? Jag vägrar att göra ...provide us with a copy of the front and back of your card to prove that the card has not been cloned, along with some form of identification, examples of accepted I.D... Varför skulle detta behövas? Om jag nu skulle ha betalat med någon annans kort, skulle inte det vara American Express (kortet som användes) problem eller något isåfall? Tack på förhand! /Nick
peba78 Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 ...Hur ska jag gå till väga? Jag vägrar att göra Varför skulle detta behövas? Om jag nu skulle ha betalat med någon annans kort, skulle inte det vara American Express (kortet som användes) problem eller något isåfall? Tack på förhand! /Nick Jag skulle aldrig skicka både fram och baksida till dem, finns ingen anledning. Det lunktar lite bedrägeri... kanske någon som avlyssnar Thomanns beställningssystem och sen skickar ut denna typ av mejl till kunderna. Kontakta Thomann, så de kan kolla upp varför det är som det är. Som sagt, jag skulle aldrig skicka denna information!
MJInc Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Ring Thomann's hotline-nummer som står på hemsidan. Då vet du att du talar med rätt personer och dom har väl till och med svensktalande supportpersonal, tror jag. Då får du nog klarhet i dettta. //Micke....
Nickmupr Postat 26 maj 2009 Trådstartare Postat 26 maj 2009 Joo jag får ringa thomann imorgon, då de har stängt nu. Fan vad störande!
DieHard (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Det är så att vissa utlandsbutiker kräver bevis på stora beställningar för att undvika bedrägeri så det här är inget konstigt.
pme (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Har du inget elösen till ditt kort? Är det betalkort eller kreditkort?
Nickmupr Postat 26 maj 2009 Trådstartare Postat 26 maj 2009 Det är så att vissa utlandsbutiker kräver bevis på stora beställningar för att undvika bedrägeri så det här är inget konstigt. Säker på det? Jag tycker det verkar helskumt! Har du inget elösen till ditt kort? Är det betalkort eller kreditkort? Det är American Express, inte mitt utan min styvfars.
DieHard (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Säker på det? Jag tycker det verkar helskumt! Det är American Express, inte mitt utan min styvfars. Japp det är helt säkert. Sen har det tidigare diskuterats om det här i forumet. Men det var länge sen. Försök hitta om det med sökfunktionen.
Hellpig Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Jo, jag vill med minnas att det har diskuterats förut. (Sedan förstår jag att du blir misstänksam för det här är löjligt enligt min åsikt. )
joachime Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Jag kan bekräfta att Thomann begär kopia på legitimation vid större ordrar. Tror gränsen går ungefär vid 15000:- Detta gäller nog bara första gången. Men om du känner dig osäker ska du definitivt ringa dem. Anton (som står nämnd i det citerade mejlet) talar svenska.
iGnu Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Jag fick göra samma grej när jag handlade för 7.000kr sist... " understandably we do advise customers to blank out the middle 8 numbers on the card, along with the CVC code on the back to avoid any concerns regarding Fraud" Det är helt omöjligt att handla på ett kort utan de åtta siffrorna i mitten och CVC-koden. De första 4 siffrorna talar bara om vad för sorts kort det är.. så de har 4 av 16 siffror av ditt kortnr.
debatt Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Vad tycker din styvfar om att du handlar på hans kort? Är det ok med honom, så gör du så att du skickar en kopia på din senaste hyresavi - så vet dom att du bor där du bor. Dessutom klistrar du grå mattläggningstejp (även kallad Gaffatejp) över alla siffrorna på kortet. Ta digitalkamerafoton på klabbet. Så har jag gjort och de (butikerna) blir alltid nöjda. De uppmanar ju t.o.m. att man ska klistra över siffrorna.
Nickmupr Postat 26 maj 2009 Trådstartare Postat 26 maj 2009 Vad tycker din styvfar om att du handlar på hans kort? Är det ok med honom, så gör du så att du skickar en kopia på din senaste hyresavi - så vet dom att du bor där du bor. Jaa, vi satt tillsammans och beställde igår. Joo men när vi beställde allting så gav vi bara min styvfars information och inte min (förutom mail-adress) Tack för svaren debatt, Joachime och IGnu!
pme (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Så om man snor kortet rent fysiskt så får man handla på det?
laxlaxlax Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 " understandably we do advise customers to blank out the middle 8 numbers on the card, along with the CVC code on the back to avoid any concerns regarding Fraud" haha jag såg "regarding freud" och trodde jag hade tappat det och fick läsa om den meningen sju gånger 😆 Till ämnet: Jag har skickat foto till thomann och det gick bra.
