Jump to content
Annons

Musikstilar

Erik Hofstein (oregistrerad)

Recommended Posts

Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik? Eller att den ska ha någon djup givande text!? Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom?

Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer. Inte är gjord av någon konstnärlig fjant som tar sig själv på för stort allvar.

Självklart kan konstnärliga töntar behövas också.

Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken. Så slipper ni vara konstnärliga töntar och mästare bakom era egen konstnärliga dimma.

Editer om mitt inlägg eftersom alla blev så upprörda, så jag det lite mer politiskt korrekt få igång diskusionen:

Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik? Eller att den ska ha någon djup givande text!? Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom?

Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer. Inte är gjord av någon konstnärlig kille/tjej som ibland tar sig för på stort allvar

Självklart behövs alla typer?

Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken. Så slipper ni kanske var den konstnärliga typen?

Är inte ett dugg upprörd 😛

Lyssna lite på vad vi svarar och bli inte lessen om vi inte håller med dig, okej?

"Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik?"

Det finns en tråd här i forumet där alla säger varför dom håller på; en del vill tjäna pengar, dom flesta tycker bara det är kul, en del vet inte varför dom håller på. En del vill säkert ha en seriös mening också - förmedla en känsla eller ett budskap. Det är nog individuellt och inte generellt.

"Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom?"

Vet inte om någon kräver att det ska vara lajv. Själv använder jag massor av sequencers, quantize och pålägg när jag lirar in. Lirar även lite lajv själv och uppskattar verkligen musikaliska människor som i samspel på scen kan få till ett jäkla ös eller schysst sväng. Ser inget fel med det, ser heller inget krav på det.

"Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer."

Tycker personligen att MYCKET musik som säljer bra är dålig = jag gillar inte själv vare sig Nic & Family, Gunther, Lena Ph, Miio, Fame, etc. etc. Men det här har vi ju vänt på - inga rätt eller fel, vitt bröd eller ostron. Ingenting kan dock vara dåligt BARA för att det säljer, låter helt vansinnigt.

"Självklart behövs alla typer?"

Japp

"Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken."

Blir inspirerad av massor av musik. Skiter i om den säljer eller inte.

"Så slipper ni kanske var den konstnärliga typen?"

Vad menar du med det? Jag betecknar mig varken som konstnär eller kommersiell. Jag är bara en vanlig snubbe om du frågar min morsa. 😳

Okej?

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 190
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Musik som säljer borde ju var kommersiell, medan musik som inte säljer lika bra är inte kommersiell. Tycker personligen folk blandar ihop populär med kommersiell...

Är det inte du som anser att musik som säljer borde vara kommersiell?

Jag hävdar att det är populär musik som säljer. Kommersiell musik (hur den nu ska definieras) kan sälja, men den kan också floppa.

Eftersom jag sa att jag tror Folk tror det av den erfarenhet jag har. Vem menar du att du tror blandar ihop begreppen?

Tillbaks till ruta ett i så fall. Hur definierar du kommersiell musik? Är det vissa genres? Handlar det om skiljelinjen mellan låtar med hitpotential och låtar utan hitpotential? Kan en och samma artist göra både kommersiell och icke-kommersiell musik samtidigt?

Dela på andra sajter

kanske för att folk har en viss smak? 😆

Så du menar musik som inte är live eller inte har en djup givande text är smaklös?

En del lyssnar ju på musik för texten och budskapets skull. Synd då, eller vadå?

Ne, nu ska jag gå och gömma mig bakom lite konstnärlig dimma ett tag, hejsan svejsan. 🙁

Dela på andra sajter

Fan, den här tråden är ju bättre än idol och big-brother ihopslaget!

Verkar hålla på 24 timmar om dygnet och så en dryg jävla jury som gör sitt bästa för att reta upp folk. 😆

Dela på andra sajter

Hmm, en god natts sömn gjorde underverk för tankeförmågan. Om nu "kommersiell musik" är bättre, vad är då "kommersiell musik"? Är det musiken vi hör på radio, MTV eller i reklaminslagen på TV? Den musik som spelas i radio är baserad på skivbolagens försäljningssiffror. Ju högre försäljning = mer radiospelning. Men eftersom de flesta "skivköpare" idag inte köper en enda platta utan tankar ner vad de vill ha (utan skrupler) från internät, så är där egentligen ingen som vet vad folk lyssnar på och vad folk vill ha. Alltså har kommersiell musik inget samband med popularitet! Empty V (MTV) då? Populärt? Jodå, för en del...men kommersiellt? Knappast! Men reklaminslagen då? Nu närmar vi oss. Kolla så bra jeansen passar till tongångarna av Hendrix. Eller så komfortabelt det är bakom ratten på din nya Toyota medan "The Mamas & the Papas" skvalar. Va f-n, är det Hendrix och TM&TP som är kommersiella? Visst är det såhär, precis som inom alla andra konstnärliga grenar. Ingen blir så uppskattad som efter sin död, och då rullar kulorna... 😆

Redigerat av slaptap
Dela på andra sajter

Fan, den här tråden är ju bättre än idol och big-brother ihopslaget!

