Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla glada!

Spelar in på nybörjarnivå här hemma och vill ha lite bättre ljud i trummorna.

Får aldrig det där goda trycket i bastrumman och i pukorna.

Spelar in med Shure-micar, bra micar.

Trummorna är Tamas nya Hyperdrive.

Nu har jag dock fått en snilleidé om att köpa ett digitalt trumset!

Tänkte köra allt utom cymbalerna med digitalt.

Stativ och överhäng bara, sen andra portar till det digitala när man spelar in.

Kan detta va nått som gör att jag får shysst ljud?

Om inte , några andra bra tips?

Mvh!

Annons
Postat

Hejsan

Innan du slänger ut pengar på ett nytt trumset så kanske det ligger i spelstil, placering av mickar, mixningstekniken eller annat som problemet ligger. Jag vet ju inte, utan bara spekulerar i om att slänga ut pengar på nya trummor är lösningen. Kan du inte lägga upp ett ljudklipp med de separata spåren på dina trummor så man kan få lyssna lite 😱

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Hejsan

Innan du slänger ut pengar på ett nytt trumset så kanske det ligger i spelstil, placering av mickar, mixningstekniken eller annat som problemet ligger. Jag vet ju inte, utan bara spekulerar i om att slänga ut pengar på nya trummor är lösningen. Kan du inte lägga upp ett ljudklipp med de separata spåren på dina trummor så man kan få lyssna lite 😱

MVH

Anders

ska slänga upp ett klipp, tar bort alla effekter , kommer om några minuter 🙂

Här ja : http://www.speedyshare.com/553765206.html

Bör tilläggas att jag i så fall tänkte sälja hyperdrivet och behålla mina cymbaler.

Har detta setet i mitt gamla rum , är alltid strul när man ska spela in med att flytta dator osv, digitala är ganska lätta att flytta på istället 🙂

Redigerat av sLk
Postat
Du kan ju alltid trigga. Antigen med triggmickar eller i efterhand med tex drumagog.

Det glömde jag med att skriva, spelar in i Sequel 2 , finns typ inga mix alternativ där, eller finns ju det lättaste, eq maximiser , gatar och kompressor 😱

Postat
...eller finns ju det lättaste, eq maximiser , gatar och kompressor 😱

Det kommer man långt med 🙂 Har ingen koll, men stödjer inte Sequel VST-pluggar? Ja, vi får se hur det låter när du slänger upp klippet. Sedan får du ju tänka på att om ditt ideal är triggade trummor, så måste du ju trigga för att nå dit 🙂 Ibland är det varken i inspelning, mix eller annat tekniskt problemet ligger, utan i oss själva 🙂

MVH

Anders

Postat
Det kommer man långt med 😱 Har ingen koll, men stödjer inte Sequel VST-pluggar? Ja, vi får se hur det låter när du slänger upp klippet. Sedan får du ju tänka på att om ditt ideal är triggade trummor, så måste du ju trigga för att nå dit 🙂 Ibland är det varken i inspelning, mix eller annat tekniskt problemet ligger, utan i oss själva 🙂

MVH

Anders

Okej 🙂

Här är klippet, om det funkar att ladda hem de 🙂

http://www.speedyshare.com/553765206.html

Tror inte programmet stödjer några pluggar =(

Postat
Okej 😱

Här är klippet, om det funkar att ladda hem de 🙂

http://www.speedyshare.com/553765206.html

Tror inte programmet stödjer några pluggar =(

Lyssnade nu. Det första jag reagerade på va att det va så mycket fokus på cymbalerna. Försök spela mer "mixat" redan på trummorna. Kicken lät inte så rolig. Testa att flytta micken och kanske stämma ner den lite så du får lite mer fluff än vad du har nu då det va mycket bonk runt 150hz (härliga beskrivningar va). Hur har du placerat micken nu för kicken? Virveln tror jag löser sig betydligt om det blir mindre fokus på hi hat och resten av cymbalfamiljerna. Jag tror du kan börja där iaf som en utgångspunkt.

MVH

Anders

Postat

Om du ska köpa nytt digital skulle jag heller se över om det inte är roliga att köpa triggers till ditt nuvarande trumset. Jag har själv haft ett tama hyperdrive och det lät jävligt bra i studion med inte allt för bra mickar 😱......Det som är felet hos dig är förmodligen för liten erfarenhet. Det är inte lätt att få ett bra ljud, krävs timmar av övning , övning och mera övning.

