Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Använder mig av en cajon för att simulera ett trumset. Lägger "kaggeljudet" på ett separat ljudspår, virvelslaget på ett annat osv. Brukar höja vid ca 65 hertz på eq:n för att förstärka intryket av en kagge. Det går att få det att låta rätt just i rn stereo men av någon för mig obegriplig anledning så försvinner ibland kaggen helt eller nästan helt om man spelar upp mixen i en laptop eller en halvtaskig bilstereo eller liknande. Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Kan det vara som så att du mixat med hörlurar och missat att du har fasfel?

Postat (redigerat)

65 Hz tycker jag låter som en frekvens som iallfall en laptop skulle ha svårt med att få fram.

Prova att trycka fram andra frekvenser och se vad laptopen/bilstereon klarar av.

Redigerat av Metalrobban
Postat

Finns det inte färdiga frekvenssveps som mp3 som man kan använda till att ta reda på vad som hörs?

Postat

kaggen brukar må bra av lite 83hz 😛 varför inte installera bilstereo högtalare i studion så hör du om du är helt off...

Postat
kaggen brukar må bra av lite 83hz 😲 varför inte installera bilstereo högtalare i studion så hör du om du är helt off...

Mixar med studiomonitorer och två olika slags studiohörlurar så jag hör förmodligen det mesta. Har prövat att förstärka högre frekvenser men det biter liksom inte. Dessutom så låter min cajon bäst runt 65 hz till 70 hz när det gäller att simulera en kagge.

Kan det vara en ide att boosta lite vid octaven också, dvs 130 hz?

Anledningen till att jag tar upp problemet är att kaggen går fram bra i alla andra inspelningar på tex min laptop, professionella såväl som amatördemos. Jag vill ju att min musik ska låta åtminstone ungefär likadant oavsett var den spelas.

Postat

du kanske drar upp kaggen för lite runt 9-11khz är som sagt ingen bas i en laptop utan det du hör där är nog de övriga freqvenserna i kaggen, du kanske har för mycket bost kring 60 så det dunsar och slår igenom bra på dina monitorer. pröva sänk lite där och dra upp "klicket"

Postat
du kanske drar upp kaggen för lite runt 9-11khz är som sagt ingen bas i en laptop utan det du hör där är nog de övriga freqvenserna i kaggen, du kanske har för mycket bost kring 60 så det dunsar och slår igenom bra på dina monitorer. pröva sänk lite där och dra upp "klicket"

Låter som om du har gett mig ett mycket bra tips, ska pröva så fort jag kan, men tack på förhand!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.