Verkar hålla på 24 timmar om dygnet och så en dryg jävla jury som gör sitt bästa för att reta upp folk. 😆

WORD!

Dela på andra sajter

Nattvaktaren, är det Du som gör det här? Jag är INTE ironisk. Jätterolig tråd.

Skivhugget heter en av Gbg:s största skivaffärer. När den sk "skivkrisen" kom i rullning på allvar för ett par år sedan, gjorde GP en artikelserie kring denna. I ett av reportagen intervjuade man ägaren till Skivhugget ang det faktum att många små skivhandlare "påtvingades" en massa ex av förväntade storsäljare av de stora skivbolagen. När de små skivhandlarna däremot ville göra beställningar på annat var det sämre. Ägaren till Skivhugget hade inte detta problem. De brydde sig inte så mycket om försäljningslistan. Artisterna på den listan stod endast för 20% av den totala försäljningen!!!!! Man kan fundera länge över vad de andra 80% musik var för något men för mig låter det oerhört positivt. Skivhugget är en affär med ett brett sortiment och ett gigantiskt utbud.

Jag hoppas och tror denna utveckling fortsatt. De stora skivbolagsjättarna får tänka om. Det finns gott om välmående, mindre bolag som med framgång jobbar på nya sätt. Ett exempel är Inside Out som har satsat på band inom den progressiva sfären. De ger idag ut ett flertal titlar över stora delar av världen. Ni kan säkert bidraga med andra bolag.

Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nattvaktaren, är det Du som gör det här?

Absolut inte!

Skulle aldrig sitta och spamma ner forumet med en massa skräp.

Nivån har sjunkit till lunarläge sedan Erik von HofMupp kom hit - hoppas han åker ut med huvudet före!

Och sluta skriv Du med stort D är du snäll, det funkar säkert jättebra i postorderkataloger men ser illa ut här.

Dela på andra sajter

Nattvaktaren, är det Du som gör det här?

Absolut inte!

Skulle aldrig sitta och spamma ner forumet med en massa skräp.

Nivån har sjunkit till lunarläge sedan Erik von HofMupp kom hit - hoppas han åker ut med huvudet före!

Och sluta skriv Du med stort D är du snäll, det funkar säkert jättebra i postorderkataloger men ser illa ut här.

Erik von HofMupp

HEHEHE

Dela på andra sajter

alltså, jag är för sen som vanligt..

men det verkar som att för många har gett upp hoppet om bra musik, det ska ju vara den musik de flesta tycker om som är "kommersiell", inte det som är billigast att producera, dvs att man kan ta en snygg talanglös brud, ställa henne i en studio, säga åt henne vad hon ska sjunga och sedan fixa till allt i autotune/melodyne eller i det här fallet vad producenterna/skivbolagen tycker om, man har liksom fördummat världen med för dålig musik, bara pressat ut skräp och eftersom det är så lättillgängligt tror folk att det är det man ska lyssna på.

Men när någon blir intresserad av musik "på riktigt" är det inte ofta folk söker sig till MTV, kanske för att titta på snygga R'n'B-brudar som dansar i underkläderna, men inte så mycket för själva musikens kvalitet.

typ man läser här att någon gillar experimentell jazz osv, och jag tror inte ett örngott på att 80% av alla här skulle vilja prodda brittan om det inte var för degen, pengarna.

det här är väl mest en utopi, men om alla "vi" säger vi, typ tar tag i saker och utgör någon slags revolutionspryl, som t.ex zappa gjorde, kan vi ändra på skiten som spelas, säkert, fast det är säkert rätt mycket jobb, men att få det "lite udda" som det ser ut idag, att uppfattas som mer vanligt är väl ett mål.

typ om det nu finns så många som vill vara nyskapande och vill göra lite mer för musikscenen så GÖR DET! det är ju vi som kommer att bestämma över sånt så fort Bert Karlsson m.fl har lagt av med musik för gott, eventuellt dött, så vaffan, mer "konstnärligt fjanteri", mer dimma, lyssna mer på tidiga pink floyd än nuvaranda scooter, snälla, kanske.

aja, jag vet inte riktigt, men aja.