Men om du inte vill eller orkar så är ju digitala trummor enklare. Men triggers fyller exakt samma funktion fast tusen ggr roligare att spela på ett akustiskt trumset. Sedan kan du köpa sk.a mesh heads som är som ett tunt spänt tyg på pukorna istället för skin. Det blir då tyst!....

Postat
Om du ska köpa nytt digital skulle jag heller se över om det inte är roliga att köpa triggers till ditt nuvarande trumset. Jag har själv haft ett tama hyperdrive och det lät jävligt bra i studion med inte allt för bra mickar 😆......Det som är felet hos dig är förmodligen för liten erfarenhet. Det är inte lätt att få ett bra ljud, krävs timmar av övning , övning och mera övning.

Men om du inte vill eller orkar så är ju digitala trummor enklare. Men triggers fyller exakt samma funktion fast tusen ggr roligare att spela på ett akustiskt trumset. Sedan kan du köpa sk.a mesh heads som är som ett tunt spänt tyg på pukorna istället för skin. Det blir då tyst!....

Okej 😄

Hur mycket kostar det att trigga ett trumset ungefär?

Någon som har en aning hur ljudet blir om du spelar in digitala trummor med akustiska cymbaler?

Mvh

Postat (redigerat)

Det låter helt klart som att du borde ge dina trummor ett försök att stämma dem ordentligt först och därefter mixa dem riktigt. Nu är det mycket cymbaler/overheadmickar.

Denna låt: http://www.myspace.com/thirus har jag spelat in med ett gammalt 80-tals Rogerstrumset (kopior, made in Korea), inte särskilt stämda men dock med en bra virvel och bra cymbaler. I övrigt inga konstigheter...billiga skitmickar (iallafall enligt många här på forumet misstänker jag 😆 ), med undantag för virveln som fick en MD-421.

Snabbt och slarvigt mixad, men resultatet blev nära det jag ville uppnå och jag vet inte om det är jag som är konstig, men jag tycker trumljudet blev mer än ok med tanke på prylarna...

Kort sagt, kan jag få till det med mina "skitgrejer" så kan nog du få till det med dina prylar som uppenbarligen är lite bättre. Det är mer en fråga om stämning/mixning här. Lägg inga onödiga pengar på trigg/digitala trummor. Kolla isåfall hellre upp triggning i efterhand med t.ex. Drumagog. Min låt är dock helt otriggad.

Lycka till.

Redigerat av ThirusLiljedahl
Postat

Tillägg: Det finns en video med Morgan Ågren på youtube där han spelar "Chicken"...jag har för mig att han körde triggade trummor och riktiga cymbaler, men minns inte riktigt. Sök på den och kika. Dock tror jag absolut att idén med att mixa riktiga cymbaler med triggade trummor är genomförbar. Två frågor kommer dock upp i mitt huvud som trummis: Hur blir egentligen känslan av att spela med en sådan uppsättning? Och är det nödvändigt i ditt fall? Mixningen är det mest kritiska i den lösningen, hursomhelst...

Postat
Tillägg: Det finns en video med Morgan Ågren på youtube där han spelar "Chicken"...jag har för mig att han körde triggade trummor och riktiga cymbaler, men minns inte riktigt. Sök på den och kika. Dock tror jag absolut att idén med att mixa riktiga cymbaler med triggade trummor är genomförbar. Två frågor kommer dock upp i mitt huvud som trummis: Hur blir egentligen känslan av att spela med en sådan uppsättning? Och är det nödvändigt i ditt fall? Mixningen är det mest kritiska i den lösningen, hursomhelst...

Okej, känslan av att spela på plast-trummor är ingen vidare, jag tycker inte det är kul alls 😳

Ska försöka stämma trummorna bra och micka om dom igen och slänga på lite mix 😆

Bra låt btw!

Postat
precis som gizmosis undrar man ju hur du mickat det här?

det låter som endast överhäng

så en utförlig beskrivning hur du gjort tack

tufft lirat

Som det stod i beskrivningen i micklådan, dock blire ändå klent, har på gränsen till att det ska slå över.

Laddar upp en liten mix med trummor i , tycker dom låter helt okej här iaf, men behöver gärna kritik och hjälp 😱

http://www.speedyshare.com/489186955.html

Postat

Ja det tror jag med, att en stämmning behövs. Jag fick ett grymt skönt ljud ur mina hyperdrive. Och kaggen på 22-20 var helt underbar, allt framför flyttade på sig 😄!

