Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Och de borde ta efter och kopiera alla som gör kommerciell musik? Jag har inte inte än nämnt några värderingar, men ibland undrar om ni har bestämt sig för att jag har vissa värderingar? Svaret på din fråga är nej.. Förstår inte varför du tycker man skall kopiera andras musik även alla inspireas av andras musik. Man skall väl inte gör Unik musik är nog ganska ovanlig. Inte hört mycket unik musik mer än kanske en del exempel i denna tråd. Jag säger bara att det som kommersiellt här och okommersiellt här är ganska olika ibland beroende på var befinner sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Vem är årets lucia på forumet? Tomten har vi ju hittat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Vem är årets lucia på forumet? Tomten har vi ju hittat! Kan vi inte hålla oss till ämnet, det finns off topic om du vill diskutera lucia syftar du på mig som person så finns det en diskusion om mig här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=6494 var snäll och håll dig till ämnet, jag förstått att man skall göra så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 det börjar bli vanligt att folk inte lyssnar på kommersiell musik som det kallas. [...] det är del av en image. [...] Så den icke-kommersiella musiken kan vara ett undermedvetet försök att söka identitet. 😛 Jag förstår inte vart du vill komma. Att lyssna på, vad du definierar som, kommersiell musik är väl egentligen det vanligaste sättet att bygga sin identitet. Vissa lägger ner stor del av sin vakna tid åt musik, andra nöjer sig med att välja det som passar en bäst på reklamradiokanalerna. Min poäng är att i båda fallen är musik (medvetet/omedvetet, frivilligt/ofrivilligt) en del av ens identitet. Jag upplever det som att du försöker sätta likhetstecken mellan identitet och alternativa livsstilar. Fel, fel, fel. Alternativa livsstilar är helt enkelt alternativ till det som uppfattas som de mest självklara valen av livsstil. Alla är dom just livsstilar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Barden Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Problemet är din definition av ordet kommersiell musik. ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord: Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre ok missade ditt svar... men fortfarande... är jag tönt om inte jag härmar t.ex armin van buuren när jag gör min musik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Problemet är din definition av ordet kommersiell musik. ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord: Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre ok missade ditt svar... men fortfarande... är jag tönt om inte jag härmar t.ex armin van buuren när jag gör min musik? Nej verkligen inte, jag inte laggt några värderingar än, då vi diskuterar kommersiell musik o inte kommersiell musik.. Amin van buuren är bra, När räknar du musik som kommersiell hur många skivor? Eller när den hamnar på topplista? Isf vilken topplista gäller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Barden Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Vad räknar DU som kommerciell musik?.... det skulle jag vilja veta... Det jag anser som kommerciell musik är musik som spelas på MTV.... Eftersom du tjafsade emot när jag skrev att trance inte är kommerciell så skrev jag armin van buuren som är ( eller har ) rankad 2a i världen som trance dj (producer). Efter DJ Tiesto. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag höll på trilla av stolen när jag satt titta tysk musikkanal i hotellbar i frankfurt efter en lång dag på en mässa. Det var helnaket ofta Erik, en försiktig fråga, var det musikvideos du tittade på? En ledtråd kan vara om du var tvungen att betala lite extra på hotellnotan dan därpå. Hmm, i Tyskland och allt... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Vad räknar DU som kommerciell musik?.... det skulle jag vilja veta... Det jag anser som kommerciell musik är musik som spelas på MTV.... Eftersom du tjafsade emot när jag skrev att trance inte är kommerciell så skrev jag armin van buuren som är ( eller har ) rankad 2a i världen som trance dj (producer). Efter DJ Tiesto. ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord: Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre Som jag sa i detta sammanhang.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag höll på trilla av stolen när jag satt titta tysk musikkanal i hotellbar i frankfurt efter en lång dag på en mässa. Det var helnaket ofta Erik, en försiktig fråga, var det musikvideos du tittade på? En ledtråd kan vara om du var tvungen att betala lite extra på hotellnotan dan därpå. Hmm, i Tyskland och allt... 