Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, ok - jag skaffar Edirols FA-66 FW-kort till min dator i stället.

Nu undrar jag:

Min fw-port på burken är en 4-pin, medan kortet har stöd för både 6-pin & 4-pin.

Vilket blir då lämpligast - att köra en 4/4-kabel eller en 6/4-kabel?

Tror ni rent spontant att det skulle bli trassel med det här kortet i övrigt

då jag kör laptopbaserad DELL på 2.2 GHZ med 4GB RAM när det gäller FW?

Irrar över att FW skulle vara mer för MAC, men roland har ju nya drivers med WDM-stöd för Vista så...

Tacksam för repliker!

Annons
Postat

Antar att en 4/6-kabel har två tomma pinnar, så det borde inte spela ngn roll kan man tycka. Har du en 4/4 så är det väl lika bra att använda den.

(Själv kör jag med 4/6; där 4:an är på datorn och 6:an på ljudkortet.)

Postat
Ok, ok - jag skaffar Edirols FA-66 FW-kort till min dator i stället.

Nu undrar jag:

Min fw-port på burken är en 4-pin, medan kortet har stöd för både 6-pin & 4-pin.

Vilket blir då lämpligast - att köra en 4/4-kabel eller en 6/4-kabel?

Tror ni rent spontant att det skulle bli trassel med det här kortet i övrigt

då jag kör laptopbaserad DELL på 2.2 GHZ med 4GB RAM när det gäller FW?

Irrar över att FW skulle vara mer för MAC, men roland har ju nya drivers med WDM-stöd för Vista så...

Tacksam för repliker!

.

Har ett FA-66 FW..

Jag använder den kabeln som följde med kortet och det funkar bra på min Laptop 2.2 ghz 2gb ram (Windows XP).

Tror det är en 4/6, för den är mindre där den går in i datorn och större där den sitter i ljudkortet.

Använder Asio drivisen. Bör ju funka till Vista med.

Postat
.

Har ett FA-66 FW..

Jag använder den kabeln som följde med kortet och det funkar bra på min Laptop 2.2 ghz 2gb ram (Windows XP).

Tror det är en 4/6, för den är mindre där den går in i datorn och större där den sitter i ljudkortet.

Använder Asio drivisen. Bör ju funka till Vista med.

Ok. Som bekant blir ju firewire lite dyrare, och eftersom jag bara har 4-pin blir det ingen fantommatning,

Jag tar dock hellre extern strömförsörjning och kör firewire i stället för USB2.0 och riskerar högre latency.

Du har garanterat en 4-pin (1394a) ja, för det är väl nära nog FW-standard på de flesta bärbara idag (FW400).

Kör du många kanaler i dina projekt? Hur ligger din latency? Jag kör ju SONAR så lär använda WDM-drivers om möjligt.

Postat
Ok. Som bekant blir ju firewire lite dyrare, och eftersom jag bara har 4-pin blir det ingen fantommatning,

Jag tar dock hellre extern strömförsörjning och kör firewire i stället för USB2.0 och riskerar högre latency.

Du har garanterat en 4-pin (1394a) ja, för det är väl nära nog FW-standard på de flesta bärbara idag (FW400).

Kör du många kanaler i dina projekt? Hur ligger din latency? Jag kör ju SONAR så lär använda WDM-drivers om möjligt.

Använder också Sonar. Kör väll ca 7-8 kanaler. På lägsta latencyn i Asio-drivern. Det sprakar lite då och då.

Brukar dock ändra Lantency och buffert-storlekar när jag skall mixa. Lantencyn är ju bara viktig när jag spelar in.

Upplever dock inte att det är kortet som gör att det sprakar utan brist på processor.

3 gitarrriggs,DFH, Compressor osv. maxar ganska snabbt processorn för mig iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.