Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej.

vilka stenar kör jag på om jag väljer en iMac istället för mac Pro?

är ju så smidig.

Ska köra Cubase på den, ev boot camp men nya cubase 5 har en fin VSTbridge som gör att en del fin agamla pluggar funkar

på nya systemet.

Emil

Annons
Postat

Inte många enligt mitt tycke. Kraften du får från en iMac räcker gott och väl. De nya klarar väl också upp till 8gb ram.

Nackdelen är väl då att möjligheten att bygga ut ditt system inte finns, t.ex med UAD 2 kort, större hårddiskar mm. Visst går det att byta HD i din iMac men det är inte något man vill ge sig på direkt. Minnet är dock smidigt att byta, skruva en lucka, dra ut gamla, stoppa in nya, skruva ditt lucka 😄

Det du ska fundera över är hur dina planer för att bygga ut systemet ser ut längre fram, om du klarar dig gott och väl med de program och pluggar du har idag, ser jag ingen anledningen att köpa en Mac Pro. iMacen är som du säger, smidig som stationär. Alltiett chassi.

Btw, är det ett par Audio Technica M-50 lurar du köpt? Visst låter dom kanon, jag är en av dem som hyllat dom i ett par trådar. 😄

Postat

Håller sig iMacen tyst hela vägen upp till 99.9%

vad säger dessa siffror om att jämföra mac pro och macbook pro ?

# En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon

# 3GB (3x1GB)

# Ingen

# 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

# Ingen

# Ingen

# Ingen

# NVIDIA GeForce GT 120 512MB

# En 18x SuperDrive

# Ingen

# Ingen

# Apple Mighty Mouse

# Apple Keyboard med numerisk del (Svenskt) & Användarhandbok (Engelska)

# AirPort Extreme Wi-Fi Card with 802.11n

eller portabel då;

# 2.66GHz Intel Core 2 Duo

# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

# 320GB Serial ATA @ 5400

# SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

# Ingen

# Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

# Ingen

# Ingen

# Ingen

# Ingen

# Ingen

# Ingen

# Ingen

# Mini DisplayPort till VGA-adapter

Postat (redigerat)

Alltså du kan inte jämnföra en macbook pro med en mac pro.

Mac pro är så fruktansvärt mycket bättre, även den standard configen, du har två processorer, som båda är quad och massa andra saker.

Vad är det du ska spela in, hur, under vilka förutsättningar jobbar du, är det ett heltidsjobb? Eller bara en större hobby.

Eftersom du kan tänka dig både bärbar och stationär skulle jag också kolla på iMac som är en steg vassare än macbook pro´n. Men den är heller inte i klass med mac pro. Men det beror helt på vad du ska göra. Beskriv dig lite mera.

Det som är ett plus är: har du ekonomi för det köp en mac pro. Du kommer troligtvis kunna ha den mycket längre, och skulle du behöva mera kraft behöver du kanske inte köpa en ny dator utan bara bygga ut den med mera. Se till att dra till på en bra processor då bara för det kan man inte byta själv sedan. Och om du är professionell användare som du skriver så är ju mac pro bra om du sitter på samma ställe och arbetar annars är det ju macbook pro. Men som sakt, beskriv lite mera ingående.

Redigerat av Gäst
Postat

heltidsjobb. det är mitt levebröd att spela in egna skivor. fick min macbook (som jag spelat in senaste skivan på, seegt) stulen på turne och behöver köpa en macbook pro (eller macbook) samt antagligen en studiodator också, för att det vore praktiskt att ha två.

problemet är att alla kombinationer känns vettiga.

ex;

mac pro och macbook

mac pro och macbook pro

imac och macbook pro

kanske inte då macbook och imac vilken känns att sikta väl lågt.

där har du läget.

för att komplicera det ytterligare kör jag cubase på bootcamp just nu och skulle ju lika gärna kunna köpa en studio-PC, vilket dock känns

långt bort. (i komb med en macbook pro)

köpte macbook senast för att jag var en switcher och visste inte hur bra det skulle funka.

Alltså du kan inte jämnföra en macbook pro med en mac pro.

Mac pro är så fruktansvärt mycket bättre, även den standard configen, du har två processorer, som båda är quad och massa andra saker.

Vad är det du ska spela in, hur, under vilka förutsättningar jobbar du, är det ett heltidsjobb? Eller bara en större hobby.

Eftersom du kan tänka dig både bärbar och stationär skulle jag också kolla på iMac som är en steg vassare än macbook pro´n. Men den är heller inte i klass med mac pro. Men det beror helt på vad du ska göra. Beskriv dig lite mera.

Det som är ett plus är: har du ekonomi för det köp en mac pro. Du kommer troligtvis kunna ha den mycket längre, och skulle du behöva mera kraft behöver du kanske inte köpa en ny dator utan bara bygga ut den med mera. Se till att dra till på en bra processor då bara för det kan man inte byta själv sedan. Och om du är professionell användare som du skriver så är ju mac pro bra om du sitter på samma ställe och arbetar annars är det ju macbook pro. Men som sakt, beskriv lite mera ingående.

