Jump to content
Annons

Vilken hörlur bör jag välja ?

ruben

Recommended Posts

Tjenare !!

har startat om min studio i hemmet igen, där jag endast skall använda dessa lurar till mixning, alltså inte sjunga in sång eller nåt annat skit, så jag behöver ingen dämpning eller så.

Dessa lurar har jag tittat på :

Sennheiser - HD380 PRO

Beyerdynamic - DT250

Behringer HPX4000

Behringer HPS5000

AKG K271 mkII

AKG K240STUDIO

VILKEN AV DESSA SKULLE NI REKOMENDERA MIG ?

jag mixar det mesta och vill ha rätt bra uppfattning i ljudet så jag inte höjer basen sjukt mycket så det låter bajs i slutmix.

Hoppas ni kan hjälpa mig en bit på vägen iaf.

KRAMAR !

Dela på andra sajter

Annons

Kan ju rekommendera Beyrdynamics DT880 PRO.

Det är väl deras referens lur...Dom är bra att mixa i.

Väldigt bra detaljrikedom i hela spektrumet, djup bas.

Sedan har den lite rums/surround-känsla

Dom kasnke liggger lite över din budget iofs ?

Sedan bör man nog ha en vettig hörlursförstärkare kanske...

Hörlursutgångarna på ljudkort brukar ju inte alltid var speciellt bra.

Dela på andra sajter

Jag köpte nyligen akgk240 studio mkll och är supernöjd. Ville ha ett par halvöppna och har haft ett par liknande som varit trasiga i många år. Dina andra förslag har jag inte provat men ett tips är att du söker fler trådar i ämnet. Har för mig att nån frågat liknande tidigare...

Det går inte att mixa i dessa lurar för 5 öre... de låter som pappkartong om man jämför med mina DT880 PRO

Fast å andra sidan är ju dom lurarna nästan dubbelt så billiga också...

Dela på andra sajter

Det går inte att mixa i dessa lurar för 5 öre... de låter som pappkartong om man jämför med mina DT880 PRO

Fast å tredje sidan så gör jag ruggigt billiga mixar åxå, gratis åt mig själv 😉 Inget fel på mina lurar.

Dela på andra sajter

Vettig hörlursförstärkare har jag, absolut.

Det enda jag behöver är ett par nya hörlurar..

DT 880 Pro var en aning dyra.

Kom gärna med övriga tips än dom ovannämnda, men dom får gärna kosta max 1500kr någonstans där.. 2500kr var lite mycket.

Dela på andra sajter

Vettig hörlursförstärkare har jag, absolut.

Det enda jag behöver är ett par nya hörlurar..

DT 880 Pro var en aning dyra.

Kom gärna med övriga tips än dom ovannämnda, men dom får gärna kosta max 1500kr någonstans där.. 2500kr var lite mycket.

Ok sorry...är inte så jätte insatt i budgettlurar dessvärre..då jag är mer intresserad av PRO lurar...

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör med Sennheiser HD201... 165:- jag gör nog ännu billigare mixar då.

Dela på andra sajter

Jag har ett par Sennheiser hd 380 pro som jag köpte på musikbörsen för 1600 kronor. Valde mellan dem och ett par Beyerdynamic-lurar, men Sennheiser var några snäpp bättre (och ca 500 kronor dyrare)

De går lågt i basen och ger ett ärligt ljud. De är bekväma också. Jag gillar dem 🙂

Dela på andra sajter

Fast å tredje sidan så gör jag ruggigt billiga mixar åxå, gratis åt mig själv 🙂 Inget fel på mina lurar.

Mellanregistret är dock extremt bra i dessa lurar tycker jag... men basen och diskanten existerar knappt...

Dela på andra sajter

akgk240 studio mkll...

Alltid en vinnare!

Och det går att få fram alldeles utmärkta mixar med dessa lurar.

Dessutom "existerar" basen och diskanten i allra högsta grad i dessa lurar. Bara så det blir sagt.

Dela på andra sajter

Alltid en vinnare!

Och det går att få fram alldeles utmärkta mixar med dessa lurar.

Dessutom "existerar" basen och diskanten i allra högsta grad i dessa lurar. Bara så det blir sagt.

Ja allt är ju relativt...Prova mina DT880 Pro så förstår du vad jag menar.

AKG 240s är och har aldrig varit ett par mixing lurar...