Dela på andra sajter

Jag tycker det har en funktion om man vill markera att man faktiskt vänder sig till en viss person. Kursiverat, understruket eller stora bokstäver fungerar i min bok ungefär likvärdigt. Dvs man betonar ordet.

Postorderkataloger missbrukar det där...

Dela på andra sajter

Hahahahahaaaa 😠

Helt klart det roligaste jag läst på länge. Du är ju fan en begåvad skribent!

(okej, mitt inlägg är OT, men det är hela tråden......)

Dela på andra sajter

OMG!!!! Har bara orkat läsa första sidan!!! Vad dillar du om!!?

Kommersiell musik är väl hitlisten, det som spelas på rix fm blabla....

Så du menar att all musik som inte säljs än (gratis musik som du kallade det) är dåligt? Hur kan musik branshen nånsin gå framåt?

Och trance är underground och enligt vissa kan aldriig den bli riktigt kommersiell musik. Så då är det lika bra att sluta lyssna på den musiken jag tycker är bra och slå på rixfm och plåga mig själv i resten av mitt liv med musik jag själv blir kräkfärdig av att höra?

Dela på andra sajter

Jag skall försöka skriva om mina hypoteser, de var ganska fragmenterade. Jag ber om ursäkt för jag blev uppretad och arg. Jag skall komma tillbaka i tråden så fort jag skrivit ihop något ordentligt. Jag fått lite tips på hur kommunaktion på forum kontra irc så jag skall nog få ihop en bättre text. Då hela tråden urartade fast jag själv anser att ämnet är intresant.

Jag kommer tillbaka. Skall skriva någon lite mer genomtänkt i Word innan jag postar.

Dela på andra sajter

Så du menar att all musik som inte säljs än (gratis musik som du kallade det) är dåligt? Hur kan musik branshen nånsin gå framåt?

Och trance är underground och enligt vissa kan aldriig den bli riktigt kommersiell musik. Så då är det lika bra att sluta lyssna på den musiken jag tycker är bra och slå på rixfm och plåga mig själv i resten av mitt liv med musik jag själv blir kräkfärdig av att höra?

I holland är den lika stor som vanlig musik. I isarael är det svinvanligt med den musik. Så vad dillar du om? Världen är större än sverige.

Dela på andra sajter

Så du menar musik som inte är live eller inte har en djup givande text är smaklös?

Sa jag det? Nej!

Jag sa att folk har en viss smak, och med det menar jag precis det jag skrev och inget annat. 😆

Dela på andra sajter

Sa jag det? Nej!

Jag sa att folk har en viss smak, och med det menar jag precis det jag skrev och inget annat. 😆

Ok jag förstår, misstänkte det .

Dela på andra sajter

Sa jag det? Nej!

Ok jag förstår, misstänkte det .

Dock håller jag med dig att världen är större än sverige. 😄

Dela på andra sajter

Nytt försök:

Min hypotes/gissning är följande att människor påverkas av musik hela tiden. Men det börjar bli vanligt att folk inte lyssnar på kommersiell musik som det kallas. Detta är musik enligt de flesta som inte är hitlistan. Sedan följer folk tryggt genre och pitchar för sin egen favorit genre.

Det för att det är del av en image. Som att ha samma frisyr i många år. Man vågar inte ge saker en chans. Så den icke-kommersiella musiken kan vara ett undermedvetet försök att söka identitet. De finns de som lyssnar helhjärtat på allt. Något som kan förstöra sin egen unikhet är populära låtar som de flesta lyssnar på o köper men ingen vågar erkänna att de äger.

Hypotesen grundar sig på helt och inte unika avvikelser för de passar inte in. Om alla är unika varför finns då allmänpopulär musik

ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord:

Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre

Dela på andra sajter

Hela denna tråd är idiotisk.

Kommersiell musik som ordet utrycker, är musik som är skriven och finns för att tjäna pengar.

Det behöver naturligtvis inte vara nåt fel med kommersiell musik för DEN sakens skull. Folk betalar pengar på vad dom vill höra.

