Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Go kväll!

Såg ett program på dumburken om en man som var irriterad över att grannarna i trappuppgången hördes, dels i trappan och dels inne i sina lägenheter, enligt en äldre man. Det verkade i inslaget inte som om han hade en fysisk smärta av ljuden utan att det verkar som om det låg på det psykiska planet. Hursomhelst, det jag undrar över är om man kan sätta upp bara ett par enstaka plattor på väggen vid hans huvud vid sängen där han ska sova och påstå att de tar bort ljud.

Jag trodde i min okunskap att man måste TÄCKA hela väggen om man ska ljudisolera. Hur är det?

😉

Annons
Postat (redigerat)

Jag har svårt att förstå varför folk har så svårt att skilja på ljudisolering och ljuddämpning...

Att dämpa ett rum är inte samma sak som att isolera det från ljud, en dämpning påverkar rummets 'reverb' (akustiska egenskaper) medans en isolering ser till att det inte kommer in, eller ut något ljud 'överhuvudtaget'. Att i den här snubbens fall sätta upp några plattor på väggen och på så sätt isolera rummet från utomstående ljud känns befängt, även om det kanske teoretiskt kan påverka lite då han faktiskt hör en lite kortare svans i sovrummet då ljudet tagit sig in, men det är nog marginellt med tanke på den lilla procentuella förändring som sker i akustik i sovrummet i förhållande till hur mycket han fortfarande hör av den direkta signalen (direktljudet) och ER.

Däremot hade jag kunnat slå ett slag för att akustikbehandla trapphuset, och sätta 5 spänn på att det hade kunnat hjälpa till viss del (om inte mer än akustikbehandling av sovrummet iallafall).

😉

Redigerat av RobinJacobsson
Postat (redigerat)

Fast i just detta fall var det nog inte ljudet som störde, utan mer bitter ensamhet som var den stora boven i dramat... sen sak man ju inte heller underskatta placeboeffekten vid den ljudisoleringen :rolleyes:

Edit;

stavfel

Redigerat av Umemagnus
Postat
Fast i just detta fall var det nog inte ljudet som störde, utan mer bitter ensamhet som var den stora boven i dramat... sen sak man ju inte heller underskatta placeboeffekten vid den ljudisoleringen :rolleyes:

Edit;

stavfel

+1

Postat

Borde det inte ha omvänd effekt egentligen - ljuddämpningen borde göra ljuden i själva rummet ngt svagare, så han hör ljuden utifrån ännu tydligare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.