Akatsuki Postat 20 maj 2009 Postat 20 maj 2009 (redigerat) Hej allihopa! Mitt datorbord är så jävla otympligt, och jag har dessutom min synth och mitt ljudkort på en liten bänk som är ämnad för att vara inne på toaletten. Så i natt tog jag saken i egna händer och bestämde mig för att göra en egen möbel! Jag laddade ned google sketchup och detta blev resultatet! Dimensionerna är som följande: Bordet är: 1500x650x700 (längd, höjd, djup) Det lilla bordet på sidan är till för mixer/ljudkort och är: 300x650x300 Dom övre nivåerna blir nog en löstagbar historia. 1500x380x400 (höjden räknad till toppen på "lådorna") Har tänkt mig möjligtvis ett par Adam A7 ståendes på "lådorna"(320x270, längd och bredd), och det borde fungera, ska ju dessutom vinkla dom. Förutom lådorna så har jag gjort hål så jag kan dra kablar från min midisynth och två stycken förvaringsutrymmen(dator osv). Nu kommer mina frågor: Vilket material är lämpligt att jobba med? Det ska vara starkt nog att ha lite utrustning på sig och samtidigt vara relativt lättarbetat. Vad rekommenderar ni för färg för att få en ganska nice träfinish? Påverkas ljudet negativt om mina påtänkta monitorer står på lådorna och om dom är ihåliga? Bör jag fylla dom med ett akustikmaterial? Detta var väl frågorna som jag kom på direkt nu, lär väl komma fler fram över då jag inte är så himla skillad på att bygga saker. Men som tur är får jag ju hjälp av farsgubben! 😉 Edit 1: Vafan... bilden funkar inte. Testar att ladda upp den någon annan stans. Edit 2: Fixat! 😎 Redigerat 20 maj 2009 av Akatsuki
MrBluesman Postat 22 maj 2009 Postat 22 maj 2009 Glöm spån, jobba i MDF. Det är som en dröm! Gör en DETALJERAD ritning med alla mått, från det en lista med alla bitar du behöver. Sen går du till lämplig bygg-gård, köper en MDF-skiva och låter dem kapa till alla bitarna. -Se bara till att de jobbar på timme, inte per snitt (brukar inte vara nått problem, men man måste kolla/säga till innan)!!! Sen går du hem och limmar och skruvar ihop skiten. Tjopang, perfekt möbel! Applicera valfri finish. Förslagsvis grunda och måla med lackfärg. Varför har du ritat ut suben där man ska ha benen? Du behöver ju inte ha suben i mitten, hitta ett ställe där den låter bra vid mixposition bara. -Finns ett bra trick för det. Sätt den där du har huvet när du mixar, lalla runt med huvet i den höjd den ska stå och lyssna var den låter bra (kan se lite kul ut, men ändå). Ställ den där. Om du ställer monitorn direkt på en trälåda så ja, ljudet kommer bli rätt kasst iom att du då har en resonanslåda och kommer förstärka vissa frekvenser mm. Dämpa emellan underlaget och monitorn med lämpligt skum-material eller ställ på exempelvis en betongklump.
Akatsuki Postat 22 maj 2009 Trådstartare Postat 22 maj 2009 Glöm spån, jobba i MDF. Det är som en dröm! Gör en DETALJERAD ritning med alla mått, från det en lista med alla bitar du behöver. Sen går du till lämplig bygg-gård, köper en MDF-skiva och låter dem kapa till alla bitarna. -Se bara till att de jobbar på timme, inte per snitt (brukar inte vara nått problem, men man måste kolla/säga till innan)!!! Sen går du hem och limmar och skruvar ihop skiten. Tjopang, perfekt möbel! Applicera valfri finish. Förslagsvis grunda och måla med lackfärg. Varför har du ritat ut suben där man ska ha benen? Du behöver ju inte ha suben i mitten, hitta ett ställe där den låter bra vid mixposition bara. -Finns ett bra trick för det. Sätt den där du har huvet när du mixar, lalla runt med huvet i den höjd den ska stå och lyssna var den låter bra (kan se lite kul ut, men ändå). Ställ den där. Om du ställer monitorn direkt på en trälåda så ja, ljudet kommer bli rätt kasst iom att du då har en resonanslåda och kommer förstärka vissa frekvenser mm. Dämpa emellan underlaget och monitorn med lämpligt skum-material eller ställ på exempelvis en betongklump. MDF it is then! Den där suben är bara en lite referens så jag ser hur stort det blir, fast sedan så är det en Yamaha HS80M monitor. 😆 I see... vad rekommenderar du för skum-material? Antar att det finns olika akustiska egenskaper från skum till skum. Jag funderar även att köpa sådana där små "monitorstativ" i skummaterial.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.