Polder Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Hej! Ring till Thomann imorgon. Du kommer att prata med en Svensktalande finne. Han kommer att hjälpa dig! LÄMNA INTE UT UPPGIFTERNA SOM DE BER OM ...Det verkar vara fuffens. MVH/Erik
Alexho Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Jag gjorde en beställning för ett drygt halvår sedan, ca 30000:- Men jag fick ett "kontrakt" jag skulle skriva på och skicka med fax, skulle även bifoga mitt legg, i detta fall körkortet. No problems.. Men jag, precis som du tyckte det var väldigt konstigt att behöva göra det. Så jag ringde dem!
joachime Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Hej! Ring till Thomann imorgon. Du kommer att prata med en Svensktalande finne. Han kommer att hjälpa dig! LÄMNA INTE UT UPPGIFTERNA SOM DE BER OM ...Det verkar vara fuffens. Haha! Du verkar inte helt överens med dig själv! 🙂 Så... Kommer han att få hjälp eller är det fuffens på gång? 😆
Polder Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Haha! Du verkar inte helt överens med dig själv! 🙂Så... Kommer han att få hjälp eller är det fuffens på gång? 😆 Hehe... jag misstänkte att "någon" skulle misstolka. Det klart han får hjälp bara han pratar med finnen 😄
Zyan Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Detta är bra, svårare för bedrägligt beteende. Jag skicka kopia på mitt bankkort båda fram och baksida, fast jag tog bort lite nr såklart. Även mitt körkort med borttaget person-nr. Detta gör att thomann får mindre felaktiga beställningar och kan fokusera sin energi på riktiga kunder.
debatt Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 (redigerat) En gång skickade jag en bild som var i så dålig upplösning... men det blev ok ändå. Varför skicka kopia av id/pass/körkort, när det duger med en hyresavi? Personligen uppfattar jag det som att det inte bara gäller storder. Oavsett belopp kör vissa med. Redigerat 26 maj 2009 av debatt
debatt Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 (redigerat) Nickmupr - det blir problem nu tyvärr, eftersom du redan har angett din styvfars alla uppgifter, men grejerna ska till dig. Ta kopior på din styvfars hyresavi och kortet ifråga (täckt med tejp på valda ställen såklart). Klargör sedan att det är DU i ditt namn som beställer och att det ska levereras till Dig. Alternativet är förstås att de skickar skiten till din styvfar... Men då uppstår ett annat problem - det blir HAN som får garantin på alla grejerna juridiskt sett, eftersom hans namn blir på kvittot. Så även äganderätten. Råkade ut för nåt liknande nyligen. Jag åkte taxi med min mamma till sjukhuset. När vi skulle betala, så var hon på väg ur bilen då vi var lite sena till behandlingen och sa att jag skulle avklara taxiresan med hennes kort som jag fick. Sedan var jag tvungen att skriva under kvittot och alltså godkänna uttaget från kontot. Men skrev ju då min namnteckning. Ser j**ligt illa ut, men tänkte på det först senare på kvällen. Nu har de fortfarande inte dragit summan från hennes konto. Vet inte hur man ska göra faktiskt... taxichauffören ville se mitt id heller, så på den raden blev det blankt. Får taxi ut pengarna eller stoppar banken det automatiskt? Åker chauffören dit? Jag? Redigerat 26 maj 2009 av debatt
Nickmupr Postat 26 maj 2009 Trådstartare Postat 26 maj 2009 Nickmupr - det blir problem nu tyvärr, eftersom du redan har angett din styvfars alla uppgifter, men grejerna ska till dig. Ta kopior på din styvfars hyresavi och kortet ifråga (täckt med tejp på valda ställen såklart). Klargör sedan att det är DU i ditt namn som beställer och att det ska levereras till Dig. Alternativet är förstås att de skickar skiten till din styvfar... Men då uppstår ett annat problem - det blir HAN som får garantin på alla grejerna juridiskt sett, eftersom hans namn blir på kvittot. Så även äganderätten. Råkade ut för nåt liknande nyligen. Jag åkte taxi med min mamma till sjukhuset. När vi skulle betala, så var hon på väg ur bilen då vi var lite sena till behandlingen och sa att jag skulle avklara taxiresan med hennes kort som jag fick. Sedan var jag tvungen att skriva under kvittot och alltså godkänna uttaget från kontot. Men skrev ju då min namnteckning. Ser j**ligt illa ut, men tänkte på det först senare på kvällen. Nu har de fortfarande inte dragit summan från hennes konto. Vet inte hur man ska göra faktiskt... Njää det är nog lugnt! Jag bor hemma (är 17 år) Så om han står på garantin eller inte är strunt samma. Men tack för hjälpen ändå, situationen kunde varit annorlunda 🤪 Aj då, det var inte kul. Hur kommer det sig att de inte dragit summan från kontot än då? Gör de inte det direkt?
