Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare! Mitt första inlägg här på forumet så jag hoppas att jag kan få kloka svar på detta träääävliga forum 😄

Jag har tänkt att inköpa mig en Macbook till sommaren. Har precis blivit intresserad av musik produktion av olika slag och spelar i ett band så det passar ganska bra. Hur som helst, jag hade först tänkt att köpa ett par dyra datorhögtalare som jag senare kan koppla in till min macbook väldigt enkelt, men kom ganska snabbt till slutsatsen att jag mycket hellre skulle vilja ha ett par riktiga studio-monitorer i mitt rum som kan återge ljudet mångfaldigt bättre än alla andra datorhögtalare.

Jag skulle även vilja veta hur man kopplar dessa monitorer, ska man köpa en extern förstärkare, eller ett ljudkort, eller hur kopplar man in dem i datorn? Jag antar att det inte finns någon vanlig 3.5" plugg som man kan köra in i datorn?

Jag har kollat på några relativt billiga monitorer från jam:

ESI nEar05 EX

och

ESI nEar04 EX

(båda finns på jam och går inte att länka tyvärr)

Vad jag har fattat är dessa två identiska förutom att 05an har nån tum större element?

Vilka skulle ni rekommendera om man som student hade runt 3000-4000 att lägga på ett par monitorer? De behöver inte vara så hiskligt stora, alltså inte större än 8-9". Har ganska begränsat med plats vid min arbetsstation 😮🙂

Mycket tacksam för trevliga svar!

Tazz

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Använd sökfunktionen. Allt du behöver veta finns att leta fram. Den här frågan om monitorer och ljudkort postas minst en par gånger i veckan.

Postat (redigerat)
Tjenare! Mitt första inlägg här på forumet så jag hoppas att jag kan få kloka svar på detta träääävliga forum 😄

Jag har tänkt att inköpa mig en Macbook till sommaren. Har precis blivit intresserad av musik produktion av olika slag och spelar i ett band så det passar ganska bra. Hur som helst, jag hade först tänkt att köpa ett par dyra datorhögtalare som jag senare kan koppla in till min macbook väldigt enkelt, men kom ganska snabbt till slutsatsen att jag mycket hellre skulle vilja ha ett par riktiga studio-monitorer i mitt rum som kan återge ljudet mångfaldigt bättre än alla andra datorhögtalare.

Jag skulle även vilja veta hur man kopplar dessa monitorer, ska man köpa en extern förstärkare, eller ett ljudkort, eller hur kopplar man in dem i datorn? Jag antar att det inte finns någon vanlig 3.5" plugg som man kan köra in i datorn?

Jag har kollat på några relativt billiga monitorer från jam:

ESI nEar05 EX

och

ESI nEar04 EX

(båda finns på jam och går inte att länka tyvärr)

Vad jag har fattat är dessa två identiska förutom att 05an har nån tum större element?

Vilka skulle ni rekommendera om man som student hade runt 3000-4000 att lägga på ett par monitorer? De behöver inte vara så hiskligt stora, alltså inte större än 8-9". Har ganska begränsat med plats vid min arbetsstation 😉😆

Mycket tacksam för trevliga svar!

Tazz

Du behöver ett extern ljudkort för att kunna koppla in och styra dina monitorer och det finns massor av olika alternativ!

När det gäller högtalare i den klassen hade jag nog satsat på detta paket http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_bundle.htm

eller köpt dessa på blocket (och såklart prutat lite) http://www.blocket.se/malmo/Monitorhogtala...a=23_11&w=0

Hade ett par Rokit5 för några år sedan och var mycket nöjd med dem.

Edit: tänk på att lägga lite cash på att akustikbehandla ditt rum, annars kunde du lika gärna skaffat datorhögtalarna.

Redigerat av iGnu
Postat
Du behöver ett extern ljudkort för att kunna koppla in och styra dina monitorer och det finns massor av olika alternativ!

När det gäller högtalare i den klassen hade jag nog satsat på detta paket http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_bundle.htm

eller köpt dessa på blocket (och såklart prutat lite) http://www.blocket.se/malmo/Monitorhogtala...a=23_11&w=0

Hade ett par Rokit5 för några år sedan och var mycket nöjd med dem.

Edit: tänk på att lägga lite cash på att akustikbehandla ditt rum, annars kunde du lika gärna skaffat datorhögtalarna.

Tack så mycket för det snabba och informativa svaret! Lutar mot "http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_bundle.htm" 😉

Jag ska akustikbehandla mitt rum såklart, men är också lite tveksam på vilka grejor som funkar bäst där, jag har sätt riktiga dämpare, men sånna kostar ju flera tusen kr m2, finns det något billigare sätt? Jag vet att det är en helt annan fråga men eftersom vi ändå har igång denna tråd så...

MvH Tazz

Postat

Nu har jag inte själv lyssnat på Krk Rokit G2 men har hört mycket bra om dem. Som sagt Rokit1 har jag haft i två år och rekommenderar dem över allt annat jag själv hört i prisklassen.

När det gäller akustikmaterial så behöver det inte alls bli dyrt om man är lite händig. Du kan bygga träramar, fylla dem med byggisolering och sedan klä med tyg. Tänk på att dessa inte fungerar i basregistret och för att kunna dämpa där och motverka stående vågor så behöver du antagligen bygga basfällor.

Läs igenom Cruncherns monstertråd så vet du:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Postat
Jag ska akustikbehandla mitt rum såklart, men är också lite tveksam på vilka grejor som funkar bäst där, jag har sätt riktiga dämpare, men sånna kostar ju flera tusen kr m2, finns det något billigare sätt? Jag vet att det är en helt annan fråga men eftersom vi ändå har igång denna tråd så...

Läs gärna min lilla artikel HÄR, så får du lite mer kött på benen. Artikeln skrapar egentligen bara på ytan, men kan åtminstone ge dig lite av det mest grundläggande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.