Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Vad är rimligt att ta betalt för ett beställningsjobb, säg man gör en 3-minuterssnutt och lägger 15 timmar på jobbet?

Är 300 kr/timme (innan skatt) för mycket eller för lite begärt för en amatörmusiker som endast får några uppdrag om året?

Vad tar proffsen?

Behöver man tänka på något speciellt, att man behöver reservera speciella rättigheter till sin egen låt, så att man fortfarande har rätten att publicera den själv vid senare tillfälle, etc?

Jag har för få uppdrag idag för att bli medlem i Svenska Musikerförbundet och få tillgång till denna info hos dem. Det kanske står någon annanstans?

Hälsningar

/Christian

Annons
burkish (oregistrerad)
Postat

Att ta en timpenning kan jag inte se något positivt med över huvudtaget. Antar att du har komponerat låten och även spelat in den. På så vis så äger du både rättigheterna till inspelningen och kompositionen. Desto mer du har gjort själv desto mer betalt ska du ha. Det finns egentligen inget rätt och fel i hur man tar betalt utan det handlar om eftertanke. Spelade själv in en pianoslinga för en telefonkö som blev en loop på ca. 30 sek. Utav det tog jag 600 kr före skatt och jobbet tog inte mer än 5 minuter. Det kanske ger dig lite perspektiv.

Sedan att jämföra sina egna produktioner med proffs är i själva verket helt hopplöst. Beloppen som de tar för ett sådant jobb kan inte jämföras med så det handlar helt enkelt om vad företaget som du jobbar åt är redo att betala och om det är rimligt för dig. Självklart är det alltid bra att skapa en kontakt så du kan få fler jobb utav dem.

Men kom ihåg att tidsåtgången är inte väsentlig över huvudtaget. Jobbet belönas med en bra komposition/produktion inte hur lång tid man lagt ner på det.

creel (oregistrerad)
Postat

300 kr/timmen för ett sånt jobb och du är amatör? Ja, då ska du vara jävligt bra för att det ska vara ett rättvist pris tycker jag... jag tycker det låter väldigt väldigt mycket.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

300 - moms - arbetsgivaravgifter - skatt = ca 120 spänn i näven inte jättemycket.

Kan få 300 spänn timmen så kör på det.

Ingen idé att sälja sig för billigt.

Men troligen får du nog ta ett fastpris på jobbet. Sällan man får betalt per timme på dylika knäck.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Jag e "amatör" och när jag gjort liknande jobb så har jag aldrig fått i timlön utan i klumpsumma efter överenskommelse baserat på hur lång tid jag fått på mig och hur många låtar det handlat om. Du får väl helt enket be dem föreslå en summa (alternativt timpeng då) som de är villiga att betala och hur mycket det blir beror ju såklart på hur stort spelföretaget är. Jag menar, när man gjorde musiken till tex spelet Call of duty 4 så hade man miljonbudget och hyrde in filmkompositören Harry Gregson-Williams (Armageddon, Narnia Prins Caspian, Shrek tex) och spelade in med riktig orkester medans man på små spelbolag anlitar en Svensson på 19år i Närke vid sin dator för en tusenlapp. 🙂 I mina fall har iallfall oftast kunden föreslagit prisättningen, vilket inte varit så mycket om man skulle räkna i timlön... Men beror som sagt på företagets budget. Lycka till.

Redigerat av Memphis
Postat

Det är ingen lång slinga, och min tanke är att få ut ca 100-150 kr/timme efter skatt. Jag är ingen nybörjare, men inget proffs heller. Proffsen kan väl säkert ta ut en 500/timme innan skatten är dragen.

Men som ni säger, så varierar det säkert mycket hur avtalen ser ut. I slutändan handlar det om hur mycket man tycker tiden är värd när man sätter sig ner och gör ett beställningsjobb som kanske inte är sådär jättestimulerande, men kanske kan vara början på något. Så frågan är hur gärna man vill sälja sig billigt i början för att etablera sig och växa och kanske ta mer betalt när man eventuellt får fler uppdrag... gissar jag. Jag har också föreslagit en klumpsumma... så vi får se. :-)

Tack för tipsen!

Hälsningar

/Christian

burkish (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är jag den enda som tycker 300 kr/tim är väldigt lite?! Tänk på vad du leverar! Om du jobbar 15 min på det och tar 300 kr/tim så blir den totala betalningen 75 kr. Efter skatt och alla avdrag så är det inte mycket till pengar kvar.

EDIT: Om du tar en timpeng så säljer du egentligen ingen produkt utan en tjänst och på så vis så bör du även ta ut STIM pengar.

Redigerat av burkish

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.