debatt Postat 18 maj 2009 Postat 18 maj 2009 (redigerat) Vet ni några lustiga små politiska partier i Sverige? Behöver inte vara på riksplanet för att man ska få sig ett garv. Eller kanske hålla med... Själv tycker jag ju att Piratpartiet är väldigt udda, men de är ju stora. Ett år för längesedan läste jag om Kalle Anka partiet och Tomma stolars parti - finns dessa kvar? Unika partiet finns ju också, vad vill de egentligen?? Hur gör man för att starta ett parti? Redigerat 18 maj 2009 av debatt
debatt Postat 18 maj 2009 Trådstartare Postat 18 maj 2009 Om man röstar svart, vilken politisk inriktning har man då?
Krokodil Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Om man röstar svart, vilken politisk inriktning har man då? Anarkism tror jag.
Demonproducenten Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 F! är väl rätt udda junilistan, sd, kpmlr, sap...
debatt Postat 19 maj 2009 Trådstartare Postat 19 maj 2009 F! är väl rätt uddajunilistan, sd, kpmlr, sap... De är ju rätt stora de partierna, undantaget kpml® kanske (finns de kvar?). Jag läste lite nyss om Den kokande Grodans parti. Hehe...
debatt Postat 19 maj 2009 Trådstartare Postat 19 maj 2009 (redigerat) Starta parti Vem som helst får starta ett politiskt parti. Det är som att starta en förening En förening brukar välja en styrelse och bestämma regler. Det är partierna som kan få platser i riksdagen, i kommunen och i landstinget. Partiet måste ha ett namn. Men det får inte vara för likt namnet på något annat parti. När det närmar sig valet ska partiet anmäla vilka personer som vill bli politiker för det partiet. Bara personer som har rösträtt kan bli invalda som politiker. Partierna brukar dela ut sina valsedlar till väljarna utanför vallokalerna. Alla partier får inte platser För att ett parti ska få platser i riksdagen måste partiet få minst 4 procent av alla röster i Sverige. Det är nästan tre hundra tusen röster. Detta kallas för en spärr. För att få platser i ett landsting måste partiet få minst 3 procent av alla röster i länet. Men i val till kommunen finns ingen spärr. I kommunen kan även små partier få platser. Coolt... 🙂 Redigerat 19 maj 2009 av debatt
Vallhagen Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Jag vill påminna mig att du oxå ska fixa en namnlista med 50 underskrifter som s a s "går i god" för ditt partis seriositet.
debatt Postat 19 maj 2009 Trådstartare Postat 19 maj 2009 (redigerat) S/M brukar det skrivas, va... 😉 Nej Vallhagen, det behövs ingen namnlista. Inte enligt de informationer jag fått nyligen. Å andra sidan är det lätt ordnat. Alla skulle väl rösta på mig ändå. Gratis plektrum till folket. Redigerat 19 maj 2009 av debatt
Dingbats Postat 20 maj 2009 Postat 20 maj 2009 Här är en lista över partier som ställer upp i EU-valet. Jag gillar speciellt den längst ner.
debatt Postat 20 maj 2009 Trådstartare Postat 20 maj 2009 (redigerat) Här är en lista över partier som ställer upp i EU-valet. Jag gillar speciellt den längst ner. Ja, han var sexig... 😛 "666 för en EU:s Super-state med frihet, jämlikhet, rättvisa, fred, kärlek och lyckan" Ser att många tar upp frågor om "jobb, välfärd och klimatfrågor", men vem bryr sig om "bobb, slädfärd och klimakteriefrågor"?? Redigerat 20 maj 2009 av debatt
Dingbats Postat 20 maj 2009 Postat 20 maj 2009 Ser att många tar upp frågor om "jobb, välfärd och klimatfrågor", men vem bryr sig om "bobb, slädfärd och klimakteriefrågor"?? 😳
Tilly Postat 21 maj 2009 Postat 21 maj 2009 Vi startar ett eget parti! Musikerpartiet 😄 Vi skiter totalt i alla andra frågor utan riktar bara in oss musikfrågor.
Fidden Postat 21 maj 2009 Postat 21 maj 2009 (redigerat) "Den viktigaste miljöfrågan är hur vi ska stoppa den utbredda föroreningen från sommarhits som boten anna. Ett första steg kan vara att bara ha asymmetriska husytterväggar, och att asfalt byts ut mot en ljudabsorberande matta" Redigerat 21 maj 2009 av Fidden
debatt Postat 21 maj 2009 Trådstartare Postat 21 maj 2009 Bra. Kanske man skulle kalla det Musikpartiet dock, så att det inte bara vänder sig till musiker. Röstfiske... 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.