Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 (redigerat) Nu börjar det likna något (en korrekt impulsfil d v s ...): Men det finns fortfarande ett spöke vid 50 Hz. Antingen så har du ett extremt jordloopsproblem eller så spelar du in alldeles för svagt när du mäter. Redigerat 5 augusti 2010 av Gilbert
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Ok, då började jag om igen med allt. Kollade denna tutorial på youtube om . Eftersom något är galet med min riktiga mätmick (nåt jordfel) så kontrollmätte jag med en Studio Projects B1 bara för att se om det är helt way off. Den frekvensen jag upplever som jobbig är runt 87-90 hz, och här är resultatet. Mätmicken Studio Projects B1 Spektrum för båda
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Övrigt bra att veta: Det finns en del energi i tidiga reflexer, över 15db de första två sekunderna. +1 förutsatt att du menar millisekunder ... 😉
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Och här är impulserna för mätningarna ovan: Mätmick Impulse - Mätmick.wav B1:a Impulse - B1.wav
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Ok, då började jag om igen med allt. Kollade denna tutorial på youtube om . Eftersom något är galet med min riktiga mätmick (nåt jordfel) så kontrollmätte jag med en Studio Projects B1 bara för att se om det är helt way off. Den frekvensen jag upplever som jobbig är runt 87-90 hz, och här är resultatet. Mätmicken Studio Projects B1 Spektrum för båda Jupp, jordbrummet är borta.
cborg Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 +1 förutsatt att du menar millisekunder ... 😉 Ah, precis! Millisekunder skall det vara. 🙂 (fasen också, inga mer öl för mig)
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Så om jag fattar mina mätningar rätt, så är det runt 20, 35 och 86 hz som jag har stående vågor? Eftersom dom har längsta efterklangen?
cborg Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 På frekvenssvaret Gilbert laddade upp så markerade han en topp runt 86-87 Hz. Den dyker ganska snabbt på vänstersidan så kanske är det det som stör. Men det är ganska mycket energi även till höger. Dock inga väldigt elaka utklingningstider i det spektrat.
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Då du inte har placerat mickarna på exakt samma ställe vid de två mättillfällena så kan man se att dippen vid 200 Hz flyttar sig i frekvens, den beror inte på stående våg m a o utan SBIR.
cborg Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Så om jag fattar mina mätningar rätt, så är det runt 20, 35 och 86 hz som jag har stående vågor? Eftersom dom har längsta efterklangen? 35 är ju det iallafall. 20 kan du strunta i. Lägg energin på 86 o upp. Det skulle jag gjort.
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Så om jag fattar mina mätningar rätt, så är det runt 20, 35 och 86 hz som jag har stående vågor? Eftersom dom har längsta efterklangen? Baserat på dessa mätningar så är inte stående vågor ditt största problem. Starka reflektioner från en eller flera ytor är nog det som ställer till det.
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Då du inte har placerat mickarna på exakt samma ställe vid de två mättillfällena så kan man se att dippen vid 200 Hz flyttar sig i frekvens, den beror inte på stående våg m a o utan SBIR. Aah ok. Använde inte samma stativ så det är möjligt att dom inte stod på samma ställe. Men att det är en dipp vid 200 hz? Är det inte lite konstigt? Fantastiskt bra dämpat just där 😳? 35 är ju det iallafall. 20 kan du strunta i. Lägg energin på 86 o upp. Det skulle jag gjort. Kalas! Då ska vi bara leta upp mellan vilka väggar 86:an står. Gilbert sa nåt innan att det är viktigare att gå på riktning snarare än vart det låter som starkast?
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Baserat på dessa mätningar så är inte stående vågor ditt största problem. Starka reflektioner från en eller flera ytor är nog det som ställer till det. Så du hade satsat på diffusorer istället?
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 (redigerat) Aah ok. Använde inte samma stativ så det är möjligt att dom inte stod på samma ställe. Men att det är en dipp vid 200 hz? Är det inte lite konstigt? Fantastiskt bra dämpat just där 😳? Troligtvis tvärt om; En yta ligger exakt 1/2 våglängd bort (totalt) vid 200 Hz och när denna reflex kombineras med direktljud så får du en utsläckning = SBIR m a o. Kalas! Då ska vi bara leta upp mellan vilka väggar 86:an står. Gilbert sa nåt innan att det är viktigare att gå på riktning snarare än vart det låter som starkast? Både och är ett krav för bra effekt. Redigerat 5 augusti 2010 av Gilbert
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Så du hade satsat på diffusorer istället? Diffusorer om avståndet till lyssningsposition är tillräcklig (reflexsträcka minus direktljudsträcka > ca. 20-30ms), annars absorbenter (så bredbandiga som möjligt).
