Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada! 😮

Har den senaste tiden lekt mycket med Reasons inbyggda Subtractor som jag gillar väldigt mycket. Lär mig mer för varje dag som går! Det jag dock INTE lyckas med är att få till ljud som jag tycker varken liknar sågtand-, sinus- eller fyrkantsvågor. Ljud som t.ex. dessa:

Första sekunderna i denna men även genom hela låten

Jag syftar altså inte på padsen, utan "leadet"

http://www.youtube.com/watch?v=X1csI0u0124&feature=fvst

0:12 in i denna, låter visserligen lite som supersaw eller vad man nu kallar det, men ändå inte sådär aggresivt?

Ljuden är visserligen rätt olika i karaktär, men jag känner igen direkt idé som dyker upp i huvudet hur jag ska forma dessa ljud?

Är det samplingar som gäller, typ Malström i Reason, eller helt enkelt plugins med samplingar av riktiga synthar?

Hjälp eller tips uppskattas enormt! 😄

Tack på förhand!

MVH

Johan

Annons
Postat

Flera detunade sågtandsoscillatorer.

Eller en sågtandsoscillator som du kör genom unison-effekten.

drloop (oregistrerad)
Postat

En subtractor med två Sågtand kan du börja med, koppla Subtractorn till UN-16 (eller vad Unison rackprylen nu heter).

Där ställer du bredd och hur stämning skall vara.

Sedan är det på med lite delay och och prova att öppna och stänga filtret på Subtractorn.

Du kan ju även testa med att byta ut ena oscillatorn mot fyrkantsvåg.

Sedan är det mycket beroende på hur ljudet sitter i mixen. Man klämmer ju på EQ och kompressorer.

Att man sedan mixar på SSL bord gör väl sitt till för ljudbilden med...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.