😛 Det var scooter(nakna tjejer överallt), dj tiesto (nakna tjejer också), nån töntig musik som kände igen som var helnäcka tjejer som dansade nakna, någon usa rap film naket.. Nope inget sådant, det är din fantasi så för dig på villovägar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag höll på trilla av stolen när jag satt titta tysk musikkanal i hotellbar i frankfurt efter en lång dag på en mässa. Det var helnaket ofta Erik, en försiktig fråga, var det musikvideos du tittade på? En ledtråd kan vara om du var tvungen att betala lite extra på hotellnotan dan därpå. Hmm, i Tyskland och allt... 😱 Det var scooter(nakna tjejer överallt), dj tiesto (nakna tjejer också), nån töntig musik som kände igen som var helnäcka tjejer som dansade nakna, någon usa rap film naket.. Nope inget sådant, det är din fantasi så för dig på villovägar Hmmmm. INte för att klaga 🙂 men stavningen tyder.......... Äää sorry ångrar mig.... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) hrm hrm luktar bluff och båg här..... 🙂 EDIT uj uj uj kolla post nr i denna posten..... AJ AJ AJ 😆 Redigerat 9 december 2004 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) hrm hrm luktar bluff och båg här..... 🙂 EDIT uj uj uj kolla post nr i denna posten..... AJ AJ AJ 😆 Vill inte vara besserwisser, men kan du hålla dig till ämnet, du är ganska OT, jag är ganska ny här men förstått icke musikrelaterade trådar skall postas här: https://www.studio.se/index.php?showforum=32 mvh, erik Redigerat 9 december 2004 av Erik Hofstein Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Barden Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) hrm hrm luktar bluff och båg här..... 😱 EDIT uj uj uj kolla post nr i denna posten..... AJ AJ AJ 🙂 mest äg =D Vill ha lika många posts som du, och stanna där. Ska göra en ny user när jag får så där många 😆 Redigerat 9 december 2004 av Barden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Kan ingen administratör rensa tråden på de irrelevanta inläggen som bara handlar om att hacka personer. Den tråden handlar ju inte ämnet.. Åter till ämnet: Jag ställer frågan, vad tolkar ni som kommersiell musik? Mina olika förslag: • Är på en hit-lista • Sålt i ex antal • Någon musikprodukt som säljs • Uppfattas som kommersiell för den är populär Så har vi några alternativ, vad tycker ni? Tror vi måste komma överens om detta innan vi fortsätter tråden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) Problemet är din definition av ordet kommersiell musik. ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord: Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre Jag vet vad u tycker men den definitonen är ju fel. Jätteknepig definition. Kommersiell musik är musik som säljer bättre? vad ska det betyda? Enligt allmänt tyckande? vad är allmänt tyckande? Det är en mycket egendomlig definition av ett ord som öäverhuvudtaget inte betyder någotdera. Slå upp kommersiell i Svenska akademins ordlista och känn dig besegrad. Redigerat 9 december 2004 av Kringlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Problemet är din definition av ordet kommersiell musik. ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord: Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre Jag vet vad u tycker men den definitonen är ju fel. Jätteknepig definition. Kommersiell musik är musik som säljer bättre? vad ska det betyda? Enligt allmänt tyckande? vad är allmänt tyckande? Det är en mycket egendomlig definition av två rätt enkla ord. Kringlan: Vad har du för förslag så vi kan enas om vad vi diskuterar, jag ingen riktigt överens med begreppen. Har du bättre begrepp så kan börja om diskusionen så vi alla diskuterar samma sak. Jag är nog lite oklar med mina begrepp, har du några förslag att vi enas om vad som är kommersiell musik. Så kan vi diskutera det utifrån det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) Jag har skrivit vad jag uppfattar som kommersiell musik... Musik med kommersiellt syfte. Det måste vara ursprungsmeningen av ordföljden. vad du pratar om är "populär musik" i vilken form den än tar sig. Redigerat 9 december 2004 av Kringlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) vad jag uppfattar här är att du är irriterad på folk, eller ställer dig kanske undrande till varför folk måste lyssna på "opopulär musik" och kommer ur det fram till någon slags ide om att dom människorna egentligen bara vill känna sig speciella. Eller egna? Redigerat 9 december 2004 av Kringlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag har skrivit vad jag