Men som sakt, att spela på digital trummor suger om man jämnför med akustiskt trumsett. Tycker jag!

Så triggers är det ultimata fallet för dig, då kan du även om några år, när du har blivit bättre på mixning, stämma och allt vad det kräver spela in via mickar sedan 🙂!!! Du får det bästa av två världar.

Triggers är ganska dyrt, om du köper paket från ddrum får du virval, kagge och till tre pukor för 2900kr, bättre kvalité att tilläga. Se bara till att ha bra overhead mickar sedan 🙂.

Postat
Ja det tror jag med, att en stämmning behövs. Jag fick ett grymt skönt ljud ur mina hyperdrive. Och kaggen på 22-20 var helt underbar, allt framför flyttade på sig 😛!

Men som sakt, att spela på digital trummor suger om man jämnför med akustiskt trumsett. Tycker jag!

Så triggers är det ultimata fallet för dig, då kan du även om några år, när du har blivit bättre på mixning, stämma och allt vad det kräver spela in via mickar sedan 🙂!!! Du får det bästa av två världar.

Triggers är ganska dyrt, om du köper paket från ddrum får du virval, kagge och till tre pukor för 2900kr, bättre kvalité att tilläga. Se bara till att ha bra overhead mickar sedan 🙂.

Okej 🙂

Jo det är ett jävla tryck i baskaggen men det är svårt att få bra ljud i precis den, låter burkigt och då har jag ändå en filt i, utan den är det mycket värre, men ska ta en dag och försöka stämma och micka riktigt bra 🙂

Postat (redigerat)

Det låter bra det. Själv hade jag inget i min kagge. Finns massa olika grunder och tekniker för hur man ska stämma. Och i början blir man galen, men det tar ett tag innan man lära sig, fast när du kan! Blir det stor skillnad.

Ett tips, stäm under skinnen lite högre än slag, samt front skinnet lite lösare på kaggen. Brukar jag ha 😛.....Det ska inte vara stora skillnader men det blir ett skönt ljud. Tonen blir lite kortare och det blir ett fett metallica ljud 🙂.....

Redigerat av Gäst
Postat

JAg är verkligen ingen king på att stämma trummor. Men en metod jag använder mig av på kicken som jag tycker funkar bra för mig är att jag stämmer ner slagskinnet sp att alla ton försvinner. Sedan spänner jag det tills jag hör tonen igen. Och precis där så låter jag det vara. Frontskinnet stämmer jag dörfter ner till jag tycker jag får mer fluff än bonk. Oftast hamnar det lite lägre än slagskinnet.

Mickplaceringen har jag förändrat genom åren. När jag började spela in så hade jag micken inuti kaggen. Vilket i sig låter idiotiskt om man tänker på det. Hur många har hört en kagge inuti? 😛 Nästa steg va att jag placerade micken halvvägs in i hålet på frontskinnet. Här fick jag ett OK resultat tyckte jag. Men nu på senare tid så ställer jag micken en till två decimeter framför slagskinnet, och tycker att det är med detta jag fått bäst resultat. Om du har för lite botten i kicken så flyttar du micken till sidan, vill du ha mer klick så ställer du den närmare mitten. Är det musik som kräver mycket klick så finns det plattor att sätta på slagskinnet så att klicket förstärks. Men börja först med att flytta micken tycker jag.

Hur har du mickat ditt trumset? Vilka mikrofoner var? Vilken placering? Har du kollat fasen?

MVH

Anders

Postat
Som det stod i beskrivningen i micklådan

tack för en utförlig beskrivning av hur du gjort

nu kan jag konstatera att du gjort precis som man ska å därför har jag inga råd att ge

det blir inte bättre än så här helt enkelt

Postat

hej här är mitt tips.

spela in trummorna i stereo med nån vettig placering och lyssna, eller be någon komma och höra ditt kit.

låter det inte bra som det låter kommer det aldrig aldrig låta gött sen. OBS, om du nte vill skruva till nåt helt annat

förstås, då kanske det är helt perfekt. menar just om det är ett klassiskt akustiskt trumset sound du vill åt.

det är min åsikt.

inte helt dum ide kunde vara att be nån expert att stämma dom åt dig, visst lite okonventionellt men kanske kan du lära dig nåt av det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.