Postat

Jag tycker att även om du kommer köpa windows köp en mac. Kanske kommer du inom en snar framtid köra logic, du får båda världarna. Sedan vet vi ju alla att även pc för alla eller vad tidningen heter visat att windows körs bäst på mac. MOhaha

Men eftersom det är ditt jobb, din hobby större delen av ditt liv skulle jag inte tveka på en mac pro. För antar att du gör det mesta i din studio. Vad är det du använder din bärbara till när du är ute å turné mm?

Själv använder jag iMac 3,06 och super nöjd. Men jag är o andra sidan inte lika stor användare som dig.

Postat

Jag kör Logic men är inte ett stort fan av det när det kommer till hard work.

Jag tycker att även om du kommer köpa windows köp en mac. Kanske kommer du inom en snar framtid köra logic, du får båda världarna. Sedan vet vi ju alla att även pc för alla eller vad tidningen heter visat att windows körs bäst på mac. MOhaha

Men eftersom det är ditt jobb, din hobby större delen av ditt liv skulle jag inte tveka på en mac pro. För antar att du gör det mesta i din studio. Vad är det du använder din bärbara till när du är ute å turné mm?

Själv använder jag iMac 3,06 och super nöjd. Men jag är o andra sidan inte lika stor användare som dig.

Postat

Helst skulle jag bara köra macbook pro men de låter så mycket när man gasar på i botten.

Hur låter iMac om du lastar på för fullt?

Postat
Helst skulle jag bara köra macbook pro men de låter så mycket när man gasar på i botten.

Hur låter iMac om du lastar på för fullt?

Vet inte hur illa ställt det är med Macbook Pro, men Macbook låter ju som ett mindre jetplan när den får mycket att göra. iMac låter inte alls så illa. Sambons HP PC låter mer på tomgång än vad min iMac gör när den är stressad iaf.

Postat

Men varför då inte köra en "maxad" macbook pro. 2,93ghz, 4gig ram (köp till men inte hos apple), sedan om du vill ha de ännu tystare kör du en ssd disk. När väl fläkten går kommer den inte gå så länge om du inte sitter med 50spår som är maxat med hur mycket pluggar och effekter som helst. Det vad jag upplevt i alla fall.

Det hamnar runt 30.000 men du får en grym bärbar. Då borde det räcka för dig att köpa en skräm som du kopplar in till den när du är hemma. Men då kanske du ska avgöra fall det inte är bättre att ha en stationär hemma för mindre pengar som är tystare och mera kraft. Men då blir du beroende av två datorer.

Personligen tycker jag att du skulle gå för en macbook pro iså fall, dra den fetare processor och köp till 2-4gig minna (vilket du inte köper hos apple). Du kommer bli skit nöjd och det kommer troligtvis räcka med power. Sedan kan du efter ett tag införskaffa en till stationär dator du har hemma. Sedan om det blir iMac eller mac pro får du avgöra men.....om du klarar dig med en macbook pro som du säger fast det låter lite mycket när fläkten går i gång så kommer du klara dig med en iMac med. Plus att du får en grym skärm på 24".

De få gånger fläkten gått i gång för mig har det vart en kortare period. Och överlag är den mer eller mindre knäpp tyst, inget som jag har ett minsta bekymmer med.

Du måste ha en bärbar hur som helst så då är det macbook pro som gäller. Hur som helst måste du köpa den, sedan kan du efter hand köpa till en stationär hemma om du känner behov av det. Men köp då den mellan 15modellen (eller om du vill ha 17) och 2,93ghz processorn.

Postat
Vet inte hur illa ställt det är med Macbook Pro, men Macbook låter ju som ett mindre jetplan när den får mycket att göra. iMac låter inte alls så illa. Sambons HP PC låter mer på tomgång än vad min iMac gör när den är stressad iaf.

Jepp they do. Låter en del men det är bara när fläkten arbetar för fullt och det beror ju på hur mycket du belastar datorn. Fast det fattar ju alla 😆.

Ja vi har ju exakt samma dator Gumpbert och min är mycket tyst den med.

Postat

En sak som slog mig precis. Jag har inte riktigt kopplat att du kör Cubase i boot camp tidigare. Saken är den att jag upplever win xp kyler datorn mycket klumpigare än os x. Det skulle kunna vara så att du stört dig på din högljudda macbook fast det egentligen är xp som ställer till det.

Postat
En sak som slog mig precis. Jag har inte riktigt kopplat att du kör Cubase i boot camp tidigare. Saken är den att jag upplever win xp kyler datorn mycket klumpigare än os x. Det skulle kunna vara så att du stört dig på din högljudda macbook fast det egentligen är xp som ställer till det.

Mycket sant. Det märkte jag tydligt när jag hade min första macbook två år sedan. Fläkten gick väldigt mycket mera i xp och batteritiden blev kortare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.