Men nu är det inte riktigt så musikbranchen fungerar. Över i stort sett hela västvärlden ägs musiken av 4 stora bolag. Dessa bolag bestämmer i stor utsträckning vad människor ska gilla för musik. Vad som ska vara häftigt och vad som ska vara inne.

Människor är rätt lättkontrollerade djur. Dom tittar på andra av sin art, som verkar framgånsrika, sedan kopierar dom eller immiterar mycket av deras grejer. Speciellt människor i tonåren som är osäkra på sig själva. Det är just den typen av beteende som musikbranchen lever på.

Jag själv tycker det är äckligt att mycket av den komersiella musiken måste ha med allt som är "inne". Att dom måste äckla ned varenda video med halvnakna tjejer. Det är inte längre musiken det handlar om.

För mig finns det inget som heter kommersiell musik. Kommersiell musik ser jag mest som dålig underhållning. För det är vad dom gör.

Musik för mig är konst. Det är som att måla en vacker tavla. Att utrycka sig själv, sina tankar.

Kommersiell underhållning kan du likna vid en häftig poster. Den kanske är kul i 1 minut, men sedan vet man vad som är på den.

Och om du menar all musik som folk tjänar pengar på får du nog hitta ett helt annat sätt att utrycka DIG på.

Som exempel på musik, konst. Jeff Buckley

som exempel på motsatsen, Brittan.

Hare

[edit] Sen finns det säkert människor som bojkottar "kommersiell" musik för att dom har en "image" att tänka på. Men jag tror inte att de är speciellt många.

Redigerat av Kringlan
Dela på andra sajter

Något som kan förstöra sin egen unikhet är populära låtar som de flesta lyssnar på o köper men ingen vågar erkänna att de äger.

Men den riktigt kommersiella musiken behöver man egentligen inte köpa eftersom den finns 24 timmar om dagen konstant på tv:n, radion och till och med som ringsignaler. 😉

Dela på andra sajter

Något som kan förstöra sin egen unikhet är populära låtar som de flesta lyssnar på o köper men ingen vågar erkänna att de äger.

Men den riktigt kommersiella musiken behöver man egentligen inte köpa eftersom den finns 24 timmar om dagen konstant på tv:n, radion och till och med som ringsignaler. 😉

Ligger nog sanning i det. Det finns musik överallt

Dela på andra sajter

I holland är den lika stor som vanlig musik. I isarael är det svinvanligt med den musik. Så vad dillar du om? Världen är större än sverige.

Svara på den här frågan, vad kallas musiken de spelar upp på MTV över hela världen?

Och sen, hur mkt trance hittar du där?

Och sen kolla vad genren trance går under, om det är kommerciellt eller underground.

Dela på andra sajter

Svara på den här frågan, vad kallas musiken de spelar upp på MTV över hela världen?

Och sen, hur mkt trance hittar du där?

Och sen kolla vad genren trance går under, om det är kommerciellt eller underground.

Har du tittat på tysk och hollänsk teve, det är inte som ztv i den utsträckning som här. Och ni som upprörda av mtv fläckande av kvinnor. Jag höll på trilla av stolen när jag satt titta tysk musikkanal i hotellbar i frankfurt efter en lång dag på en mässa. Det var helnaket ofta, de musikvideos vi ser ofta nog censoreade. Det var ca 50 % elektronisk musik.. jag kollade jämnt på viva eller vad hette tysk kanal med massor av trance som grabb

Jag har vänner i holland och isarael och sprang omkring på dessa okommersiella rejvfester som kunde dra 10-30 k människor en del techno fester är större. Solar eclipse, rave parade, boom festival icke kommersiell musik? my ass

Säger det igen, jag pratar inte bara sverige, sverige är inte hela världen. Bara för inte just trance är stort i sverige, betyder det att det är likadant hela världen..

Redigerat av Erik Hofstein
Dela på andra sajter

Problemet är din definition av ordet kommersiell musik.

ordförklarning vad jag menar i detta sammanhang så häng inte upp er på enstaka ord:

Kommersiell = Enligt allmänt tyckande, hitliste musik, musik som säljer bättre

Dela på andra sajter

Problemet är din definition av ordet kommersiell musik.

Precis.. kan du inte svara på de undre frågorna jag ställde. Vad kallas musiken de spelar på mtv? Och om du söker lite efter vad trance går under om det är kommerciellt eller om det är en underground genre så kanske du får ett svar.

Undrar också.... tycker du att alla som inte gör kommerciell musik är töntar? Och de borde ta efter och kopiera alla som gör kommerciell musik?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.