Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har en liten fundering på att göra om min lilla hemmastudio så att vi kan använda den till att repa i med hörlurar,

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men skulle man kunna göra som jag har ritat upp på principskissen (som jag försöker bifoga)?

Tar gärna emot tips gällande mixer i sådanafall, känns inte som att det behöver vara värsting prylar (läs: jag har lite pengar).

Men den bör ju ha möjlighet att plocka in tre mikrofoner samt 3 instrument via tele.

Sen undrar jag, är det någon som vet någon bra lösning för att få in fyra hörlurar i en "utgång" ?

jätte tacksam för alla typer av synpunkter!

/albinssonpost-15443-1243278285_thumb.jpg

Annons
Postat

Det är fullt möjligt. Du får köpa ett ljudkort med så många kanaler du vill ha eller så köper du ett extra mixer bord som du ritat. Du behöver inget mixerbord om du inte är i behov av det???

Du får införskaffa en hörlur-förstärkare då om inte ljudkortet har så många utgångar.

Postat (redigerat)

http://www.thomann.de/se/millenium_ha4.htm

Se till att införskaffa lurar som isolerar bra så inte sången tar över allt, så ni måste ha bott volym. Eller så får sångaren sjunga in mot ett ljuddämpat hörn eller liknande för att få lite tyst på den 🥰

Redigerat av Gäst
Postat

Den första smidiga lösningen jag kommer på för att få egen medhörning (så alla kan ställa in sin egen medhörning utan att det påverkar de andras)

Skippa mixern och byt ut till ett ett ljudkort som har åtta ingångar. Eller skaffa en fet digitalmixer som klarar routa precis som du vill, och ställa medhörningen till fullo.

Skippa SX och uppdatera till Cubase 4 eller 5 (som har controllroom)

Skaffa en fyrkanlig hörlursförstärkare med separat ingång för vardera utgång.

Läs igenom kapitlet om controllroom, och ställ in medhörningen till alla.

Postat (redigerat)
http://www.thomann.de/se/millenium_ha4.htm

Se till att införskaffa lurar som isolerar bra så inte sången tar över allt, så ni måste ha bott volym. Eller så får sångaren sjunga in mot ett ljuddämpat hörn eller liknande för att få lite tyst på den🙂

Bra att vara medveten om att i den får alla samma mix, och tro mig, det leder till bråk. Trummorna vill höra sig mer, gitarren vill höra sig mer, sången vill höra sig mer.

Ja...du förstår min poäng.

Redigerat av Zyan
Postat (redigerat)
Bra att vara medveten om att i den får alla samma mix, och tro mig, det leder till bråk. Trummorna vill höra sig mer, gitarren vill höra sig mer, sången vill höra sig mer.

Ja...du förstår min poäng.

Det är sant, men alla kan ställa sin volym. Tror också en digitalmixer med allt är enklaste och kanske bästa lösningen men kanske inte den billigaste.

Vad är din budget?

Redigerat av Gäst
Postat
Det är sant, men alla kan ställa sin volym. Tror också en digitalmixer med allt är enklaste och kanske bästa lösningen men kanske inte den billigaste.

Vad är din budget?

Fördelen med digitalmixer är att det är enkelt och det är bara en pryl som ska fungera. Tar lite tid att lära sig en digitalmixer, för att få den att jobba som man vill. Lite enklare med analoga maskiner.

Fördelen med Cubase är att eftersom han redan har sx så det räcker med en uppgradering, sen får han samtidigt möjlighet till åtta-kanalsinspelning av repet, vilket inte är helt fel och detta utan mixer.

Postat

Okej... Jag förstår.

Jag hade tänkt mig en budget på några tusenlappar,

Det där med olika individuell medhörning hade jag inte tänkt på....

Man kanske skulle börja med att låna en analog mixer innan man börjar handla, för att se om det funkar.

Det där med ljudkort och cubase 4 lät ju annars väldigt bra. Men jag har lite svårt att förstå allt när jag läser specar så

jag vet inte riktigt vilka ljudkort jag ska titta på...

Postat

Hmmm... Rätta mig om jag har fel.

Om jag skaffar ett ljudkort med många in/ut, borde jag således kunna banta bort ev. förstärkarsimulator ala Vamp eller Pod eller så.

Och istället köra VST pluggar för detta?

Ge mig gärna tips på ljudkort. Sneglade lite på Emu 1616 PCI men blir lite osäker om ingångarna räcker till, det ser ju ut som att det är "stereo in" överallt,

kan man då sätta en gitarr på Left och en på Right, och köra samtidig inspelning med olika effekter etc.?

Sen ang. att uppgradera Cubase. Jag är ju jätte nöjd med allt i den version jag har. Känns lite sisådär att uppdatera bara för att få 4st olika medhörningar.

Finns där inga andra alternativ? Är det "control room" som är det enda som rockar?

mvh albinsson

Postat
Om jag skaffar ett ljudkort med många in/ut, borde jag således kunna banta bort ev. förstärkarsimulator ala Vamp eller Pod eller så.

Och istället köra VST pluggar för detta?

mvh albinsson

Jag har dålig erfarenhet av att få bra känsla utan latency på förstärkarsimulatorer. Men vill gärna bli motbevisad om någon annan vill hävda motsatsen. Direct monitoring är det enda för mig, är ruskigt känslig för latency.

Postat

Om man skulle få tag på ett Emu 1616M med PCMCIA istället för PCI.

Tror ni att man skulle få latency om man köper en adapter PCI-->PCMCIA?

Dessa kostar ju bara några hundringar jämfört med PCI kortet för ca 1500kr.

Återigen frågar jag. Tror ni EMU1616 är lämpligt? Det jag blir snurrig på är de 2 stereo ingångarna på baksidan.

Kan man splitta på dom och ta in ex. 4st gitarrer i mono, och individuellt kunna "göra som man vill" med signalerna?

Jag är väldigt nybörjare som ni kanske förstår..

mvh albinsson

Postat
Om man skulle få tag på ett Emu 1616M med PCMCIA istället för PCI.

Tror ni att man skulle få latency om man köper en adapter PCI-->PCMCIA?

Dessa kostar ju bara några hundringar jämfört med PCI kortet för ca 1500kr.

Återigen frågar jag. Tror ni EMU1616 är lämpligt? Det jag blir snurrig på är de 2 stereo ingångarna på baksidan.

Kan man splitta på dom och ta in ex. 4st gitarrer i mono, och individuellt kunna "göra som man vill" med signalerna?

Jag är väldigt nybörjare som ni kanske förstår..

mvh albinsson

ingen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.