uppfattar som kommersiell musik... Musik med kommersiellt syfte. Det måste vara ursprungsmeningen av ordföljden. Kontrollerar att jag förstår dig rätt, så om man säljer det vinstgivande syfte så är musik kommersiell. Det kan vi komma överens om. så då har jag förstått dig rätt? Eller menar du att så fort man tar betalt så är det kommersiell musik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag har skrivit vad jag uppfattar som kommersiell musik... Musik med kommersiellt syfte. Det måste vara ursprungsmeningen av ordföljden. Kontrollerar att jag förstår dig rätt, så om man säljer det vinstgivande syfte så är musik kommersiell. Det kan vi komma överens om. så då har jag förstått dig rätt? Eller menar du att så fort man tar betalt så är det kommersiell musik? Snarare musik som från början till slut har målet att vara just vinstdrivande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag har skrivit vad jag uppfattar som kommersiell musik... Musik med kommersiellt syfte. Det måste vara ursprungsmeningen av ordföljden. Kontrollerar att jag förstår dig rätt, så om man säljer det vinstgivande syfte så är musik kommersiell. Det kan vi komma överens om. så då har jag förstått dig rätt? Eller menar du att så fort man tar betalt så är det kommersiell musik? Snarare musik som från början till slut har målet att vara just vinstdrivande. Kanon då fattar jag, då spikar vi det och fortsätter diskussionen i det, så kanske det inte blir så spritt då det blir så många missförstånd... --------------- Är kommersiell musik enligt begreppet vi kom överens om i de ovanstående 3-4 inlägg bättre för att det fler som tycker om det? Påverkars vi i vårt musikskapande av denna musik även om vi inte respekterar den, som tex ljudideal, mixning och annnan påverkan? Betyder inte detta vi respekterar den musiken om vi påverkas av den kommersiella musiken och inte tycker den är dålig när vi följer deras ideal omedvetet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 (redigerat) Är kommersiell musik enligt begreppet vi kom överens om i de ovanstående 3-4 inlägg bättre för att det fler som tycker om det? Påverkars vi i vårt musikskapande av denna musik även om vi inte respekterar den, som tex ljudideal, mixning och annnan påverkan? Betyder inte detta vi respekterar den musiken om vi påverkas av den kommersiella musiken och inte tycker den är dålig när vi följer deras ideal omedvetet? Alltså, så här ligger det till för min del. En låt ska betyda något. Låt oss säga att du går och hyr en film som Speed 2. När du har sett den, hur känner du dig. Det var väll bra underhållning, den lämnar liksom inga spår i en. Hyr Rules of Attraction istället och efteråt sitter man och undrar och funderar. Man ser om vissa delar av den och beundrar dels den filmtekniska perfektionen och dels den raka förmedlingen. Bra musik stannar kvar i en, inte bara i den krassa meningen att man nynnar melodin. Utan att den lämnade nåt. En känsla. Den rena förmedlingen är det jag söker i min musik. Just den typen av förmedling har jag mycket svårt att känna i mycket av den musik som spela på alla "kommersiella" radiostationer. (utom kanske rockklassiker 😏) Ta pinkfloyds Wish you were here. jajävlar. Jag tror ingen här skulle ha något emot att kunna tjäna pengar på sin musik. Men jag kommer inte tumma på det jag vill utrycka bara för att skapa något som jag vet kommer sälja. Musik handlar inte om det för mig. Den gör mig glad bara genom att den är. Det finns massa låtar jag aldrig skulle spela för nån för att de är aldeles för personliga. När jag har skrivit en låt så går jag omkring och är glad i säkert tre dagar. Dessutom tror jag det finns en stor proteströrelse mot att bli matad med musik som vi blir. Bolagen bestämmer vad som är bra, och det hör vi. OM och OM och OM igen. Är man en musikfanatiker så blir man galen tillslut. Vart man än är jagas man av saker man inte vill lyssna på. Jag kan inte låta bli att lyssna på musik, och mycket av dagens musik är så gjord. om man får säga så. [edit] till din fråga, personligen tror jag inte att jag är specielt påverkad av dagens "kommersiella" musik. De band som influerar mig mycket och som fortfarande finns är väl Counting Crows, Stone Temple Pilots och kanske R.E.M Redigerat 9 december 2004 av Kringlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag är stolt över att vara en konstnärlig tönt och mästare bakom min egen konstnärliga dimma. