Jump to content
Annons

Studiobygge


Ponderosa

Recommended Posts

Helmholtz

- del 2

En natts sömn och sen montera isär det provisoriska bygget och sätta ihop på riktigt. Massa lim.. Massa lim.. och återigen en massa lim. Hade en sjukt bra fog som jag hade tänkt använda men den ville inte vara med i matchen, och inte ens i min grannes så välfyllda verktygsförråd fanns det nån fog. Så jag tog det som ett tecken från ovan att istället bara köra på lim. Same same 🙂

post-9648-034625700 1281268688_thumb.jpg

För att få dit framsidan på rätt ställe som ska sitta "i" lådan så fick det sättas dit stöd precis 1,6 cm in så att inte framsidan ramlar in i helmholtzaren för det hade blivit ett rent helsike att försöka banka ut den eftersom baksidan redan sitter på.

post-9648-025998800 1281268908_thumb.jpg

post-9648-094173700 1281268972_thumb.jpg

Och eftersom inte fog fanns till för"fog"ande så blev det massa lim istället 🙂.

post-9648-084521900 1281269014_thumb.jpg

Fyll lådan till hälften med isolering (för att få ett lägre q-värde och jobba över fler freqkenser) och sen sick-sicka med ståltråd för att hålla det på plats.

post-9648-063648600 1281269106_thumb.jpg

Mäta ut var 440(!) hål skall hamna. Och sen borra alla hålen!! Den som inte har psyket stabilt för dagen ska inte ge sig på detta..

post-9648-019052400 1281269279_thumb.jpg

1,5 timme senare så är i alla fall denna koloss på plats för att göra nyta mätningar

post-9648-095751100 1281269632_thumb.jpg

Ah, du har redan borrat 🙂

Hoppas du inte har för högt flödesmotstånd i ullen för då kan resultatet bli följande:

post-9550-042334300 1281270666_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Helmholtz

- del 3

Och här är mätningarna 😄! Den blåa linjen är studion UTAN helmholtz, och den gulgröna är MED!

post-9648-060149000 1281270585_thumb.jpg

Det är en skillnad på runt 6-7 db på 86 hz sen tidigare. Och det känns verkligen tajtare när man sitter i Sweetspot! 😄. Fantastiskt!!

Och här är vattenfallsgraferna, den gamla först (blå), och sen den nya (gulgrön)

post-9648-007413200 1281270993_thumb.jpg

post-9648-034369000 1281271088_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Helmholtz

- del 3

Och här är mätningarna 😄! Den blåa linjen är studion UTAN helmholtz, och den gulgröna är MED!

post-9648-060149000 1281270585_thumb.jpg

Det är en skillnad på runt 6-7 db på 86 hz sen tidigare. Och det känns verkligen tajtare när man sitter i Sweetspot! 😄. Fantastiskt!!

Och här är vattenfallsgraferna, den gamla först (blå), och sen den nya (gulgrön)

post-9648-007413200 1281270993_thumb.jpg

post-9648-034369000 1281271088_thumb.jpg

Gratulerar! Ett bra resultat med tanke på ytan.

Om du vill fortsätta; De måste inte vara så djupa som 500mm ...

Alt. för 85 Hz:

post-9550-034521800 1281271235_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar! Ett bra resultat med tanke på ytan.

Om du vill fortsätta; De måste inte vara så djupa som 500mm ...

Alt. för 85 Hz:

post-9550-034521800 1281271235_thumb.gif

Tackar! All cred till er andra som vanligt för hjälpen. Ovärderligt! Varför jag gjorde den 500 mm djup är för att jag behöver använda helmholtzaren som keyboardstativ så jag tänkte att det kan i alla fall inte bli sämre av att den är djup.

Visst ser det helt ok ut på mätningarna Gilbert? Eller du vill ha impulserna och jämföra i dina monsterprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar!

Kul att se en tråd med Helmholtzbygge. Resultaten ser ju kanon ut!

Hur låter basregistret efter HH-lådan förresten?

Risken när man fått till det i lågbasen är att man fastnar i att sitta och lyssna och njuta av resultatet så att byggandet avstannar, det hände mig iaf! ☺️

Fortsatt lycka till!

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se en tråd med Helmholtzbygge. Resultaten ser ju kanon ut!

Hur låter basregistret efter HH-lådan förresten?

Risken när man fått till det i lågbasen är att man fastnar i att sitta och lyssna och njuta av resultatet så att byggandet avstannar, det hände mig iaf! ☺️

Jag måste säga att det har alltid låtit hyfsat bra här inne, men med helmholtzen är det klar skillnad! Det skenar inte iväg utan ljudet det sitter där det ska sitta. Har suttit och jobbat idag med en tyngre reggae-beat och det tajt och rappt i basen. Härligt! Ingen risk att jag fastnar i att sitta och lyssna, blev istället riktigt taggad att göra allting klart med snyggare kabeldragning och uppmärkning av alla sladdar och adapters osv. Sånt som inte direkt syns men som är lika viktigt 🙂.

