Jump to content
Annons

Hur många är en samling?


Vallhagen

Recommended Posts

CITAT (debatt @ 2009-05-26, 22:51)

Vad jag undrar är om ordet samling härstammar från en grupp människor som har samlag?

(Vallhagen):

Nja. Det är ju hyfsat ofta man är precis två när man har samlag, och mängden två är ju enligt tidigare inlägg dissat som samling, så kopplingen är lite sökt? Å andra sidan så ger din härstamning ordet "folksamling" en lite ny innebörd

Debatt, replik:

Du blandar ihop det nu eller missförstår! Kopplingen är inte långsökt eftersom precis som du säger samlag utövas ofta mellan två personer. Men jag skrev ju en GRUPP människor som har samlag! Gruppsex alltså... och därför ordet samling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Inte EN då? Som i "EN samling"?

mmja,

det är ju ett antal i en samling

alltså;

1 antal i 1 samling

så då blir det 1-1,

hellre oavgjort än avgjort 😆

(en samling av hjort )

hum...kaffebrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två (2) parar man ihop, varför jag i strid med Mr. Dynamics teori ovan vill hävda att 2 är ett par, aldrig samling. Om en artist har släppt endast två plattor så säger vi inte gärna att vi har hela skivsamlingen, vi säger nog hellre att vi har båda plattorna.

app app app, nu går det lite fort.

Om mormor bakat trettiosju kakor, och hon säger:

- ta en kaka lille Valleskruven min, äsch, ta ett par stycken vetja!

Då tar du tre, utan att bryta mot det muntliga avtal ni ingick med mormors erbjudande.

Hon sade "ett par" vilket var liktydigt med "tre" och därmed en samling.

/Herr Bättreveta

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, ®offsingen...

Vad mormor erbjuder mig är "ett par stycken" kakor... Att lägga till stycken direkt efter par påbjuder sken av höjd antalssiffra. Ungefär: två, tre stycken. Att säga "ett par stycken" är som att säga Gmaj7 men kanske ändå mena G7 — och ändå inte.

Så vad mormor i det faktiska erbjöd mig var att ta antingen ett par (två) kakor eller en samling (≥ 3) kakor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har haft en liknande diskussion i skolan faktiskt! Jag tycker bestämt att "ett par" inte nödvändigtvis behöver vara två, utan kan vara mellan två och fyra ungefär. Inte heller kan "många" var färre än "ett par", de måste ju stå i proportion till varandra. Därför kan man inte säga "jag har asmånga cubase-licenser!" om man har två stycken. Naturligtvis är begreppet "många" relativt, men det måste alltid vara större än "ett par" för att bibehålla proportionerna.

Därför tycker jag att man kan säga såhär:

samling = många/x, 2 < x < 5

Nja, det skulle innebära att skivsamling aldrig kan ha många skivor. (Eftersom samling < många/2.)

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har Maj med samling att göra 🙂

flera Maj blir väll Major 😉

Äsch... lite halvslarvigt om att man inte fäster så stor vikt vid huruvida 7:an ska vara stor eller liten; "Ta ett par stycken" är lika diffust som att säga "Lägg till en sjua på G:et".

Kanske inte världsbäst liknelse, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch... lite halvslarvigt om att man inte fäster så stor vikt vid huruvida 7:an ska vara stor eller liten; "Ta ett par stycken" är lika diffust som att säga "Lägg till en sjua på G:et".

VERSALA 7;or måste väl betrakas som mer samling än gemena 7;or

...um...

jag tappade nog bort mig där... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...