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 reflexsträcka minus direktljudsträcka > ca. 20-30ms Ok den uträkningen är jag inte med på, 20-30ms?
cborg Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Troligtvis tvärt om; En yta ligger exakt 1/2 våglängd bort (totalt) vid 200 Hz och när denna reflex kombineras med direktljud så får du en utsläckning = SBIR m a o. @Ponderosa: Gärna kommer reflexerna alltså från väggar relativt nära och relativt odämpade. (Ju mer lika direktljud och reflex är i styrka desto större utsläckning när fasen är vriden 180 grader, dvs 1/2 våglängd) Och jag passar på att göra en fet-gissning (inget att gå efter alltså 🙂 ) och frågar: Är sidoväggarna odämpade? Är det ca 35-45 cm från högtalarna till sidoväggarna? Bara ett exempel, men det är liknande kanske får kolla efter.
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 (redigerat) Ok den uträkningen är jag inte med på, 20-30ms? Om den totala reflexsträckan till en yta (från högtalare via ytan till lyssnare), minus direktljudsträckan (högtalare - lyssnare) blir större än ca. 20-30 ms så kan du med fördel använda diffusorer på denna yta (förutsatt att det är riktiga diffusorer som fungerar korrekt). Redigerat 5 augusti 2010 av Gilbert
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 @Ponderosa: Gärna kommer reflexerna alltså från väggar relativt nära och relativt odämpade. (Ju mer lika direktljud och reflex är i styrka desto större utsläckning när fasen är vriden 180 grader, dvs 1/2 våglängd) Och jag passar på att göra en fet-gissning (inget att gå efter alltså 🙂 ) och frågar: Är sidoväggarna odämpade? Är det ca 35-45 cm från högtalarna till sidoväggarna? Bara ett exempel, men det är liknande kanske får kolla efter. Jag är helt med på att det "fasar ur" när reflektionen och direktljudet möts. Men fasen är vriden 180 grader? Det får du gärna förklara lite mer om du pallar 🙂 Och ja, sidoväggarna är inte dämpade, men det är ca 120 cm till varje sidovägg. Helt klart "spegel" effekten där som måste åtgärdas
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Om den totala reflexsträckan till en yta (från högtalare via ytan till lyssnare), minus direktljudsträckan (högtalare - lyssnare) blir större än ca. 20-30 ms så kan du med fördel använda diffusorer på denna yta (förutsatt att det är riktiga diffusorer som fungerar korrekt). Så i mitt fall: reflexstäckan är 5m från högtalare till vägg, 4 m tillbaka till mej som lyssnare. Dvs tiden där är ljudets hastighet 340ms / 9 meter = 37 ms. Så med andra ord diffusorer 🙂
Gilbert Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Så i mitt fall: reflexstäckan är 5m från högtalare till vägg, 4 m tillbaka till mej som lyssnare. Dvs tiden där är ljudets hastighet 340ms / 9 meter = 37 ms. Så med andra ord diffusorer 🙂 Ja, på denna yta förutsatt att direktljudssträckan inte är för lång. Det är skillnaden i tid mellan direktljud och reflexen som avgör när första reflex anländer relativt till direktljudet.
cborg Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Jag är helt med på att det "fasar ur" när reflektionen och direktljudet möts. Men fasen är vriden 180 grader? Det får du gärna förklara lite mer om du pallar 🙂 Orkar inte! 🙂 Det kallas destruktiv interferens. Men du kan kolla här under Constructive and destructive interference så har du exempel. Exempel: I fallet 200Hz är vågen ca 1,7m lång. Halva är alltså 0,85m. Det betyder att det finns multiplar av 1/2 våglängden som är 0,85m, 0,85m + 1,7m, osv. De tidigaste multiplarna brukar vara de starkaste i styrka. Så om du t.ex har 1m från örat till högtalarna (direktljud) och 1,85m från örat via väggen till högtalarna (reflektion) så kommer denna reflektion vara destruktiv dvs försöka släcka ut direktljudet. Särskilt om de är ganska lika i styrka. Hoppas jag fick det där rätt nu. Så man mäter frekvenssvar, räknar längder och kollar i rummet. Roligt va! 🙂 Och ja, sidoväggarna är inte dämpade, men det är ca 120 cm till varje sidovägg. Helt klart "spegel" effekten där som måste åtgärdas Ah, fast då kanske min gissning inte stämmer.
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 Ja, på denna yta förutsatt att direktljudssträckan inte är för lång. Det är skillnaden i tid mellan direktljud och reflexen som avgör när första reflex anländer relativt till direktljudet. Och i mitt fall så är direkt ljudssträckan ca 80 cm, så för att vara helt korrekt så blir det alltså 900 cm - 80 cm = 820 cm. 340 ms / 8,2 m / 1000 = 41 ms. MEN på sidoväggarna som bara har 120 från högatalar till vägg så blir det genast värre 240 cm - 80 cm = 160 cm. 340 ms / 1,6 m / 1000 = 2 ms 2 ms, alltså absorbenter.