Sen ska ju helmholtzaren målas och så, så visst finns det saker kvar att göra. Ska förhoppningsvis hinna med att färdigställa allt så jag kan ta bilder på hela schabraket och lägga upp nu i veckan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på det excel-dokumentet du använder att räkna i Gilbert. Kände igen det från Crunchers tråd (Porous Absorber Calculator). Kollade oxå in manualen som du hade länkat till och installerade Analysis ToolPak and Analysis ToolPak VBA, men jag får banne mej inte det till att funka. När jag skriver in siffror så får jag ingen kurva alls och kurvan som redan finns "ramlar ihop". Jag har Office 2007. Vad är fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på det excel-dokumentet du använder att räkna i Gilbert. Kände igen det från Crunchers tråd (Porous Absorber Calculator). Kollade oxå in manualen som du hade länkat till och installerade Analysis ToolPak and Analysis ToolPak VBA, men jag får banne mej inte det till att funka. När jag skriver in siffror så får jag ingen kurva alls och kurvan som redan finns "ramlar ihop". Jag har Office 2007. Vad är fel?

Troligtvis så har du ett svenskt Excel. Alla formler med komplex talrepresentation måste översättas till engelska.

EDIT: ... från engelska till svenska menar jag givetvis ...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det har varit späckat schema sista veckorna så slutklämmen på studiobygget har kommit av sig lite tyvärr. Innan augusti är slut så ska allting vara helt klart i alla fall 😄. Men lite har hänt sen sist, Helmholtzaren har fått sig en omgång med rollern! Såhär såg den ut before:

post-9648-001838000 1282385519_thumb.jpg

Och såhär med fääääärg:

post-9648-098346000 1282385544_thumb.jpg

Och såhär kommer det se ut när den står på plats. Den kommer komma hela vägen in till väggen sen men just nu ligger det massa ström och signalsladdar i vägen som skall dras om 😳.

post-9648-070147600 1282385765_thumb.jpg

Sen till det senaste tillskottet i bygget, som jag har lite frågor på. Det har varit rejäla oväder och helst vill man inte att blixten ska elda upp studion, så jag köpte denna:

post-9648-096222000 1282385868_thumb.jpg

En UPS. Principen är egentligen inte svår, en enhet som jämnar ut strömpeakar helt enkelt. Varför jag köpte denna är delvis för "peakskydd" för grejerna men oxå för att säkringen gick titt som tätt när studion startades upp. Sen UPSen installerades har säkringen inte gått en enda gång. Däremot så är det en sak jag undrar över

I manualen (som är på 3 sidor...yay!) står det såhär "Avbrottsfri strömförsörjning 500 VA med överspänningsskydd. Jag tolkar det som att den pallar 500 VA dvs 500 watt? Fast det är nu det börjar bli krångligt. Jag tror lätt jag har en högre belastning än så, och med tanke på att säkringen har gått innan och den är på 10 amp som motsvarar runt 2300 watt så borde inte UPSen orka ALLS för den är på 500watt?

När jag kör alltid ingång, gitarrförstärkare och alla monitorer osv osv så piper UPSen. Det jag inte förstår är om den piper för att STRÖMMEN till säkringen inte räcker, dvs 2300 watt, eller för att UPSen inte orkar mer?

Nån som har koll får gärna förklara detta

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

VA (voltampere) är samma sak som watt. voltampere är en benämning på den skenbara effekten.

så ja du har nog en för klen ups.

Volt= 230

VA= 500

I=500/230=0,46A

det är inte mycke den orkar med.

Volt= 230

VA= 2300

I=2300/230=10A

det kanske vore en bra ide att slänga i 16A säkringar ist.

nu vet jag ju inte var reglerna säger om det men.

och ska upsen fylla sin funktion när ni gå upp en hel del i storlek.

hoppas det var till någon hjälp.

förbannat fint bygge ni håller på med föresten. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske också är en idé (kanske redan kollat? ) Hur mycket som ligger i slingan, som säkringen har... Bor man i lägenhet så kan det ju vara en massa uttag och belysning till olika rum, som ligger på samma säkring... Dvs. då kan det ju räcka med att man kopplar in en gitarrförstärkare på 300 W för att säkringen ska lösa ut...

Så om du har möjlighet, ha olika säkringar till tex dator och, som exempel, gitarrförstärkaren... så inte allt blir svart under inspelning för att man lirar powerakord på "tian"... 😉

Att byta säkring till exempelvis 16 A, medför en del annat man måste ta i beaktande, arean på ledningar osv, så man inte överbelastar kablarna (risk för överhettning).

Konsultera en elektriker på plats...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

... så inte allt blir svart under inspelning för att man lirar powerakord på "tian"... 😉

Hahahahaha!! Fantastiskt rolig exempel! hahahahaha! Helst ska man stå i bar överkropp och ha laddat inför att spela in hela veckan. Och nuuuu jävlar ska det bli tuuungt! Och sen "Click.. Neeeeej.. Inte säkringen igen..." Skammen att behöva gå ner mitt i detta extas får vem som helst att sluta spela in den dagen.

Att byta säkring till exempelvis 16 A, medför en del annat man måste ta i beaktande, arean på ledningar osv, så man inte överbelastar kablarna (risk för överhettning).

Konsultera en elektriker på plats...

Ska man ha 16A säkringar så måste man byta till tjockare kablar. Däremot går det alldeles utmärkt att köra på 13A säkringar på 10A "ledningar" vilket oxå är planen. Elektrikern kommer nästa vecka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...