Dom används dock mycket som inspelningslurar i studios då dom är hyffsat billiga...

Men för mixning finns det helt klart bättre alternativ...

Dela på andra sajter

So what om AKG 240-lurar inte "är och har aldrig varit ett par mixning lurar" eller att de är "hyfsat billiga"... Det är hur du känner och använder din utrustning som gör mixen, inte utrustningen i sig — if you catch my drift.

Jag vill alltså bara uppmärksamma på att det inte i huvudsak måste vara lurarnas fel att dina mixar blir dåliga.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.audio-technica.com/cms/headphon...587d/index.html

Har inte provat dessa lurar men dom ska vara extremt bra för sitt pris...och i dom senaste trådarna här på forumet så är det dessa lurar som rekommenderas i budget segmentet.

Vad heter dom ?

Länken funkade inte 😉

Men är det 240 MKII som rekomenderas till mig ?

För det finns ju 2 alternativ :

AKG K 240 Studio

AKG K 240 MKII

VIlken är den bästa för mitt ändamål ?

Redigerat av ruben
Dela på andra sajter

So what om AKG 240-lurar inte "är och har aldrig varit ett par mixning lurar" eller att de är "hyfsat billiga"... Det är hur du känner och använder din utrustning som gör mixen, inte utrustningen i sig — if you catch my drift.

Jag vill alltså bara uppmärksamma på att det inte i huvudsak måste vara lurarnas fel att dina mixar blir dåliga.

Jo männiksor ska alltid försvara det dom själva använder i oändlighet istället för att erkänna det faktum att dom inte är speciellt lämpade för att mixa med dom...Visst man kan ju komponsera och använda fantasin för att föreställa sig hur det låter igen att kolla på spektrum analyzer eller något 🙂

Ett råd är ju att inte dra på basen för mycket 🙂

Dela på andra sajter

Vad heter dom ?

Länken funkade inte 🙂

Men är det 240 MKII som rekomenderas till mig ?

För det finns ju 2 alternativ :

AKG K 240 Studio

AKG K 240 MKII

Jorå länken funkar 🙂

ATH-M50

Av det jag har läst verkar ATH-M50 vara ett väldigt bra budgetalternativ...bättre än akg 240studio helt klart...som mest är lämpad för inspelning och inte mixning.

Dela på andra sajter

Ingen kan berätta för dig vilka hörlurar som är bäst för dig. Du måste själv testa olika modeller och själv komma fram till vilka som passar dig bäst. Forumet kan bara tipsa dig om vilka modeller som finns i olika prisklasser och vad andra gillar (och det finns många trådar att förkovra sig i där detta diskuterats).

Dela på andra sajter

Av det jag har läst verkar ATH-M50 vara ett väldigt bra budgetalternativ...bättre än akg 240studio helt klart...som mest är lämpad för inspelning och inte mixning.

Då 240 är en "halvöppen" hörlur så passar den bra till allt eller inget då den läcker ”halvmycket”.

M50 är en sluten lur så den fungerar ypperligt för inspelning men då den låter väldigt bra så funkar de för mixning också (men kanske aningen basglada men inte så det stör).

Om man är ute efter en bra mix/masteringslur så kan jag personligen rekommendera K601 (men den är totalt värdelös för inspelning då den är helt öppen).

Dela på andra sajter

Jo männiksor ska alltid försvara det dom själva använder i oändlighet istället för att erkänna det faktum att dom inte är speciellt lämpade för att mixa med dom...

OK, du har faktiskt en poäng. Jag erkänner härmed: AKG 240-lurar inte lämpliga för sign. Ekstasis att mixa med.

Dela på andra sajter

OK, du har faktiskt en poäng. Jag erkänner härmed: AKG 240-lurar inte lämpliga för sign. Ekstasis att mixa med.

Snälla ge dig 🙂

Hur fan ska man kunna mixa basen om man inte HÖR den förklara gärna det för mig ?

Visst man kan kompensera hit och dit, men du HÖR den fortfarande inte. Att basen inte existerar i dessa lurar är allmänt kännt...Men om du hör basen

är du nog ganska unik isånnafall gratulerar 🙂

Dela på andra sajter

Lyssna och köp sedan. Du verkar veta vad du vill ha redan. Det enda som saknas på din agenda är att ta dig i kragen och bege dig till närmaste affär och provlyssna det dom har.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.