Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena, jag sitter och sliter mitt hår för jag kan inte förstå vad som är fel på mitt system.

Har sen tidigare ett Terratec phase x24 firewire ljudkort som fungerade felfritt i 3 år, har hotswappat det hur mycket som helst och kört det på två olika datorer, aldrig något problem. Men så i vintras så började det tappa kontakt med datorn, intervallerna blev kortare och kortare tills kortet tillslut dog helt. Funkar i ungefär 2 sekunder nu sen tappar det kontakten.

Felsökte allt möjligt, bytte OS, testade i annan dator, i jordat eluttag, annan firmware, andra drivrutiner men det var helt dött.

Så nu i veckan köpte jag ett nytt kort. Focusrite Saffire LE.

Även detta har jag hotswappat eftersom jag läste för första gången för några minuter sen att det kan vara problem med kortslutningar om man gör det. Har inte stått något i de manualer jag har haft och när man installerar drivrutinerna har det stått "please connect your card now... " eller liknande. Vilket antyder att det borde vara okej att hotswappa?

Nu är det samma problem med detta kortet, sätter på det, och det fungerar i 2-3 minuter tills det slutar ge ifrån sig ljud.

I datorn kör jag följande delar:

Gigabyte p35-ds4 med Texas Instruments firewire, så borde inte vara några problem med att det är för dåligt iallafall?

Q6600.

6 gb crucial minne.

Nvidia 7900 GS

Corsair 520watts nätagg.

Diverse hårddiskar.

Just nu kör jag Vista 64 bitars vilket Saffire LE vad jag har läst ska ha bra drivrutiner för.

Det inbyggda ljudkortet är inaktiverat i Bios.

Jag kör allt i ojordade uttag, kan detta vara ett problem? Kan det rent av döda korten?

Vad tusan kan det vara för fel? kan jag ha bränt firewire-utgångarna på moderkortet? Samt då båda utgångarna på Terrateckortet eftersom det inte funkade i en annan dator heller? Låter osannolikt?

Någon som har någon aning? 😉

edit:

testade även terratec kortet som standalone och det funkar inte heller, så bör väl kunna utesluta att firewirekontakterna är sönder.

Tacksam för svar =), frustrerande när det inte funkar som det skall...

Redigerat av Speggey
Annons
Postat

Hotplugging innebär alltid en viss risk, eftersom man aldrig kan ansluta alla kontaktytorna omedelbart för hand, utan det blir alltid kontaktstudsar. Dessutom är det alltid risk för statiska urladdningar - och om man inte har jordat, så kan det finnas potentialskillnad mellan apparaterna, som kan ställa till det.

Det ska väl enligt specifikationen fungera att hotswappa Firewire, men det är nog delade meningar om huvuvida det verkligen är så...

Här är ett par forumtrådar där det varnas för hotplugging:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=545618

http://www.garrigus.com/digifreq/discuss/t...p?TOPIC_ID=1954

Postat (redigerat)
Hotplugging innebär alltid en viss risk, eftersom man aldrig kan ansluta alla kontaktytorna omedelbart för hand, utan det blir alltid kontaktstudsar. Dessutom är det alltid risk för statiska urladdningar - och om man inte har jordat, så kan det finnas potentialskillnad mellan apparaterna, som kan ställa till det.

Det ska väl enligt specifikationen fungera att hotswappa Firewire, men det är nog delade meningar om huvuvida det verkligen är så...

Här är ett par forumtrådar där det varnas för hotplugging:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=545618

http://www.garrigus.com/digifreq/discuss/t...p?TOPIC_ID=1954

Hej Claes, ja det verkar som att man skall undvika det. Tack för länkarna!

Problemet med Saffire LE kortet är att det i början av installationen inte vill att man skall ha kortet inkopplat men i mitten av installationen ber den om inkoppling. Detta tyder ju på att iallafall Focusrite har tänkt att den skall hotpluggas.

Om portarna skulle vara sönder borde det väl inte fungera över huvud taget? hm..

Kan ju vara nåt annat fel med och bara en tillfällighet att det är liknande problem.

Edit: Problemet verkar vara löst och det var nog bara en tillfällighet att det var samma problem med det nya kortet, löste sig genom att pilla lite i energiinställningarna i vista, nu funkar det men det står "No audio output device is installed" :S.

Redigerat av Speggey

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.