Ponderosa Postat 5 augusti 2010 Trådstartare Postat 5 augusti 2010 (redigerat) Orkar inte! 🙂 Det kallas destruktiv interferens. Men du kan kolla här under Constructive and destructive interference så har du exempel. Exempel: I fallet 200Hz är vågen ca 1,7m lång. Halva är alltså 0,85m. Det betyder att det finns multiplar av 1/2 våglängden som är 0,85m, 0,85m + 1,7m, osv. De tidigaste multiplarna brukar vara de starkaste i styrka. Så om du t.ex har 1m från örat till högtalarna (direktljud) och 1,85m från örat via väggen till högtalarna (reflektion) så kommer denna reflektion vara destruktiv dvs försöka släcka ut direktljudet. Särskilt om de är ganska lika i styrka. Menar du inte att jag har 0,85 m till högtalarn med örat och att väggen jämte är 1,7 m bort? För då borde ju ljudet mötas samtidigt vid mej, dvs fasa ur. Eller? EDIT: hahahahaha.. det är ju för fan samma sak idiot Ponderosa!! 😆 Redigerat 5 augusti 2010 av Ponderosa
cborg Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 🙂 Alltså skillnad i avstånd mellan direktljud och reflektion skall stämma in med 1/2 våglängd (eller multipel 1/2, 1 1/2, 2 1/2 osv) av frekvensen du vill undersöka.
Ponderosa Postat 8 augusti 2010 Trådstartare Postat 8 augusti 2010 Helmholtz - del 1 Direkt efter Cborgs inlägg drog jag ut och plockade fram cirkelsågen (kl 21:42) 😄. Helmholtz nu jävlar rent ut sagt! Uträkningarna såg ut såhär: Måtten på min helmholtzares panelyta är 220x60 (1,32 m2) och ett djup på 50 cm. Så blir det 1,6 cm extra på alla sidor för att mdf:en är så bred. Och här är den utsågade brädhögen 🙂 Och givetvis måste den ju sättas ihop provisoriskt för att se hur den kommer se ut!
Gilbert Postat 8 augusti 2010 Postat 8 augusti 2010 Helmholtz - del 1 Direkt efter Cborgs inlägg drog jag ut och plockade fram cirkelsågen (kl 21:42) 😄. Helmholtz nu jävlar rent ut sagt! Uträkningarna såg ut såhär: Måtten på min helmholtzares panelyta är 220x60 (1,32 m2) och ett djup på 50 cm. Så blir det 1,6 cm extra på alla sidor för att mdf:en är så bred. Och här är den utsågade brädhögen 🙂 Och givetvis måste den ju sättas ihop provisoriskt för att se hur den kommer se ut! En rejäl koloss! Körde dina värden i en bättre räknare:
Gilbert Postat 8 augusti 2010 Postat 8 augusti 2010 (redigerat) Undrar om du inte borde stämma den till närmare 100Hz istället? T ex: Beroende på vilken yta det handlar om givetvis ... Redigerat 8 augusti 2010 av Gilbert
Ponderosa Postat 8 augusti 2010 Trådstartare Postat 8 augusti 2010 Helmholtz - del 2 En natts sömn och sen montera isär det provisoriska bygget och sätta ihop på riktigt. Massa lim.. Massa lim.. och återigen en massa lim. Hade en sjukt bra fog som jag hade tänkt använda men den ville inte vara med i matchen, och inte ens i min grannes så välfyllda verktygsförråd fanns det nån fog. Så jag tog det som ett tecken från ovan att istället bara köra på lim. Same same 🙂 För att få dit framsidan på rätt ställe som ska sitta "i" lådan så fick det sättas dit stöd precis 1,6 cm in så att inte framsidan ramlar in i helmholtzaren för det hade blivit ett rent helsike att försöka banka ut den eftersom baksidan redan sitter på. Och eftersom inte fog fanns till för"fog"ande så blev det massa lim istället 🙂. Fyll lådan till hälften med isolering (för att få ett lägre q-värde och jobba över fler freqkenser) och sen sick-sicka med ståltråd för att hålla det på plats. Mäta ut var 440(!) hål skall hamna. Och sen borra alla hålen!! Den som inte har psyket stabilt för dagen ska inte ge sig på detta.. 1,5 timme senare så är i alla fall denna koloss på plats för att göra nyta mätningar
Ponderosa Postat 8 augusti 2010 Trådstartare Postat 8 augusti 2010 Undrar om du inte borde stämma den till närmare 100Hz istället? T ex: Beroende på vilken yta det handlar om givetvis ... Du menar att jag skulle "täcka" ett större frevensområde som ändå omfattar 86-87 hz peaken? Men problemet är lite platsen i studion. Egentligen finns det bara en yta kvar att göra nåt på. Och när jag gick omkring och lyssnade så är det absolut där på den väggen som 85-90 hz är jobbiga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.