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Bra musik stannar kvar i en, inte bara i den krassa meningen att man nynnar melodin. Utan att den lämnade nåt. En känsla. Som en dålig låt är en kommersiell låt som inte påverkar dig? Så dagens kommersiella musik påverkar dig inte? Lämmnar inte hemska låtar kvar en känsla, som en del låtar, är det också bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Dela Postat 9 december 2004 Jag är stolt över att vara en konstnärlig tönt och mästare bakom min egen konstnärliga dimma. Så du är gillar bara musik som är icke kommersiell och är konstnärlig? Så du lyssnar på konstmusik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 10 december 2004 Dela Postat 10 december 2004 Bra musik stannar kvar i en, inte bara i den krassa meningen att man nynnar melodin. Utan att den lämnade nåt. En känsla. Som en dålig låt är en kommersiell låt som inte påverkar dig? Så dagens kommersiella musik påverkar dig inte? Lämmnar inte hemska låtar kvar en känsla, som en del låtar, är det också bra? Nej, jag får inga sådana känslor för det som jag beskriver som kommersiell musik. Eller har inte upplevt det. Till din andra fråga: Erik jag tror inte att du är dum, jag tror att du förstår resonemanget lysande väl. Därför tycker jag det är meningslöst att besvara denna fråga. Back to basics. Konsten finns i betraktarens öga, eller i detta fall öron. kan vi inte bara lämna hela detta resonemang där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 10 december 2004 Dela Postat 10 december 2004 Jag är stolt över att vara en konstnärlig tönt och mästare bakom min egen konstnärliga dimma. Så du är gillar bara musik som är icke kommersiell och är konstnärlig? Så du lyssnar på konstmusik? passar lysande bra in på mig. Jag lyssnar på sådan musik som jag uppfattar som konst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Astor Q (oregistrerad) Postat 10 december 2004 Dela Postat 10 december 2004 Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik? Eller att den ska ha någon djup givande text!? Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom? Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer. Inte är gjord av någon konstnärlig fjant som tar sig själv på för stort allvar. Självklart kan konstnärliga töntar behövas också. Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken. Så slipper ni vara konstnärliga töntar och mästare bakom era egen konstnärliga dimma. Har suttit på mitt nattpass och läst igenom den här tråden nu och jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Vill du slå ett slag för all kommersiell musik, eller vill du bara vädra åsikten att alla som inte gillar dagens kommersiella musik är konstnärliga töntar? Eller vill du helt enkelt ha reda på vad kommersiell musik är? Vad du inte verkar ha greppat i det stora hela är att all musik är konst, vare sig den är kommersiell eller inte så är det fortfarande någon som skapat den. Så är du själv en musikskapare är du en konstnärlig tönt du med... Sen ett litet tips när du för en diskussion: Begär inte att andra skall bete sig på ett visst sätt när du inte gör det själv. Du begär att folk skall vara öppna, men i hela ditt första inlägg så är du totalt insnöad själv(och även i fler inlägg). Läs igenom vad du skrivit en gång till så förstår du vad jag menar. Summa sumarum: Vart vill du komma med den här tråden egentligen? Upplys mig för jag har inte riktigt hajat det än. (Tror inte jag är ensam om det ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Debree Postat 10 december 2004 Dela Postat 10 december 2004 Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre Känner du igen det engelska ordet commersial (eller hur fan det nu stavas, jag är full och trött och blir bara irriterad på att läsa detta analfabetiska jidder, inte fan vet jag men kanske finns det på tyska också(???)) som betyder reklam? Enligt allmänt tyckande-musik skulle ju isf vara pop, eller populärmusik som man kallar det idag eftersom pop har fått en annan innebörd. Kommersiell musik är musik som är uträknat skapad för att tjäna pengar på. Det är främst en produkt och inte alls musik. Om man ska hårddra det. Sen att de flesta folk tycker att kommersiell musik är bra, det är ju för att det är det de hör. Det är det som säljs till radion, det är det som de feta bolagen satsar på etc för att det är säkra kort. Att säga att all musik som människor tycker om är kommersiell musik är bara att underskatta publiken. Och att sen säga att tex jag som som uppskattar okommersiell musik bättre inte kan tycka om en låt bara för att den är kommersiell är jidder. Nu är jag återigen trött, har dessutom ont i mitt stackars huvud och är full, vilket orsakar ilska så jag ska nog tänka på ngt annat. Peace out och sov så gott. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.