debatt Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 (redigerat) Njää det är nog lugnt! Jag bor hemma (är 17 år)Så om han står på garantin eller inte är strunt samma. Men tack för hjälpen ändå, situationen kunde varit annorlunda 🤪 Aj då, det var inte kul. Hur kommer det sig att de inte dragit summan från kontot än då? Gör de inte det direkt? Ok, då är jag med! Bra. Jag tror att de inte dragit beloppet från kontot eftersom jag kladdade dit MIN namnteckning. Jag skulle naturligtvis inte ha skrivit mammas namnteckning heller, utan HON skulle ha skrivit under - det är bara då det gäller... En liknande grej hände mig i bokhandeln då hon låg inne på sjukhuset och behövde anteckningsblock och penna. Då fick jag kortet för att göra ärenden. Men på Bokia så ville de se id-kortet, mitt alltså - och det var ju naturligtvis inte samma som mammas. Det hade inte heller hjälpt om jag hade haft med mig hennes idkort, för då hade inte min käft på bilden och hennes bild överensstämt, sa de. Så hur ska vi göra, frågade jag då? Det enda som fungerar här hos oss är att hon själv kommer hit och köper de grejerna. Men det gick ju inte alls, hon var ju för sjuk och det var ju just därför jag var bud. Då sa jag att jag kunde gå till automaten och ta ut pengar på kortet och komma tillbaka och betala grejerna... Hehe. På Apoteket har vi ordnat en fullmakt, men den gäller ju bara där och egentligen bara på ett enda Apotek (utan att de blir misstänksamma). Redigerat 26 maj 2009 av debatt
debatt Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Tänk på att inte heller skicka för hög upplösning på mp3-filen, när butiken vill ha ett ljudexempel som visar att just du erhållit varorna! En gång när jag lämnade in texter för språkgranskning så ville översättaren ha ett tape med all musiken också... strange.
trombonisten Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Det är lugnt. Du kan lugnt skicka uppgifterna till Thomann. Men blir du lugnare av det så ring först. Orsaken är att Thomann precis som alla andra näthandlare drabbas av bedragare då och då. Låt oss kolla hur situationen blir för Thomann. Antag att Arne fått sitt kort "lånat" men att det inte är spärrat. Bertil har kortet och handlar hos Thomann och får grejerna skickade till den adress han uppgett. Efter ett tag dras pengarna från Arnes kort. Och Arne anmäler till sitt kortföretag att det är fel. Kortföretaget i Sverige plingar upp inlösenföretaget i Tyskland som i sin tur plingar Thomann. I plinget står "Arne har inte fått några grejer, betala tillbaka". Då säger Thomann, men vi har ju redan skickat dem till "Skumma Bertil". Thomann åker dit på att ta kostnaderna - Bertil har grejerna men kan inte spåras (eller så är han en knarkare som fungerar som målvakt och skiter i lite till belastning). Kortreglerna är mycket tuffa, det är upp till butiken som sålt att bevisa att man har levererat. Du kan alltid reklamera när räkningen kommer och då måste butiken ta fram bevisen. Inga bevis - inga pengar till butiken. I det här läget gör Thomann vad de kan för att minska problemen. Jag har också gjort det här, men är lugn eftersom jag en gång i tiden jobbade en del med kort och vet hur det fungerar. // Gunnar
DieHard (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Hur kommer det sig att de inte dragit summan från kontot än då?Gör de inte det direkt? Nej de drar inte summan förrän de har fått allt bekräftat.
SFxtc Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Jag beställde nyligen för ca 20 000 kr med kortbetalning utan att de begärde såna här saker. Till annan adress dessutom!
debatt Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 (redigerat) Det var väl en annan person som expedierade då. Eller så hade du handlat förut. Redigerat 31 maj 2009 av debatt
SFxtc Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Det var väl en annan person som expedierade då. Eller så hade du handlat förut. Det är nog alltid Anton när det är svenska kunder verkar det som. Fast jag hade som du säger beställt förut.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.